The Ocean Race

Volvo Ocean Race gaat AIS afschermen

15:57

November 4, 2014. Leg 1 onboard Abu Dhabi Ocean Racing. Ian Walker and Simon Fisher sit at the navigation desk discussing strategy for the final day. They're currently in first position but being followed very closely by the other boats; they can't afford to make any mistakes.

November 4, 2014. Leg 1 onboard Abu Dhabi Ocean Racing. Ian Walker and Simon Fisher sit at the navigation desk discussing strategy for the final day. They're currently in first position but being followed very closely by the other boats; they can't afford to make any mistakes.

“In de volgende editie van de Volvo Ocean Race gaan we de teams op de AIS onzichtbaar maken voor elkaar”, aldus Nick Bice, verantwoordelijk voor het bootonderhoud van de Volvo Ocean Race-boten op de METS. De VOR-organisatie geeft daarmee toe dat de afgelopen editie teveel werd gedomineerd door het volgen van de AIS. “Op de meeste foto’s die we van de schippers hebben gezien zitten ze voor het scherm naast de navigator, starend naar de AIS. Daardoor is de vloot als een soort roedel over de wereld gezeild. Dit maakte de race voor de volgers er niet interessanter op.” Bice blikte terug op de afgelopen race vertelde over de vernieuwingen voor de volgende editie.

Doelen gesteld

“Die is wat ons betreft, afgezien van een paar ‘kleine incidenten’ (stranding Vestas en ontmasting DongFong red.) succesvol verlopen. We hadden in totaal 2,4 miljoen bezoekers. Alleen het FIFA Wereldkampioenschap scoort hoger dan dat. Bovendien heeft de nieuwe eenheidsklasse Volvo Ocean 65 de race weer aantrekkelijk gemaakt voor de teams, de toeschouwers en de sponsors. We hebben de boten ontworpen rondom vier eisen die er voor moesten zorgen dat de Volvo Ocean Race toekomstbestendig zou worden. Dat waren bootsnelheid, veiligheid, betrouwbaarheid en levensduur, mediawaarde en aantrekkelijkheid voor sponsoren.”

Sterker maar langzamer

“In vergelijking met voorgaande edities zijn we er in geslaagd om de boten grotendeels in heel van stop over naar stop over te krijgen. Dat hebben we voornamelijk te danken aan de overstap naar de Volvo Ocean 65. Die is nu eenmaal een stuk steviger is dan de gemiddelde Volvo Open 70. Het nadeel daarvan is dat we misschien iets te ver zijn doorgeschoten in de hoeveelheid koolstofvezel die we in de boot hebben verwerkt. De snelheid kan beter en wij zijn nu bezig om te kijken waar we de boot lichter kunnen maken. Ook zijn we voorzichtig aan het kijken naar de toepasbaarheid van draagvleugels, hoewel die technologie op dit moment wat ons betreft nog onbetrouwbaar is en we dus weer terug bij af zouden kunnen zijn wat betreft veiligheid, betrouwbaarheid en levensduur.”

Landingsplatform voor drones

“De hoeveelheid gigabytes aan informatie die we van de boten krijgen heeft zich verdubbeld ten opzichte van de vorige race. Toen kregen we nog 45.400 gibabyte binnen en nu was dat al 76.000 (in 1994-95 was dit 3500 Gb red.) De beelden zijn dan ook steeds spectaculairder omdat we zoveel kunnen registreren. In de volgende race willen we stelselmatig gebruik gaan maken van drones. Sam Greenfield van Dongfeng deed dat al, maar moest er helaas een paar inleveren aan de zee. We kijken dan nu ook naar de mogelijkheden voor een landingsplatform aan boord, aangezien de ontwikkeling in de drone-branche zo snel gaat dat we er vertrouwen in hebben dat er stevige drones inzetbaar zullen zijn. Ook biomimetiek – het imiteren van ideeën uit de natuur voor menselijke toepassing – gaat een grote rol spelen. We gaan informatie verzamelen en presenteren over zaken zoals hartslag, lichaamstemperatuur, verbrandde calorieën, maar ook de tijd aan dek en tijd onderdek. Zo kunnen we bijhouden welke zeilers en teams het minst slapen. Dit menselijke aspect maakt dat we de race nog persoonlijker kunnen maken.”

Havens

De volgende havens hebben zich al opgegeven als stop-over: Alicante (start) – Kaapstad – Auckland – Newport – Lissabon – Cardiff – Göteborg (finish)

Last modified: 20 mei 2021
Sluiten