Actueel

Een gehuurde boot aan gort varen

Stel, je vaart je gehuurde boot aan gort. Wat gebeurt er dan?

17:30

Een gehuurde boot aan gort varen. Je hoopt het niet, maar het kan gebeuren. Afgelopen week zagen we deze video van een catamaran in Griekenland. De Lagoon 42 raakte aan lagerwal op de branding vlak bij de ingang van een jachthaven in Alimos. Gelukkig is de bemanning van het schip veilig aan wal gekomen, maar wat er precies gebeurde is onbekend. Stel nou dat dit een gehuurde boot was, dan rijst de vraag: ‘Wat gebeurt er als je een huurboot aan gort vaart?’

Leiding aan boord

Paul-Michiel Koning maakte in 2002 een zeiltocht met zijn vrienden in Griekenland. Allemaal ervaren schippers. Hij en een paar vrienden wilden de gennaker bevestigen. Voorzichtig werd de gennaker gehesen en deze begon wind te vangen. “Het waaide hard en we zaten midden op zee”, zegt Koning. “De schipper die op dat moment achter het roer stond was zijn vriendin aan het uitleggen hoe te zeilen. Ze was zo onder de indruk van het klapperende zeil dat ze vergat tegendruk te geven aan het roer. We voeren inmiddels hoger dan halve wind en het zeil ving bijna volledig wind. De mast raakte nog net niet het water, maar het scheelde niet veel.” Voor Koning en zijn vrienden was dit een bijzondere leerervaring. “Het was niet duidelijk wie er de leiding had aan boord, terwijl dat juist zo belangrijk is.”

Fouten horen erbij

Koning is operationeel directeur bij Tip Top Sailing in Willemstad (Noord-Brabant). Hij maakt zeer zelden mee dat een boot volledig aan gort wordt gevaren. Ongelukken horen erbij volgens hem. “Je probeert een ongeluk altijd voor te zijn door een goede voorbereiding of het weer goed in de gaten te houden. Toch kunnen er omstandigheden zijn die je niet voor kán zijn. Daarom heet een ongeluk ook een ongeluk. Een ongunstige loop van omstandigheden.” De fouten die Koning op een zeilboot heeft gemaakt, hebben hem een betere zeiler doen worden.

Paul-Michiel Koning

Vertrouw op de ervaring en kennis

Bij het verhuren van een boot wijst Koning de huurder meestal op een borgsomverzekering. “Het gaat om veel geld. Wil je het risico kleiner maken om dat geld te verliezen, dan is een verzekering van de borg een goede optie. Helemaal als mensen voor langere tijd een boot huren.” Koning geeft huurders zelf de vrijheid om te kiezen of het veilig is om uit te varen. “Ik zeg niet tegen huurders dat ze vanaf windkracht 6 of 7 niet mogen uitvaren. Ik vertrouw op de kennis en ervaring van de schipper en ik wil hem of haar nergens in beperken. Wel hebben we een uitgebreide check-in. Dat is niet even een krabbeltje zetten onder het huurcontract, maar een proces van ongeveer een half uur tot een uur.”

Voorkomen

Hans Vink is branchemanager van bootverzekeringen bij Nationale Nederlanden. Hij krijgt regelmatig te maken met de afhandeling van schades aan huurboten. Hij kijkt kritisch naar het voorkomen van ongelukken. “We maken van alles mee”, zegt Vink. “Soms zie ik een boot wegdrijven omdat hij vastgemaakt is met een slap knoopje, dan moet er wel wat uitgelegd worden.” Volgens hem is er altijd een risico bij het huren van een boot. “We keren veel schades uit en dat zijn flinke bedragen kan ik je vertellen.”

Verhuren

Als je zelf wel eens je boot verhuurt, dan is het volgens Vink erg belangrijk dat een verhuurder weet wie er met de boot vandoor gaat. Paul-Michiel Koning checkt de schipper uitgebreid in, Vink raadt aan om echt even met iemand mee te varen voordat de boot verhuurd wordt. “Kijk even hoe iemand de motor start, of hoe het zeil gehesen wordt. Je ziet snel genoeg of iemand een beetje feeling heeft met een zeilboot. Als dat niet het geval is kan de verhuurder de boot maar beter niet verhuren. Een verhuurder moet kritisch zijn.”

Gebroken mast

Gebroken mast

Fouten horen erbij

“Ongelukken zoals de catamaran in Griekenland maak ik gelukkig zelden mee”, zegt Koning tot slot. In 20 jaar heeft hij vier keer een gebroken mast moeten repareren. “Maar we zijn tot nu toe altijd in staat geweest om zo’n boot in 10 dagen weer varend te krijgen.” Fouten zorgen voor een stijgende leercurve in de ontwikkeling van een schipper. Een gehuurde boot aan gort varen kan dus voorkomen worden door de juiste controle vooraf, maar fouten horen erbij. Gebeurt het toch? Dan is een borgsomverzekering geen onnodige luxe.

Foto’s: Pixabay en eigen archief

Tags: Last modified: 15 november 2021
Sluiten