Om met je buitenboordmotor optimaal aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen, is periodiek onderhoud noodzakelijk. Zeilen zet alle onderhoudspunten voor je op een rij.
Zodra de buitenboordmotor van de boot is gehaald, is het belangrijk direct alle benzine uit de motor en de bijbehorende tank te verwijderen. Moderne loodvrije benzines bevatten veel methanol dat snel verdampt en een gomachtig residu achterlaat. Wanneer je vervolgens via de opening van de bougie een kleine hoeveelheid conserveringsolie spuit en de machine enkele slagen tornt, zijn zuiger en cilinderwand goed beschermd tegen vocht. Om optimaal aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen, is periodiek onderhoud noodzakelijk. En eigenlijk ook tijdens het seizoen, wanneer je er veel mee vaart. Het onderhoudsschema van een moderne viertakt buitenboordmotor kent bijvoorbeeld een interval van honderd draaiuren. Binnen de garantietermijn is het voor onderhoud altijd raadzaam een erkende dealer in te schakelen. Bij een wat oudere motor is het basisonderhoud ook heel goed zelf te doen. Gewoon thuis. In een middagje ben je klaar en voorkom je onnodige problemen.
1. Wat heb je nodig?
Allereerst een geschikte werkplek. Zorg voor wat armslag en plaats de motor op een stevige bok. Houd de documentatie van de motor bij de hand of zet de handleidingen op een netbook of tablet. Dit scheelt een flinke stapel papier, ook aan boord. Leg de onderdelen bij demontage altijd in volgorde naast elkaar op een schoon en leeg werkblad. Daarmee vermijd je gepuzzel bij het weer in elkaar zetten en kun je geen ringetjes, busjes, pakkingen of andere onderdelen vergeten. Goed gereedschap is ook hier het halve werk. Steek-, ring- en dopsleutels moeten altijd honderd procent passen om beschadigingen aan moeren, bouten of bougie te voorkomen. Dat geldt ook voor schroevendraaiers; te veel ruimte is funest voor een schroefkop. Kijk vooraf goed of alle benodigdheden er zijn. Maak een boodschappenlijstje met de correcte specificaties en vereiste hoeveelheden voor staartolie, smeerolie, smeervetten, bougie(s), benzinefilter, breekpen, splitpen en impeller.
2. Visuele controle
Loop de motor allereerst na op zichtbare beschadigingen. Controleer de schroef extra goed: staan alle schroefbladen nog in dezelfde lijn? Wat is de staat van de anode op het staartstuk? Vormt zich ergens corrosie? Sluit de kap nog goed? Werkt het kantelmechanisme naar behoren? Is de lak beschadigd? Zijn er diepe krassen?
3. Schroef
Verwijder de splitpen en neem de borgmoer en schroef los. Oudere motoren hebben nog een breekpen, is die nog in tact? Recente uitvoeringen hebben een in de schroefnaaf ingegoten schokrubber. Bij beschadigingen vervang je de complete schroef. Vertoont de schoefas beschadigingen? Neem dan contact op met de dealer.
Heb je alles uit elkaar gehaald? Smeer dan de as in met speciaal spline-vet, breng schroef en moer weer aan en plaats een nieuwe splitpen.
4. Anode
Wanneer de anode op het staartstuk voor meer dan de helft is verdwenen, zal deze weinig bescherming meer bieden tegen de vorming van corrosie op schroef, as of staartstuk. Plaats in dat geval een nieuwe zinkanode. Deze biedt op zout water de beste bescherming. Theoretisch zou op zoet water een aluminium anode bescherming moeten bieden, maar dat heeft weinig zin; ook het gehele staatstuk is immers van dit materiaal geproduceerd.
5. Staartolie
De staartolie smeert de tandwielen en de keerkoppeling. Op het zogenaamde tandwielhuis in het onderste deel van het staartstuk bevinden zich twee schroefpluggen voor het aftappen en vullen van de olie. Ziet de afgetapte olie er melkachtig uit? Alle kans dat er dan water in het tandwielhuis lekt. Het staartstuk moet dan volledig uit elkaar. Dit is een klus die je beter aan de dealer over kunt laten.
Het bijvullen gaat van onder naar boven en is het eenvoudigst met een tube of oliepompje.
6. Koelwater
Kijk goed of het rooster van de waterinlaat helemaal schoon is. Ook het gaatje voor controle van het koelwater moet helemaal vrij zijn. Vaak gaat deze dicht zitten met kalkaanslag. De impeller zorgt voor de circulatie van het koelwater. De richtlijn voor vervanging bedraagt bij moderne motoren driehonderd draaiuren of drie jaar. Dit is best een lastig karwei. Het pomphuis bevindt zich in het staartstuk en dat moet helemaal los. Toch is het handig te weten hoe het moet, ook onderweg kan de impeller stuk gaan. Zorg in ieder geval dat er een reserve-exemplaar aan boord is en vraag de dealer een kopie van het betreffende hoofdstuk uit het werkplaatshandboek.
7. Ontsteking
Een vervuilde bougie geeft niet alleen startproblemen, maar veroorzaakt ook een hoger brandstofverbruik. Vooral bij tweetaktmotoren heeft de bougie vaak flink te lijden, bijvoorbeeld door een verkeerde verhouding tussen de hoeveelheid brandstof en de toegevoegde smeerolie. Vervang de bougie elk seizoen – ook bij viertaktmotoren – al is het maar uit voorzorg.
8. Benzinefilter
Een verstopt benzinefilter vormt een garantie voor een haperende buitenboordmotor. Controle is bij de ondoorzichtige versies lastig. Ze zijn echter niet bijzonder kostbaar, dus zorg voor een reservefilter of vervang elk seizoen preventief.
9. Mechanisch bewegende delen
De meeste mechanische delen kunnen na een vaarseizoen wel wat smeervet gebruiken. Loop de volgende onderdelen na en controleer of ze nog soepel bewegen: gaskabels, schakelmechanisme, draai- en kantelmechanisme en bevestigingsknevels. Ook controle van het startmechanisme is noodzakelijk. Let op eventuele speling of beschadigingen aan het koord. Bij een motor met een afstandbediening is het verstandigheid de kabels minstens tweemaal per seizoen te smeren.
10. Smeerolie
Alleen bij viertaktmotoren bevindt zich smeerolie in het motorblok, bij tweetakt motoren zorgt olie in de brandstof voor smering van de motor. Net als bij de staartolie is er een aftapplug en een vulopening. je kunt de olie het beste verwijderen met een pompje, eventueel vuil komt dan direct mee. Smeerolie vul je gewoon van bovenaf bij. Heeft de olieflacon geen kijkvenster? Gebruik dan een maatbeker voor het afpassen van de juiste hoeveelheid smeerolie. Zorg er bij de controle van het oliepeil voor dat het motorblok goed horizontaal staat.
11. Beschadigingen
Wanneer je niets aan lakschade op metaaldelen doet, geef je vuilaanslag en zelfs corrosie volop de kans. Bij kleine krasjes is het een kwestie van goed ontvetten en behandelen met een lakstift. Bij grotere beschadigingen breng je na schuren eerst een geschikte primer aan. Een verweerde kap overspuiten geeft een verbluffend resultaat, je motor lijkt weer als nieuw.
Voorkom problemen met benzine /benzinefilter en gomvorming door Aspen 4 [ acylaat benzine] te tanken. Deze brandstof veroudert nagenoeg niet [duurt 10 jaar],vormt geen gom en geeft veel minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Laat maar gewoon in je tank, in het voorjaar start je motor probleemloos. Is wel duurder dan gewone benzine maar in de motor van je bijbootje de oplossing,spreek uit ervaring. Deze brandstof wordt ook gebruikt voor kantenmaaiers, is beter voor de gezondheid van de persoon die ermee werkt en na de winter meteen gebruiksgereed. Voor tweetakt motoren is er Aspen 2, viertakt motor Aspen 4 gebruiken.
Een vraag over vervuilde bougies. Kan het zijn dat de reden van m’n hoge brandstof verbruik. 30 liter op 90 km door het kielerkanaal vervuilde bougies zijn. M’n motor is een 6 pk tweetakt uit 2001. Gevaren op een victoire 22.
Alvast bedankt.
Beste Frederik,
2 takt motoren gebruiken per 2 pk een liter brandstof per uur, dus een 6 pk motor die 5 pk levert gebruikt 2,5 liter benzine per uur, best mogelijk dat door slechte bougies, het verbruik nog beroerder is dan aangeven. middagje varen met een 90 pk 2 takt, 45 liter per uur met een waterskie erachter, daarom veel inbouwdiesels in bootjes tegenwoordig, heel veel duurder in aanschaf, maar verbruik ongeveer een liter diesel per 5 pk per uur, omgerekend slechts 40% van het 2 takt verbruik
NEDERLAND ENGELS
Hello. Ik ben Łukasz Taniukiewicz
Mijn Bedrijf wil inkopen down naar Polen buitenboordmotoren en stationarie mororen.
Ik wil graag samen werken met Uw Bedrijf.
Ik koop motorem:
-die moeilijk te verkopen zijn oo de nederlandse markt
-zijn beschadigd
-met hoge emissies niet toegestaan on Nederlandse wateren
-zijn niet geschikt voor gebruik in Nederland voor onderdelen per jaar
-na vervanging, na renovatie, na slechte technische staat
Ben antwoord de nie se e-mail…
Ik koop goederen voor contant geld en betaal wanneer ik koop.
Geroten
My name is Łukasz Taniukiewicz.
My company deals with purchasing outboard and stationary engines.
I would like to invite you to cooperate with me and my company
This cooperation would involve purchasing the engines which are difficult to sell on the Dutch marketplace:
– the motors that are damaged
– the motors with too high emissions unacceptable to be used in Dutch waters
– the motors that are not chronologically suited to use in Holland and can be used for parts
– purchasing the motors that are after the exchange, after the renovation or in a bad technical condition
If you are willing to cooperate with my company, please give me an answer to my e-mail.
I buy all gods by cash, and I make payments while buying.
With best regards
Yours sincerely,
Łukasz Taniukiewicz
POLEND
63-900 RAWICZ
SUCHARSKIEGO 4
TANIUKIEWICZ84@GMAIL.COM
Fijn artikel, dank.