Internationale wedstrijden

Vliegen naar Hobart

22:20

In 2017 wist Comanche, een supersnelle 100-voeter, de Sydney to Hobart yachtrace te varen in minder dan anderhalve dag. De 630 mijl van Sydney naar het stadje Hobart op het eiland Tasmanië werd afgelegd in 1 dag, 9 uur, 15 minuten en 24 seconden. Dat was 1 dag en 13 uur sneller dan het vorige record. De recordkoorts heerst altijd bij wedstrijdzeilers en met een nieuwe foilende boot van 15.2 meter moet het record ‘vliegend’ verbroken worden. Althans, dat is het plan.

Als je de IMOCA Charal zou kruisen met een TP52, dan krijg je onze boot

– Andrew Buckland

Budget: 1.5 miljoen

Wordt dit ‘kleintje’ de nieuwe recordhouder?

Een groep ervaren vaklui uit Australië stak de koppen bij elkaar en ontwierp een 50-voeter die doet denken aan een IMOCA. De kosten voor de bouw en een campagne voor de Sydney-Hobart wordt geschat op zo’n 2.8 miljoen Australische dollar, wat overeenkomt met zo’n 1.5 miljoen euro.  Dat is niet veel als je bedenkt dat een IMOCA van de laatste generatie zo’n 4 miljoen kost om te bouwen. De boot moet zo’n 5000 kilo gaan wegen, kaal. Met zeven of acht bemanningsleden zou de boot moeten varen. Zeiler Andrew Buckland, onderdeel van het team achter de nieuwe boot, beschrijft de boot als volgt: “Als je de IMOCA Charal zou kruisen met een TP52, dan krijg je onze boot.”

VPLP-Verdier 100-voeter Comanche in actie.

David vs. Goliath

Maar aan de Sydney-Hobart doen ook 100-voeters mee zoals Comanche. Kan een boot die half zo lang is het met succes opnemen tegen de zeilreuzen? Volgens de voorspellingen zou de foilende 50-voeter het in bepaalde condities de leiding nemen over de Maxi’s. De Maxi’s zijn niet alleen twee keer zo lang, maar hebben ook meer dan twee keer zoveel bemanningsleden aan boord. Mocht de boot gebouwd gaan worden dan wordt het dus een serieuze strijd tussen David en Goliath.

Omslagfoto: FBVM Foilers

Tags: Last modified: 19 april 2021
Sluiten