Het zeiljacht dat vorige week tussen de palen van de pier van Scheveningen terecht kwam, was beperkt manoeuvreerbaar doordat een lijn zich om de schroefas had gewikkeld. Het lijkt aannemelijk dat de lijn in de chaos van de laatste momenten voor de botsing in het water kwam en de schroef onklaar maakte.
Maar wat er precies is gebeurd op de vroege ochtend van 29 april blijft speculeren; de eigenaar van het schip geeft niet thuis en verzekeraar Allianz wil niks kwijt over het ongeval. AD-journalist Michiel Gruijthuijsen stuitte daags na de stranding per toeval op de eigenaar, die naar het Noordelijk havenhoofd van Scheveningen was gekomen om waardevolle spullen uit het wrak te halen.
(c) HEBO Maritiemservice
Verblind door felle schermen
Gruijthuijsen wist tijdens deze toevallige ontmoeting het een en ander bij de man los te peuteren. De eigenaar, afkomstig uit Duitsland, vertelde dat hij op weg was van Kiel naar Nieuwpoort in België en dat hij bij Scheveningen wilde binnenlopen om te tanken en uit te rusten. Door de felle navigatieschermen in de kajuit werd hij verblind; daarom probeerde hij vanuit de kuip op het zicht te navigeren. Al snel bleek dat hij zich niet bij de havenhoofden bevond, maar bij de pier. Op de motor wegkomen wilde vervolgens niet lukken.
Wrak vol zand
Nog op dezelfde dag van het ongeluk sleepte het Rotterdamse bergingsbedrijf HEBO Maritiemservice het wrak richting het Kurhaus. Daar ontdekte berger Joppe Dietz de lijn om de schroef. Even later werd het wrak op een wagen getakeld, en bleek dat er zo’n zeven ton water en zand naar binnen was gelopen via een grote scheur stuurboordachter. Tot slot werd het naar het Noordelijk havenhoofd gereden, waar het gesloopt werd. Op dinsdagochtend voerde sloopaannemer Jan Knijnenburg de laatste resten van het jacht af.
(c) Arie van Dijk
Keert de verzekeraar uit?
Hoe groot is de kans dat de verzekeraar de schade uitkeert? Volgens Ellen Hooning van Pantaenius jachtverzekeringen is de kans groot dat de man, als hij goed verzekerd was bij Allianz, de schade uitgekeerd krijgt. “Het is waarschijnlijk een simpel verhaal. Bij een schip dat niet meer te repareren valt, waar het bij dit jacht op leek, keren wij het volledige bedrag dat op de polis staat uit. Ook het bergen van het wrak wordt dan vergoed. Het is te hopen voor de man dat hij ook een WA-verzekering had afgesloten, voor het geval dat hij aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan de pier.”
Zelfs schade door eigen toedoen, zoals een navigatiefout, vergoeden de meeste verzekeraars, zegt Hooning. “Als iemand stomdronken wordt aangetroffen, of drugs heeft gebruikt, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar in dit geval is de eigenaar niet in hechtenis geweest bij de politie, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.”
Zie hier de eerste beelden van de stranding.
Omslagfoto: (c) Arie van Dijk
Tags: Stranding Last modified: 6 mei 2021
Zo te zien heeft iemand voor de verzekering wat lijn om de schroef gedrapeerd – het ziet er wel heel losjes uit – Ik heb een keer gehad en dat zag er toch wel heel anders uit. Ik had een goed mes en een ijzerzaagje nodig om alles weer los te krijgen.
Vertrokken uit Kiel? Brunsbuttel / cuxhaven lijkt meer voor de hand liggend.
Zelf een aantal keren heen en terug geweest…
Triest verhaal. Vermoeidheid zal wsl ook een rol gespeeld hebben.
Na de eerste melding heb ik via MarineTraffic de track van het schip gecheckt. Daarbij werd voor het schip nog steeds een positie in het Kielerfjord gemeld. Mijn veronderstelling was toen dat autoriteiten, verzekeraars, journalisten, ed. dit ook ontdekt hebben. Dus………
Wat vervelend voor deze man dat zijn jacht gezonken is. Hoe de schuldvraag ook ligt, deze familie is hun jacht kwijt en dat is natuurlijk erg naar. Mijn oom is ook een keer zijn jacht kwijtgeraakt. Er zaten veel kostbare herinneringen in het jacht, gelukkig is heeft hij een nieuwe kunnen kopen en maakt hij weer volop nieuwe herinneringen. https://www.duikbedrijfvanbekkum.nl/diensten/scheepsberging