Pas als je met een nieuw zeil vaart, merk je eigenlijk hoe erg je oude aan vervanging toe was. De lijken staan ineens weer strak, je kan een stuk hoger aan de wind varen en het materiaal is knisperend vers. Je zeilt er simpelweg beter mee. Naarmate je langer met je zeilen rondvaart, wordt de kans daarnaast steeds groter dat er eentje onverhoopt scheurt. Maar hoe weet je wanneer je je zeilen moet vervangen? Zeilen vroeg het North Sails, specialist in jachtzeilen.
Oude zeilen
Oude zeilen rekken ongewenst ver uit en staan een stuk boller dan je idealiter zou willen. Het materiaal is moe, te soepel en heeft niet meer de gewenste vorm. Dit resulteert in een suboptimale trim en verminderde zeilprestaties. Je kunt minder hoog aan de wind varen en je snelheid neemt af, terwijl de boot meer helling heeft. Ook verandert je roerdruk en kom je moeizamer op gang. Daarnaast lopen oude zeilen een groter risico op plotseling scheuren, iets waar je liever niet door overvallen wordt tijdens een tocht.
Oplappen
Nieuwe zeilen zijn echter een flinke investering en het liefst doe je zo lang mogelijk met je vertrouwde set. Als je het snelheids- en hoogteverlies voor lief neemt, kan je natuurlijk prima blijven rondzeilen tot je zeilen niet meer zelf op te lappen zijn. Of je kunt ze dan vervangen door een tweedehands set. Als je echter wel qua zeilprestaties het optimale uit je boot wil halen, is het aan te raden om een nieuw zeil te kopen, op maat gemaakt voor je eigen boot. Daar zeil je nou eenmaal het beste mee.
Hét moment
Maar wanneer zijn je zeilen nou echt te oud? Naast de indicatie van de mindere zeilprestaties van je boot, kun je ook aan je tell tales zien dat je zeil aan vervanging toe is. Doordat het zeil langzaam zijn vorm verliest, zullen de tell tales minder goed stromen, hoewel je zeiltrim wel klopt. Het is echter vaak lastig om aan te duiden wanneer een zeil écht toe is aan vervanging. Slijtage van zeilen is namelijk een erg geleidelijk proces. Als het doek duidelijke slijtagesporen begint te vertonen, is het eigenlijk al te laat. Een zeil verliest namelijk veel sneller zijn vorm dan dat het materiaal slijt. Het is daarom slim om foto’s van je optimaal getrimde zeil te maken zodra je voor het eerst met een nieuw zeil gaat varen. Zo kun je aan de hand van die foto’s gemakkelijker in de gaten houden of je zeilen al aan vervanging toe zijn.
Omslagfoto: Joris Westerveld
Tags: onderhoud, zeiltrim Last modified: 22 februari 2023
Als snelheid en optimale trim je totaal niet interesseren, wat best eens het geval kan zijn bij wereldomzeilers, is de vorm van de zeilen niet zo interessant. Dan kom je maar een dag later aan, boeien.
Die van mij verving ik pas na 17 jaar. Ze waren wel gemaakt van Hydranet, onverwoestbaar materiaal. Zeilmakers verkopen graag nieuwe zeilen. Prima, maar niet voor mij met de door hen geadviseerde frequentie.
Hendrik,
Voor mij klinkt het een beetje als een toer- vs. wedstrijdzeiler argument, bij voorbaat kansloze discussies, een zeil dat goed vlak te trimmen is zorgt er voor dat zeilen ook voor vrouw en/of kinderen leuk blijft als het net wat harder gaat waaien.
Een zeil dat zich goed laat trimmen en waar wat aandacht aan geschonken wordt brengt je in dezelfde tijd misschien wel 1 of 2 havens verder, wederom met het oog op gezinsleden die je graag mee wil blijven nemen en toch wat verdere bestemmingen op zoeken vind ik niet geheel onbelangrijk.
Er wordt in het artikel (terecht) geen vervangingsfrequentie genoemd, een boot waar de zeilen jaarrond op zitten en waar >10 weekeinden + 4 weken vakantie mee gezeild wordt of een boot waar 2 weekenden + 2 weken vakantie mee gezeild scheelt enorm in slijtage.
De tip van de foto ter vergelijk vind ik oprecht een goed advies.
Als je een nieuw jacht hebt gekocht, zal je snel aan nieuwe zeilen toe zijn omdat de zeilen eigenlijk van te licht doek zijn gemaakt als logisch gevolg vanwege puur winstbejag.
Als je nieuwe zeilen bestelt, zal de zeilmaker je een doek gewicht aanraden die eigenlijk gebruikt moet worden. TIP: laat ze dan maken van 1 trap zwaarder doek. Je bent iets duurder uit en in uitzonderlijk licht weer een fractie langzamer, maar je doet bijna 2 maal zo lang met die zeilen.