Actueel

De Maasmond veilig oversteken, tips van ervaringsdeskundigen

12:23

De Maasmond oversteken. De ene zeiler heeft dit al tig keer gedaan, en draait er zijn/haar hand niet meer voor om. Voor de andere een eerste keer, dus fijn om nog wat extra tips over te krijgen. We spraken de Verkeerspost Maasmond en ook een aantal zeilers over deze drukke vaarweg. Ben jij van plan de oversteek te maken deze zomer?

Bij de Maasmond komen drie scheepvaartroutes bij elkaar, met jaarlijks zo’n 40.000 zeeschepen die de Nieuwe Waterweg in en uit varen. Af en toe valt er een gaatje waar de pleziervaart van Noord naar Zuid of andersom kan oversteken. Bij aanvang moet je je via VHF melden ter hoogte van boei MV (komend vanuit Zuid) of MN1 (komende vanuit Noord) bij het VTS (Vessel Traffic Services) op marifoonkanaal 3, sector Maasmond. Volg de aangegeven route voor pleziervaart en blijf VHF kanaal 03 uitluisteren om eventuele aanwijzingen te kunnen opvolgen. Dat is in het kort hoe het werkt. Maar er zijn nog veel meer tips te geven, je vind ze hieronder.

Verkeerscentrale Maasmond

We spraken de Verkeerscentrale Maasmond en zij gaven een aantal handige tips en nuttige informatie. Het is belangrijk om de aanbevolen oversteekroute te volgen. Luister, bij bezit van VHF, gedurende de oversteek uit op VHF kanaal 03, en indien mogelijk meld je dan ook bij Sector Maasmond. Vermeld hierbij je scheepsnaam, locatie en oversteek richting. Houd rekening met in- en uitgaande zeevaart Rotterdam, in sommige gevallen zijn deze door hun diepgang beperkt in de mogelijkheden om uit te wijken. Indien aanwezig, houdt dan de motor gestart en stand-by voor direct gebruik in noodgevallen. Blijf uit de dode hoek van zeevaart, een goede stelregel hiervoor is dat als je de brug van het zeeschip niet kunt zien, je ervan uit kunt gaan dat de mensen op de brug jou ook niet kunnen zien. Verander duidelijk zichtbaar koers indien nodig of gevraagd door de Sector Maasmond, voorkom twijfel bij de mede vaarweggebruikers. Vaar je tijdens schemering of donker, voer dan navigatieverlichting en een goed waarneembare radarreflector. Houdt ten alle tijden goede uitkijk, en voorkom onnodig laveren. Drink geen alcohol tijdens de vaart. Voorkom onduidelijkheid omtrent je positie en intenties. Onderschat de snelheid van zeevaart niet, en tenslotte overschat je eigen kennis en capaciteiten niet

Nuttige informatie:

  • Duur van de oversteek: ongeveer een uur, afhankelijk van vele factoren zoals getij, stroming, weersconditie en snelheid schip.
  • Er wordt geen begeleiding gedaan via de GSM, het is voor de VTS operator achter Sector Maasmond uit veiligheidsoogpunt niet mogelijk om ook via de telefoon begeleiding te geven.
  • Meld je niet met een geografische positie maar met een positie ten opzichte van een referentie punt zoals een boei.
  • Je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor je schip, de informatie die je krijgt van de Sector Maasmond is dus slechts informatie, je kunt wel altijd om advies vragen.
  • Als je de Sector Maasmond een bericht hoort afsluiten met “uit” dan betekent dit niet dat je de marifoon uit kunt zetten. Dit geeft alleen aan dat je niet hoeft te reageren op het bericht maar wel dient te blijven uitluisteren.
  • Communicatie met Sector Maasmond is mogelijk in zowel Nederlands als Engels.
  • Onthoud je bij vragen over andere schepen in je buurt van termen zoals ‘die rode zeevaart’ of ‘die grote boot’. De man of vrouw achter Sector Maasmond kan op zijn radarbeeld geen kleuren herkennen en kan ook niks met onduidelijke omschrijvingen. Richtingen en peilingen van de bedoelde schepen zijn duidelijker.

Bruinvis op het einde als cadeau

Zondag 13-07-2020 | Anna Bertling: “We willen de boot alvast wat naar het Zuiden brengen. Normaal ligt de boot namelijk in Medemblik. Op een mooie zonnige en rustige zondag komen we bij de Maasmond aan. Voor mij de eerste keer dat we de Maasmond oversteken. Maar mijn vriend heeft al vaker met dit bijltje gehakt, dus ik laat me verrassen. We volgen de ‘handleiding’ en worden door het gebied gemanoeuvreerd. De inkomende en uitgaande zeeschepen hebben behoorlijk wat vaart, dus ik zeg tegen Bastiaan: ‘haal de vlaggenstok maar weg, want dit zijn we straks kwijt, als we voorlangs mogen.’ Ik vind de snelheidsverschillen erg lastig in te schatten. De overtocht is zo’n 5 mijl, we doen er met twee knopen stroom mee ongeveer een klein uurtje over. Tip: blijf ook achteruit kijken! Anders hadden we de bruinvis op het einde wel mooi gemist. Een cadeautje voor het veilig oversteken, we zijn klaar voor de vakantie!”

“Communicatie is van levensbelang bij het oversteken van deze snelweg”

Jan van der Sar (voormalig schipper bij KNRM Hoek van Holland) deelt zijn ruime ervaring graag met zeevarende pleziervaarders. ‘Sinds de aanleg van de Tweede Maasvlakte stroomt het hier harder. Bij zuidwesters krijg je eerder beschutting dan vroeger, maar bij wind uit het noordkwadrant zullen golven terugkaatsen van de Maasvlakte. Daar wil je dan niet vlak langs, je zult dichter tegen de lichtenlijn willen kruipen. Houd steeds marifooncontact met Verkeerscentrale Maasmond. Die vertelt zeeschepen waar jij vaart. En die vertelt jou waar en wanneer je – eenmaal binnen – voor de splitsingsdam kunt overscheren naar de Nieuwe Waterweg. Soms krijg je zelfs toestemming om binnen te komen langs het Noorderhoofd en pas voorbij de splitsingsdam over te steken naar de groene kant. Door zulke communicatie vaar je hier veilig.’ Uit: Hollandia boek In veilige haven / Michiel Scholtes i.s.m. de KNRM.

Aanvullende tips van Jan:

  • Steek zo mogelijk groepsgewijs over, dat is veiliger.
  • Houd altijd het grootzeil bij, zo ben je beter zichtbaar.
  • Communiceer kort en bondig, meld je niet af.

Maasmond video’s

Zeilers aan het woord

De Maasmond oversteken is wel een dingetje…iets waar je zenuwen van kunt krijgen. Hier komen drie scheepvaartroutes bij elkaar, met jaarlijks zo’n 40.000 zeeschepen die de Nieuwe Waterweg in en uit varen. Belangrijk dus om, in de reisvoorbereiding, goed voor te bereiden. Heb jij een ervaring die je met ons wilt delen of tips waar elke zeiler wat aan heeft? We horen het graag van je! #oversteekmaasmond #vakantievoorbereidingen #varendoejesamen #kennisdelen

Geniet van het mooie uitzicht.”

“Zorg dat je wind en stroom goed hebt. Ik heb eens wind en stroom tegen gehad en toen viel het niet mee om aan de overkant te komen. Tenslotte kan de stroom uit de Waterweg “botsen” met stroom op zee waardoor golven hoog en onvoorspelbaar kunnen worden. Dat duurt ongeveer een uur en dan is het weer over.”

“Allemaal goed te doen. Alleen bij 5bft raad ik het niet meer aan aan de hoek van Holland kan het wel echt vies doen golven die van alle kanten komen. Ik persoonlijk ga er niet meer voorbij als het meer dan 4bft is en opkruisen.”

“Gebruik bij uitluisteren je vaste marifoon, heb zelf gehad dat ik op de handheld geen bereik had en dus een oproep had gemist.”

“Ouderwets misschien maar achtergrond-peilingen blijven maken.”

“De begeleiding van de pleziervaart in dit gebied is perfect geregeld. Een goede radarreflector voeren (geen klein buisje) is verplicht en een AIS is handig maar niet noodzakelijk. Veel vaarplezier!”

“Goed te doen hoor, ook ‘s nachts! En durf te praten. Wij hebben daar weleens gehad dat we op ramkoers lagen met een uitgaande grote jongen, dus ik vroeg of we er achter langs moesten, maar hij ging wel even om ons heen. Ze vonden het wel fijn dat we er even over overlegde.”

“Zoveel mogelijk vaste koers en snelheid aanhouden, dan kunnen andere schepen je goed peilen tav aanvaringsgevaar.”

“Te vergelijken met het kruisen van de ‘Pas van ‘t Zand’ aanloop van Zeebrugge. Super druk maar mits goed uitluisteren op kanaal 69 (Traffic Center Zeebrugge) geen gevaar.”

“Kom eens oversteken op de rede van Vlissingen op weg naar de Zeeuws Vlaamse kust! Verkeer vanuit de Wielingen, verkeer uit het Oostgat/Deurloo, verkeer uit de pas van Terneuzen, verkeer uit de Sloehaven en twee kruisende veren!”

“De begeleiding is uitstekend.”

Extra informatie

Omslagfoto: Centrale Maasmond

 

Tags: , , , , , , , Last modified: 22 juli 2020
Sluiten