Wedstrijden

Soloracen naar IJsland

Solozeilster Pip Hare in de Vendée Arctique

10:10

Het lijkt nog ver weg; de start van de komende editie van de Vendée Globe is pas in november 2024. Maar de solozeilers zijn al volop bezig met de voorbereidingen. Er mogen maar 40 boten starten en de strijd om wie aan de start mogen verschijnen, is in volle gang. Een van de beoogde deelnemers aan de beruchte solorace is de 48-jarige Britse professioneel zeilster Pip Hare. We spreken haar begin juni, vijf dagen voor de start van de Vendée Arctique. De eerste kwalificatiewedstrijd voor de volgende editie van de Vendée Globe. Hare vaart de race met haar schip Medallia, de voormalige Bureau Vallée 2, die in 2016 de Vendée Globe won.

De opzet van de Vendée Arctique is dit jaar anders dan de voorgaande editie: de route is verlengd van 1500 naar 3500 mijl en loopt nu boven IJsland langs, een uitstapje naar boven de poolcirkel dus.
De 25 schippers, onder wie Pip Hare en favorieten Louis Burton, Thomas Ruyant, Jérémie Beyou en Charlie Dalin, gaan op 12 juni van start. In het eerste deel van de race komt Hare in de problemen met haar stroomvoorziening. Ze vaart langs Ierland met 7 knopen wind voor een gebied van windstilte uit, als ze plotseling onbedoeld overstag gaat. Geen grote ramp met deze wind, maar het betekent dat er iets mis is met de stuurautomaat. Benedendeks blijken ook de computer en de bediening van de kiel te zijn uitgevallen. Een complete stroomstoring.
Hare: “Mijn maag draaide zich om van angst. Ik moet op zo’n moment niet alleen een technisch probleem onder- zoeken en oplossen, maar ook mijn 60-voets beest van een boot onder controle houden. Zonder stuurautomaat en zonder hydraulische kielbediening.”


Die controle over de boot houdt ze door te gaan bijliggen; de weersomstandigheden zijn gelukkig rustig, waardoor ze op deze manier haar handen kan vrijmaken.
Normaal gesproken zou de solozeilster Joff Brown bellen, de leider van haar technische team. Brown is een van de meest ervaren technische teamleiders in de vloot van IMOCA-schepen. Hij heeft al vijf verschillende boten naar de finish van de Vendée Globe begeleid. Tijdens de race mag Hare contact met hem opnemen en advies vragen, maar alleen om de boot terug te brengen in de staat waarin ze uitgevaren is. Hij mag dus helpen met advies als er iets kapot is gegaan, maar niet onderweg nog samen met Hare nieuwe trimmogelijkheden bedenken.

Zeilen 09/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wie is Pip Hare? Hoe is de Vendée Arctique ontstaan? Waarvoor bad Pip? Waar toe dwingt ze zichzelf? Wat was de oorzaak van de stroomstoring? Waarom wordt de race op een gegeven moment opgeschort? En Hoe kijkt Pip terug op de solorace? Je leest het allemaal in Zeilen 09/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 21 september verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: © Richard Langdon, Anna Dupon en Mark Lloyd
Tekst: Anna Dupon

Tags: Last modified: 4 oktober 2022
Sluiten