Midden in de nacht, voor de Bretonse kust, vaart de jonge solozeiler Jakob Lang met 6,5 knoop op een ton. Eerst lijkt er niets aan de hand, maar als hij naar binnen kijkt, ziet hij de kussens drijven: de boot is lek. Met de reddingsdiensten in de buurt weet hij al hozend, op de motor en de stuurautomaat, de haven te bereiken.
Stond de ton niet op de kaart?
Jakob Lang: “Hij stond wel op de kaart, maar vrijwel onzichtbaar. Ik heb de Navionics-kaarten op mijn plotter, maar in Frankrijk hebben die een gele achtergrond. Als ik de plotter in de nachtmodus zet zodat hij me niet verblindt, is de kaart meestal zwart. Dus dingen als AIS-doelen, notities en soms boeien worden dan wit weergegeven. En dat was precies het geval met die boei. Door het contrast tussen wit en geel was hij vrijwel onzichtbaar op de kaart. Ik heb eerder momenten gehad dat ik een ander schip niet opmerkte op de AIS, totdat ik visueel de navigatielichten zag, om dezelfde reden.”
Hoe zit dat?
De boei waar Jakob Lang tegenaan botste, kunnen we helaas niet meer terugvinden op de kaart. Ter illustratie het kaartbeeld van de Navionics-app voor betreffend gebied. Het kaartbeeld staat op ‘Nautical Charts’; de optie ‘Sonar Charts’, die nuttig kan zijn, maar nog meer lijnen in de kaart zet, staat uit.
Navionics heeft de optie om Seabed Areas aan of uit te zetten in het kaartbeeld. Rond de Portugese kust, de Bretonse kust, noord van Corsica en op sommige meren in de Verenigde Staten is informatie beschikbaar over de bodemsoort, stelt Navionics. Onderstaand het kaartbeeld met Seabed Areas aan, links dag, rechts nacht.
Navionics voorziet – naar verluidt ingegeven door de wens van vissers – in het aangeven van de bodemsoort ter plaatse. ‘G’ voor gravel, grind, ‘S’ voor sand, zand, ‘R’ voor rock, rots. Naast de letters wordt ook desbetreffend bodemdeel in een andere kleur weergegeven. Tien jaar geleden leverde dat een lappendeken aan rood, groen en geel op bij de Bretonse kust, nu is dat beperkt tot donkergrijs, lichtgrijs en lichtgeel. Onderstaand het kaartbeeld met Seabed Areas aan, en Sonar Charts aan, dag en nacht.
Lessen voor digitaal kaartlezen
- Bekijk je route vooraf op de kaart, ook digitaal;
- Zet alleen de noodzakelijke weergaveopties aan;
- Verwacht je de nachtmodus te gebruiken op een bepaald deel van de route, bereid dit kaartdeel dan ook voor in de nachtmodus;
- Zoom in op de kaart en identificeer obstakels op en langs de route;
- Maak een lijst met te ontwijken obstakels, boeien/tonnen en hun lichtkarakter, locaties, en verwachte peiling ten opzichte van boot of route. Vink deze af als je ze gepasseerd bent.
Hoe ziet jouw kaartbeeld eruit ‘s nachts?
Vaar jij wel eens ‘s nachts en hoe navigeer je dan? Gebruik je de nachtmodus? Weet jij hoe jouw kaart er dan uitziet? Waar loop jij tegenaan met ‘s nachts digitaal navigeren? Reageer onder dit bericht of stuur een bericht naar marinus@zeilen.nl
Solo zeilen is : plannen, voorbereiden, controleren en uitvoeren. Niet alleen je navigatie maar ook het weer, verwacht scheepvaart verkeer, beschikbare havens op je traject etc. Voor je uitrusting geldt precies het zelfde, en tijdens je tocht(je) ben je altijd eerder gereed dan dat de situatie er om vraagt, dat is precies allemaal het leuke aan solo zeilen. Alleen jij doet het, en of het nu goed of fout gaat, het ligt aan niemand anders. Het is niet je plotter (want je kunt het ook met een kaart en passer) of de kleuren, of je nachtmodus. Het ligt helaas gewoon aan jou.
Tippie: voeg de verbeterstap “evalueren” toe, sla jezelf voor de kop, repareer de boot, en ga verder. Solo zeilen is te mooi om ooit mee te stoppen.