De aanloop van het Duitse Waddeneiland Norderney vanuit Nederland is niet makkelijk. Begin mei ging het in de Schluchter, de kortste route naar Norderney vanuit het westen, fout voor een Nederlands jacht. Bij een noordnoordooster windkracht 4 strandde de boot op de ondiepten. De boot verging, de bemanning werd gered.
Tussenstop Oostzee-gangers
De haven van Norderney vormt een populaire tussenstop voor Oostzee-gangers. De route over de Noordzee vanuit Lauwersoog of vanaf de Waddeneilanden voert typisch langs Norderney om vervolgens via Cuxhaven het Kielerkanaal (het Noordzee-Oostzee Kanaal) op te varen.
De aanloop van Norderney uit het westen loopt via de Schluchter, een enkelzijdig betonde, relatief smalle geul, die uitkomt in het bredere en duidelijker betonde Dovetief. Het Dovetief vormt de aanloop vanuit het oostnoordoosten. Kom je vanuit het westen, dan betekent dat 8 mijl omvaren. Verleidelijk om af te steken als je er al een hele dag varen op hebt zitten.
Veranderlijk en verraderlijk
De Schluchter is echter zeer veranderlijk en is volgens gegevens van april op het smalste punt maximaal 200 meter breed. Bij laag water kunnen er verraderlijke grondzeeën staan. De enkelzijdige betonning en het slingerende vaarwater kunnen bovendien makkelijk verwarring opleveren.
Ontbrekende ton
Het ongeluk met het Nederlandse jacht gebeurde volgens de reddingsdienst ongeveer een uur na laag water. De laatste boei (S6), precies op het smalste stuk, was ten tijde van het ongeluk reeds enkele weken afwezig. Daags na het ongeluk is de boei weer op zijn plaats teruggelegd.
De lokale watersportvereniging op Norderney achtte de Schluchter vanwege het ontbreken van de ton niet bevaarbaar.
Rond de geul gaat het vaker mis. In september 2022 strandde een houten gaffelkotter. De boot liep bij een noordelijke windkracht 5 vast op de plaat. De vier bemanningsleden konden worden gered.
Actuele posities
Recente coördinaten van de tonnen in de Schluchter zijn hier (Duitse vereniging voor wadvaarders) te vinden. Zie ook het officiële bericht van terugleggen.
De aanloop is bij rustig weer meestal goed te doen. Staat er wind met een westelijke wind of een wind met noordelijke component, of heeft die de afgelopen dagen voor aankomst gestaan, dan kan de Schluchter moeilijk te bevaren zijn. Twijfel je over de mogelijkheden, dan zou je, voordat de afslag genomen is, de havenmeester van Norderney telefonisch om de actuele situatie kunnen vragen. Die is doorgaans goed op de hoogte.
Routeplanning
Oostzee-goeroe wijlen René Vleut schreef eerder over de mogelijkheden om door de Duitse bocht te komen. Lees meer over het plannen van de tocht van en naar de Oostzee.
Tags: Norderney, Oostzee, Schluchter Last modified: 15 mei 2023
De S6 is weer een stuk noordelijker gelegd dan waar hij eerst lag. Wat mist in het artikel is dat je er rond HW door moet.
Naast varen rond HW is een goede toevoeging ook om bij de Schluchter nooit op je electrische kaart te varen en alleen op zicht naar de volgende ton. In 2019 zagen wij na enige tijd turen door de verrekijker de volgende twee tonnen op het dek van het schip staan dat op dat moment bezig was met het verleggen!
Nog een aanvulling:
Niet alleen de wind is van belang. De deining is minstens zo belangrijk. Als met windstil weer een deining van een halve meter of meer loopt kunnen er op de drempel al flinke golven ontstaan, waarbij je in het dal al bodem kunt raken.
Ik vaar overigens liever die anderhalf uur om, tenzij het stil weer is zonder deining.
Er is daarnaast ook een belangrijk psychologische valkuil: als je na een lange vaardag, zeker als je aan het begin van de reis nog niet ingeslingerd bent, is het heel aantrekkelijk om het eerste zeegat te nemen dat je naar de haven leidt. Dat levert vaak ongelukken op.