De jonge zeilers van ROST zeilden eind juli de Cowes Week in de ORC0-klasse – “de snelste en grootste boten”. Stuurman Floris en voordekker Finn, beiden 22, vertellen over hun prestaties tussen deze “buitenlandse racemonsters”. Ook vertellen ze over waar ze als team naartoe werken: de prestigieuze Admiral’s Cup, het officieuze wereldkampioenschap offshore zeilen.
Sneekweek voor grote boten
“De Cowes Week is de Sneekweek voor grote boten,” vertelt Floris. “Zeven dagen lang één groot feest, zowel op het water als op de kant. Een klein deel van de menigte is zeiler, de rest zijn vaak ‘mainland Britten’ die graag mee feesten. Maar wij zaten ‘s avonds gewoon aan de nabespreking. Het is een goed event om te bepalen waar je staat in vergelijking met andere buitenlandse racemonsters.” De jonge zeilers zijn tevreden met hun resultaat. Floris: “We eindigden als vierder in de IRC0 klasse – de grootste en snelste boten. Er deden een aantal hele goede teams mee met topnotch zeilers aan boord. Ik denk dat we qua resultaat op verwachting zaten, maar dat we niet verwacht hadden om nog zo dicht bij de TP52’s of Callisto te zitten.”
Over ROST
Het Rotterdam Offshore Sailing Team (ROST) ontstond in 2017 vanuit een samenwerking tussen de Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging De Maas en transportbedrijf Van Uden Group. Drievoudig Volvo Ocean Race-zeiler Gerd-Jan Poortman leidt en schippert het jonge team, dat elke paar jaar van samenstelling wisselt. Het is een uniek project voor talentvolle zeilers om zich te ontwikkelen in het offshore zeilen. Het team zeilt op hun Ker 46 Van Uden, een snelle en zeer sportieve carbonfiber boot. Oud-ROST zeilers Laura van Veen, Max Deckers en Jolbert van Dijk zeilden afgelopen editie van de Ocean Race mee op de VO65’s.
De jonge zeilers hebben grote ambities. Floris: “Na ROST is het mijn doel om internationaal meer te zeilen. Denk aan het Caribisch seizoen, de wedstrijden op de Med, et cetera. Na de Admiral’s Cup start de Europe Tour van de Ocean Race – wie er nog een plek vrij heeft, mag mij zeker bellen.”
Mentaal spelletje
Het was ook een heel leerzaam evenement, vertelt Finn: “We zijn de afgelopen week veel bezig geweest met de communicatie tijdens de race. Dit is op een baan als op Cowes Week misschien wel het belangrijkste om goed op orde te hebben, met veertien man op een boot. Hoe bereiken we elkaar, en als we elkaar bereiken, wat zijn dan de juiste comms, zoals wij dat noemen. Hier hebben we als team veel tijd in gestoken en ik denk ook de meeste stappen in gemaakt.”
“Ik heb geleerd dat je het mentale spelletje van lichtweer zeilen niet mag onderschatten,” vult Floris aan. “Het eindeloze wachten op de kant, waarna het comité toch nog een drie uur lange race start, is gewoonweg bijzonder zwaar. Normaalgesproken zou ik een van de meest energieke personen zijn binnen het team en ik denk dat iedereen wel verrast was toen ik om half vijf ‘s middags al in bed lag, haha.”
Finn is trots op het voordekteam: “We gingen dit event in als een van de laatste meetmomenten voordat we volgend jaar naar de Admiral’s Cup gaan in Cowes.” “We hebben een goed event gedraaid op het voordek en hebben veel bootlengtes kunnen winnen met de boeirondingen.”
Admiral’s Cup
De Admiral’s Cup: dat is waar ROST3 drie jaar lang naartoe werkt. Niet niks voor een boot vol ‘jonkies’. “De Admiral’s Cup is het officieuze wereldkampioenschap,” legt Finn uit. “Forse boten op een iconische startlijn. Voor ons als jeugdteam iets wat een enorme kans is om te laten zien wat we kunnen. Natuurlijk zijn we beperkt in een aantal factoren, maar dat is ook zeilen. De Cup is in feite het event waar wij drie jaar voor werken en alles willen laten zien wat we geleerd hebben.”
Admiral’s Cup
In de zomer van 2025 doet Nederland mee aan de prestigieuze Admiral’s Cup in Cowes, Groot-Brittannië. De Admiral’s Cup, ook wel het officieuze wereldkampioenschap offshore zeilen genoemd, vindt voor het eerst in 22 jaar weer plaats. Het nieuwe Dutch Offshore Sailing Team dat Nederland vertegenwoordigt bestaat uit het Rotterdam Offshore Sailing Team met hun Ker 46 Van Uden en het Baraka GP Sailing Team met hun Ker 43 Baraka GP. Het team zal varen onder de vlag van de Koninklijke Roei & Zeilvereniging De Maas. Meer informatie: Nederland vaart mee in prestigieuze Admiral’s Cup in 2025.
De voorbereiding voor de Admiral’s Cup is volgens Finn heel speciaal: “Het is namelijk een event waarin niet alleen inshore zeilen terugkomt, maar ook coastals en offshores. Het is qua zeilen een allesomvattend event. We trainen dus over een geheel seizoen op deze drie verschillende disciplines. Bij offshores zijn de nachten natuurlijk iets waar je aan moet wennen, een wachtschema en ook helaas de gevriesdroogde zakjes. Inshores zijn intenser en kunnen er meer stresssituaties ontstaan, ook daar moeten we dus op trainen. Als individu wordt binnen het team van je verwacht dat je ook fysiek in orde bent, dus daar zijn we los van het zeilen ook veel mee bezig.”
“De voorbereiding in teamverband bestaat uit een aantal stappen,” vult Floris aan. “Teambuilding – op welke plek aan boord komt iedereen het meeste tot zijn recht? – boathandling – hoe krijgen we de boot met dit team zo snel mogelijk onder controle? – en boatspeed – hoe varen we die boot nu het hardst rechtdoor? En als je dat allemaal onder controle hebt, begint het finetunen.”
“Het interessante van dat finetunen is dat je heel vaak terugvalt op Keep it simple, stay to the basics. Je kan jezelf helemaal opvreten over de kleine details in trim of boathandling, maar als je de basis niet goed of perfect doet, dan hebben die details helemaal geen zin. Zeilen is en blijft het spelletje van ‘de minste fouten maken.’ Oh, en natuurlijk je spullen op orde hebben. Heel veel dank aan de sponsoren!”
Floris besluit: “We gaan ongelofelijk ons best doen om in peak performance aan de start te komen. Het is en blijft de young guns tegen de oldtimers, maar desondanks denk ik dat we best voor wat rep en roer kunnen zorgen in de zeilwereld.”
En: Nederland vaart mee in prestigieuze Admiral’s Cup in 2025
Beeld: Paul Wyeth
Last modified: 13 augustus 2024
Geweldig , ik heb ook deze Cup gevaren met de Zeezot van Veere moet per land
Niet drie boten inschrijven?
Mogelijk ook een van de KNZ&RV
Gr Jan van Gool