The Ocean Race

Etappe 7: De favorieten onder druk

16:04

Leg 3, Cape Town to Melbourne, day 09, on board Brunel, Peter Burling stearing, Louis at the aft pedestal, Abby at the antena. Photo by Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race. 18 December, 2017.

Morgen is het zover. De langverwachte zevende etappe gaat dan van start. Vanuit Auckland in Nieuw-Zeeland vertrekken de zeven boten dan naar Itajaí in Brazilië. Wat maakt deze etappe zo speciaal? Niet alleen is het de langste etappe van de hele Volvo Ocean Race, maar het is tevens ook de zwaarste. Het grootste deel van de 7600 (!) zeemijl wordt over de verraderlijke zuidelijke oceaan gevaren. Ook tellen de punten voor deze etappe dubbel, en is er een bonuspunt te verkrijgen voor de eerste boot rond Kaap Hoorn. Hierdoor komt er flink druk te staan op de leiders van het algemeen klassement.

Algemeen klassement

Dongfeng (c) Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Hoe zat dat ook alweer met de puntentelling? Bij een etappewinst krijgt het winnende team 7 punten, plus één bonuspunt. De tweede plaats krijgt 6, en zo verder tot de zevende boot die dus 1 punt krijgt. Er zijn drie etappes waarbij de teams het dubbele aantal punten kunnen verdienen. Die etappes zijn: de etappe van Kaapstad naar Melbourne (gewonnen door MAPFRE), de aanstaande etappe tussen Auckland en Itajai, en de transatlantische etappe tussen Newport en Cardiff. Er is dus nog maar één zo’n etappe geweest en de kaarten zijn dus nog lang niet geschud.

Scallywag (c) Konrad Frost/Volvo Ocean Race

Kleine verschillen

De laatste etappes waren de verschillen tussen de boten vrij klein. De boten die laat begonnen met hun campagne konden ineens goed meekomen met de top van de vloot en het lijkt dus alsof alle teams hun boot nu goed onder controle hebben en van binnen en buiten kennen. Een goed voorbeeld hiervan is het verschil tussen de finishtijd bij AkzoNobel en Scallywag. Slechts twee minuten na de Nederlandse boot kwam het team uit Hongkong over de finish, en dat na 6100 mijl op zee! Die eerste voorsprong van de ervaren teams is inmiddels dus wat minder groot. Dit maakt het behoorlijk spannend.

Druk op de favorieten

TTOP (c) Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race

Het Spaanse MAPFRE is nog altijd leider in het algemeen klassement. Met twee etappewinsten, een keer een tweede en een keer een derde plek hebben ze 39 punten weten te bemachtigen. Het Chinese Dongfeng staat tweede met 34 punten. Onderaan staat Turn the Tide on Plastic met slechts 12 punten. Als Turn the Tide on Plastic nu de aankomende drie etappes weet te winnen, dan krijgen ze daar dus twee keer 14 punten voor en één keer 7 punten en drie keer een bonuspunt, dus 38 punten in totaal. Als MAPFRE in diezelfde etappes laatste wordt krijgen ze in totaal 5 punten. Deze onwaarschijnlijke situatie zou betekenen dat TTOP in Cardiff 52 punten heeft en MAPFRE 45. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik zou mijn geld niet inzetten op TTOP.

MAPFRE (c) Jen Edney/Volvo Ocean Race

Aanval op MAPFRE

De teams met meer ervaring weten dat er deze etappe belangrijke slagen te slaan zijn. Als de Spaanse favoriet ook deze etappe wint, dan wordt het steeds moeilijker om ze te verslaan. Zeker voor de nummer twee Dongfeng valt er nu een hoop te winnen. Worden zij eerste en MAPFRE tweede, dan staat het Chinese team nog maar 2 punten achter, en dat verschil is makkelijker goed te maken in de laatste etappes in het Noordelijk halfrond.

Xabier Fernández, de schipper van de Spaanse boot, weet dit ook. Hij zal vermoedelijk defensief gaan varen, zoals we dat ook in de afgelopen etappe naar Auckland zagen. Bijna de gehele etappe bleef MAPFRE binnen zichtafstand van Dongfeng varen en hebben de teams elkaars tactische beslissingen gekopieerd. Van echte risico’s was geen sprake.

De boel heel houden

Vestas (c) Sam Greenfield/Volvo Ocean Race

Hoewel de Volvo Ocean Race een wedstrijd is, staat deze lange etappe over de zuidelijke oceaan vaak in teken van overleven en de boot en bemanning heel houden. Huizenhoge golven en stormachtige winden zijn eerder regel dan uitzondering. Voor een maand op zee met een carbon speedboat is dan een andere mindset nodig. Hoewel veiligheid altijd op één komt, zijn fouten in deze uithoeken van de wereld onvergeeflijk. Op het ‘punt Nemo’ zijn de boten het verste mogelijk weg van land en is de dichtstbijzijnde persoon waarschijnlijk een astronaut in het ISS. Een hulpactie is dus vaak niet mogelijk en de boten zijn daarom op zichzelf, maar ook op elkaar aangewezen.

Brunel voor Kaap Hoorn in de vorige editie van de Race
(c) Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race

Kaap Hoorn

Op het meest zuidelijke puntje van het Zuid-Amerikaanse continent vind je een rots: Kaap Hoorn. Langs deze legendarische kaap blazen de depressies hun winden onvermoeid. Kaap Hoorn vormt een trechter samen met Antarctica waardoor de golven enorme hoogtes kunnen bereiken, nadat ze bijna 360 graden vrij spel hebben gehad en dus al erg hoog zijn. Het zijn de ruigste zeeën die we kennen op deze aardbol. Het is voor teams een keerpunt in de race; na de kaap mogen ze weer naar het noorden, en dat voelt alsof het zwaarste voorbij is. Bovendien is de bonuspunt een extra motivatie om als eerste rond Kaap Hoorn te zeilen.

Tactiek van Tienpont

Tienpont aan het roer
(c) Rich Edwards/Volvo Ocean Race

Simeon Tienpont, Schipper van het Nederlandse Team AkzoNobel legt uit hoe de etappe verloopt: “Vanuit Auckland wil je zo snel mogelijk naar het zuiden. De eerste helft van de Zuidelijke Oceaan, zo’n 3.000 mijl, probeer je op één front te varen. Die fronten van 25 tot 35 knopen ontwikkelen zich in het warme water rondom de evenaar en verplaatsen zich met 20-25 knopen snelheid. We hopen met dezelfde bootsnelheid daarop mee te liften. Dat betekent veel wind langs de ijslijn, waar we niet zuidelijker mogen. Gedurende de daaropvolgende 2.000 nm voor Kaap Hoorn krijgen we te maken met ander weer. De lagedrukgebieden zijn daar veel kleiner en bouwen zich sneller op. Ze trekken ook sneller over je heen. Meestal is het eerste stuk hard pushen en zorgen dat je voor zo’n front blijft. Daarna is de tactiek vooral dat je de boot heel houdt en zonder brokken rond Kaap Hoorn komt.”

De start van de etappe naar Itajaí is vannacht om 02:00 uur te zien via onze Volvo Ocean Race – Live Stream

Tussenstand Algemeen Klassement:

1. MAPFRE – 39
2. Dongfeng Race Team – 34
3. Sun Hung Kai/Scallywag – 26
4. AkzoNobel – 23
5. Vestas 11th Hour Racing – 23
6. Team Brunel – 20
7. Turn the Tide On Plastic – 12

Omslagfoto: Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race.

Tags: , , Last modified: 15 juli 2021
Sluiten