Laten we de mast tijdens de winter op de boot of halen we hem eraf? Beide opties hebben zowel voor- als nadelen. Maar in beide gevallen moet je de mast voorbereiden op de winter.
Belangrijk voor de keuze om de mast wel of niet te laten staan, is de plek waar de boot overwintert. Is dat in de wind, dan is het verstandig de mast eraf te halen. In de wind krijgt de verstaging het behoorlijk te verduren nu de boot op de bok staat en niet meebeweegt. Min of meer uit de wind kan de mast prima blijven staan. Dit levert je zowel in het najaar als het voorjaar in elk geval minder werk op. De verstaging blijft gewoon op spanning, dus die puzzel heb je in het voorjaar niet. Door de spanning op de stagen, en daarmee op de mast te houden slijten de mast en het staande want niet.
Mast eraf
Als je besluit de mast eraf te halen, is het verstandig zoveel mogelijk onderdelen te demonteren. Haal de vallen en lijnen uit de mast, was ze en bewaar ze droog. Het verlengt de levensduur. Zorg dat verstaging en rolfokprofiel niet knikken of slecht in de berging komen te liggen. Alle vaste onderdelen hebben bescherming nodig, maar sluit ze niet op. Pak je bijvoorbeeld het toplicht in plastic, zoals op de foto, dan is er geen ventilatie mogelijk. Alle vocht wordt ingesloten, waardoor de kans op oxidatie van de aanhechtingen en bedrading groot is. Verpak het licht dus losjes in plastic met een ventilatiegat onderin, waar eventueel vocht uit kan weglopen. Prop in de onderkant van de mast een krant of lap, om te voorkomen dat vogels er een nest in bouwen.
Mast erop
De mast laten staan is natuurlijk ook een optie. Dit doen veel booteigenaren als de boot in het water blijft liggen. De wind die vat kan krijgen op de mast en verstaging krijgen minder te verduren door de boot die mee beweegt. Zorg wel dat de boot vrij kan bewegen, mocht er ijs liggen…maar met de Nederlandse winters van tegenwoordig zal dat wel een beetje meevallen. Bij een boot op de kant is het belangrijk om in de winter beschut te staan, waar de wind weinig vat krijgt op de boot. Ondersteun de boot goed met grote stempels. En zet de boot met spanbanden vast op de bok, zodat het vlak niet extra onder druk komt met harde wind. Als extra voordeel is het handig om polyester boten op het drogen te stallen, zodat die kunnen uitdampen en zo minder kans op osmose ontstaat.
Tip uitgelicht: Wantspanners markeren
Als we in de winter de mast eraf halen, moeten we in het voorjaar vaak weer stoeien hoe strak de verstaging ook alweer moet. We kunnen de spanning meten met een spanningsmeter en een keurig lijstje maken, maar het kan veel eenvoudiger. Plak tape rondom de draadeinden van de verstaging, precies op het punt waar de wantspanner begint. Komend voorjaar hoef je de verstaging alleen maar tot aan het tape te draaien voor een goede basisspanning. Bij de eerste keer varen zul je de verstaging toch altijd nog moeten naspannen, maar de basis is in elk geval gelegd.
Tien tips van de tuiger:
- Kwetsbare en uitstekende voorwerpen demonteren, denk daarbij aan windex, windmeter en antennes.
- Controleer de spanners.
- Controleer zeilen op scheuren en ouderdom en berg ze droog op.
- Check en smeer het rolfoksysteem.
- Controleer de huiken, en maak ze eventueel schoon.
- Haal de vallen uit de mast (door middel van dunne tijdelijke lijntjes) en was ze thuis. Tips om lijnen te wassen
- Bij staande mast: neerhouder(rodkick) demonteren of de druk van de veer afhalen. Dit verlengt de levensduur van de veer.
- Giek eraf of ondersteunen in kuip of op kajuitdak. En spinakerboom van mast naar voren aanbrengen en ondersteunen. Deze kunnen mooi dienen als ondersteuning van de wintertent (met staande mast).
- Maak de mast eens goed schoon, vrij van spinnen, vogelpoep en zout.
- En ga regelmatig ’s winters even bij je boot kijken.
Haal de vallen uit de mast (door middel van dunne tijdelijke lijntjes). Heel gemakkelijk opgeschreven maar wellicht is een goede tip hier op zijn plaats. Tijdens het terug hijsen kunnen er behoorlijke krachten op de verbinding tussen val en het dunne lijntje komen. Advies: a: beide lijnen aan elkaar naaien met een erg sterke draad en vele lussen. b: Een takeling met een lusje van Dyneema garen op het einde van de val. Het dunne lijntje hier met een paalsteek aan vast maken. In beide gevallen kan er stevig aan getrokken worden en passeert de connectie alle ‘obstakels’
Ik plak al ruim 25 jaar het dunne lijntje met standaard schilderstape om de val. Dit is, in tegenstelling tot wat je zou denken, ijzersterk. Eerst even goed eraan trekken om te testen. Je zult zien dat dit heel wat kracht aankan.
Een goede reden om de mast NIET op de boot te laten staan op het droge is, dat de spanning op de verstaging veel hoger wordt. Als de boot in het water ligt, hangt de kiel aan de romp, als de boot op de kant staat, drukt het gewicht van de boot op de kiel. In het eerste geval wordt de afstand tussen kiel en dek groter, in het tweede geval kleiner. De mast wordt dan extra naar boven gedrukt en verhoogt de spanning in de verstaging. Dit verhaal geldt met name voor schepen met een zgn. doorgestoken mast. Het is natuurlijk te ondervangen door de verstaging losser te draaien!
Al meer dan 20 jaar gewoon laten staan, levert alleen maar voordeel op, nog nooit een nadeel ontdekt. Alleen de stagverkopers en stallingsbedrijven verdienen aan het “gedoe” telkens de mast en verstaging te verwijderen. Zinloos nutteloos en onnodig kostbaar. Voorwaarde is wel een beetje goede boot uiteraard