Actueel

Franse RM-werf failliet

15:22

RM-werf failliet

De Franse werf Fora Marine, bouwer van moderne hout-epoxy RM zeiljachten, heeft faillissement aangevraagd. De RM-werf in La Rochelle kwam onder andere in de problemen nadat een toeleverancier van bouwmaterialen failliet ging en de werf een maand stilgelegd moest worden.

Fora Marine bouwde sinds 1989 zeiljachten in La Rochelle. De bouwmethode van de werf, een combinatie van hout, epoxy en glasvezel, zorgde voor het kenmerkende uiterlijk van de RM’s: modern, hoekig en voorzien van praktische oplossingen die op een polyester jacht niet mogelijk zijn. De recent geïntroduceerde RM1180 viel zelfs nog in de prijzen.

(c) Rob Bonte

‘RM-werf maand stilgelegen door materiaaltekort’

In een interview met Boat Industry stelt CEO Olivier Gainon waarom de RM-werf in de problemen raakte. “In juni ging Ofcet failliet, een van onze toeleveranciers.” De Ofcet-werf in La Rochelle, begonnen als Prépa Nautic, bouwde winnende Mini 6.50’s en later ook een 32-voeter. De werf was juist verhuisd naar een groter pand binnen de stad om grotere productie te kunnen draaien toen de vraag tóch onvoldoende bleek. “Ze bouwden composiet panelen voor ons nieuwe model, de RM1180. Omdat we geen vervangende leverancier konden vinden, hebben we geprobeerd het materiaal in huis te maken, maar het bleek veel moeilijker dan verwacht en het kostte veel tijd voordat we verder konden met de productie van het nieuwe model. De productie heeft een maand stilgelegen.” Die vertraging kon het bedrijf niet verwerken stelt de directeur.

(c) RM Yachts

Geen buffer, wel uitzicht

“We hadden niet genoeg kapitaal om die maand op te kunnen vangen. We hebben op diverse manieren geprobeerd om investeerders binnen te halen, waardoor toeleveranciers en klanten vertrouwen verloren en de financiële situatie verder verslechterde,” zegt Gainon. “Het frustreert me dat we vanwege de fragiliteit van het bedrijf onderuit zijn gegaan. We maken een goed product, waar we een gezonde markt voor hebben.”

Overname of continuering van het bedrijf is goed mogelijk volgens Gainon. “Er zijn al investeerders met een plan voor herstart. Het is nu aan de rechter om het vervolg te bepalen.” Eind januari is er naar verwachting meer bekend.

(c) Rob Bonte

Testen RM

Zeilen testte diverse RM’s, waaronder de 1050, de 1060 en de 1350. De vaartest van de RM1050 is gepubliceerd in Zeilen 09/2010. De vaartest van de laatste twee zijn gepubliceerd in Zeilen 02/2011 en kun je vinden in de shop.

Omslagfoto (c) RM Yachts

Tags: , , , , Last modified: 18 december 2019
Sluiten