Nu het seizoen weer is begonnen moeten ook de veiligheidsmiddelen in orde zijn. Dit betekent: controleren of alles nog werkt en nog mooi schoon en droog is.
Vervang de zout- en papiertabletten van de reddingsvesten als de uiterste houdbaarheidsdatum is overschreden. CO2-patronen gecorrodeerd of lichter dan erop aangegeven staat? Dan moeten ook die worden vervangen. Het is altijd handig een paar reserve-exemplaren van tabletten en patronen aan boord te leggen.
Kijk of de houdbaarheidsdata van de rest van de veiligheidsmiddelen nog niet overschreden zijn. Mocht je ernstvuurwerk halverwege het seizoen verlopen, dan is het toch verstandig om met nieuw ernstvuurwerk op stap te gaan. De betrouwbaarheid van verlopen vuurwerk kan niet gegarandeerd worden. Lever je oude vuurwerk in bij de politie.
Moet je de batterijen vervangen, de middelen laten nakijken of kun je er nog een seizoen mee voort? Zorg dat het nieuwe ernstvuurwerk goed waterdicht verpakt is als je het op de boot opbergt. Je loopt de kans dat vochtig geworden vuurwerk niet meer werkt en daar wil je in een noodsituatie liever niet achter komen. Vergeet ook niet de zaklampen, de misthoorn en de reserve gps te controleren.
Tags: vaartips, Veiligheidsmiddelen Last modified: 22 april 2021
Op de foto staan ook parachute fakkels, deze zijn m.i.v. dit jaar niet meer voorgeschreven in de Offshore Special Regulations van World Sailing (ISAF).
Leo van Raam, voorzitter Technische Commissie van de Noordzee Club
De Kustzeilers hebben in hun veiligheidslijst de flares vervangen door een LED alternatief (bv. Odeo Flare). Alleen rookpotten voor alarmeren overdag zijn dan nog nodig.
Oud vuurwerk kan je NIET kwijt bij de politie. Zij weten ook niet wat ze ermee aan moeten. Je mag het eigenlijk niet eens zelf vervoeren. De beste kans is via de handel terugleveren aan de producent. Hou er rekening mee dat daar geld voor wordt gevraagd.