Aan boord

Aan boord van een IMOCA

Hoe houd je het 24.296 mijl vol?

11:11

Er zijn genoeg zeilers die weleens een solotochtje hebben gewaagd. De meertrossen binnen handbereik, een thermoskan met koffie en gaan – leuk voor een dagje. Maar om het drie maanden en 24.296 mijl vol te houden? Solozeilster Pip Hare weet niet beter. Ze vaart met haar boot Medallia in de IMOCA. In Zeilen editie 11/2022 lees je wat het voor haar betekent om solo te racen op hoog niveau.


In de strijd om aan de start van de Vendée Globe 2024 te mogen verschijnen zeilde de Britse Pip Hare eerder dit jaar mee in de Vendée Arctique, een kwalificatie­ wedstrijd die de zeilers naar IJsland voerde. Eerder (Zeilen 9/2022) vertelde Hare over die race: hoe ze in de problemen kwam met haar stroomvoorziening en nood­ reparaties moest uitvoeren, terwijl haar boot met 20 knopen over het water vloog.
Maar hoe is het eigenlijk om te racen in de IMOCA? Medallia is immers geen doorsnee toerzeiljacht. Om een beeld te krijgen van hoe het er op dit schip aan toegaat, doorlopen we samen met Hare de handelingen die nodig zijn voor een overstag aan boord van Medallia.

Pip Hare. © Lloyd Images

Extra gevaar bij een klapgijp

Die overstag begint aan de navigatietafel, met het berekenen en instellen van een nieuwe koers. Voordat die nieuwe koers kan worden ingezet, moet er nog wel wat gebeuren. De dwarsscheepse buizen van de waterballast moeten worden opengezet, zodat het water (2 ton voorin en even­ tueel nog bijna een ton achterin) van de hoge naar de lage kant kan stromen. De buizen moeten straks ook weer worden afgesloten, anders stroomt het water terug. Onderdeks zitten eveneens de knoppen voor de hydraulisch beweegbare kiel. Als de boot helt, vormt de kiel normaal gesproken één rechte lijn met de mast. Door de kiel een hoek naar de loefzijde te laten maken wordt het contragewicht effectiever en komt de boot meer rechtop te liggen. Als je over de andere boeg gaat varen zonder eerst de stand van de kiel te veranderen, zal het kielgewicht juist tegenwerken. De boot is dan minder stabiel, wat bijvoorbeeld bij een klapgijp extra gevaar oplevert. Afhankelijk van hoe hard het waait en hoe hard de boot gepusht wordt, kan het nodig zijn om eerst koers en zeiltrim iets aan te passen, om vervolgens de waterballast te kunnen verplaatsen en de kiel in rechte positie te laten komen, zodat de overstag kan plaatsvinden.
Nu pas komt de ‘gewone’ overstag in de kuip. Er kunnen meerdere voorzeilen staan die naar de andere kant over­ gebracht moeten worden. De lijnen hiervoor lopen alle­ maal door tunnels onderdeks naar de kuip, waar Hare ze kan controleren met vier lieren en een ‘koffiemolen’, de grinder. Vóór het overbrengen van het grootzeil moet ze niet vergeten het controlelijntje van de draaiende mast los te halen, zodat die kan meebewegen met het zeil.

Zeilen 11/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe lang duurt het om de zeilen te verplaatsen? Wat moet je weten over de foils? Hoe zien de klasseergels van een IMOCA eruit? Waar uit bestaat de uitrusting? Welke kledingstuk geeft Hare een gevoel van comfort? En van welke bedrijf is Hare ook nog eens de CEO? Je leest het allemaal in Zeilen 11/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 23 november verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto: © Richard Langdon

Tags: , Last modified: 7 november 2022
Sluiten