94 zeilers gooiden op woensdag 23 september de trossen los in Lelystad om aan de 200 Myls SOLO te beginnen. Tijdens de wedstrijd moeten de schippers een weloverwogen keus maken tussen de verschillende banen. Windkracht, -richting en getij zijn van cruciaal belang om de wedstrijd tot een goed einde te brengen. De schipper die het best weet in te spelen op de elementen en zijn of haar wedstrijd het beste weet te zeilen, mag zich de winnaar van de jubileumeditie noemen.
Welke baan?
De zeilers hebben de keuze uit vijf banen van elk 200 mijl. Het totale wedstrijdveld beslaat Markermeer, IJsselmeer, Waddenzee en Noordzee. Onlangs is een aantal banen nog gewijzigd, omdat delen ervan zich in een groot werkgebied in het noorden van het IJsselmeer bevonden. Door last-minute wijzigingen in de banen zijn eventuele gevaarlijke situaties voorkomen. Inmiddels hebben alle zeilers hun koers uitgezet en bevinden ze zich ergens op één van de vier wedstrijdwateren.
De spelregels
Onderweg dient iedere schipper in totaal minimaal 27 uur rusttijd te nemen, verdeeld over minstens drie afzonderlijke periodes. Van die rustperiodes moet er minimaal één voor anker liggend worden doorgebracht. De schuttijden worden eveneens als rust geklokt. De zondag na de start, moeten de deelnemers voor 12.00 uur de finishlijn voor Lelystad weer zijn gepasseerd. Er wordt gestreden volgens een handicapsysteem met de lengte waterlijn als enige variabele. Die formule is gekozen om het evenement toegankelijk te houden voor ieder type deelnemer en om zonder kosten of moeite een handicap-factor toegewezen te kunnen krijgen.
Volg de solozeilers
Wil je de deelnemers volgen? Houd dan de tracker in de gaten! En wie een blik op MarineTraffic werpt, ziet dat solozeilen in dit geval niet zo heel alleen is 😉
Omslagfoto: Nils Wassenaar
Tags: 200 Myls Solo, Lelystad, Solo, solozeilen Last modified: 24 september 2020