Nieuws

Hollandse glorie onmisbaar bij ontstoppen Suezkanaal

13:45

Ever Given, het 200 duizend ton zware containerschip dat het Suezkanaal al bijna een week blokkeerde, drijft weer. Tijdens hoogwater op zondag lukte het een armada van elf sleepboten om de achtersteven van de kant te trekken. Maandagmiddag kwam ook de boeg los uit het zand; het begin van het einde van ‘s werelds duurste file.

Baggeren, slepers en springvloed

Baggeraars verwijderden in totaal 30 duizend kubieke ton zand. Dankzij de extra waterdiepte na het baggeren, springvloed en de komst van twee extra zeeslepers kwam Ever Given rond 15:00 lokale tijd los. Carlo Magna en Alp Guard, twee extra sterke zeeslepers, arriveerden precies op tijd om bij springvloed een poging te wagen. Alp Guard staat geregistreerd in Rotterdam en was bij zijn tewaterlating in 2009 een van de krachtigste sleepboten ooit.

Hollandse glorie

Nadat Ever Given klem was komen te zitten, kreeg SMIT Salvage al snel een telefoontje om te komen assisteren. Peter Berdowski, topman van moederbedrijf Boskalis, liet in een persbericht nadat het goede nieuws naar buiten kwam weten dat de tijdsdruk op Ever Given los te trekken ‘evident en groot’ was. In de verklaring zei hij trots te zijn dat het zijn bergers gelukt was deze operatie ‘onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen’.

Dure file

Door de opstopping ontstond wat de media als snel ‘de duurste file ter wereld’ begonnen te noemen. Ze zou 400 miljoen dollar per uur kosten. Tankers, containerschepen, bulkcarriers en zelfs schepen met levend vee aan boord vormden een file van meer dan 400 schepen aan weerszijde van het kanaal. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niet veel bekend. Harde wind zou een rol hebben gespeeld, maar experts sluiten een technische storing aan boord niet uit.

https://www.youtube.com/watch?v=qG08MyrKn3s

Omslagfoto: Alp Guard, de Rotterdamse sleepboot die hielp Ever Given vlot te trekken. © 2021 Wim van Yperen – kiekjesdief.nl

 

Tags: Last modified: 30 maart 2021
Sluiten