Promo

Verfsystemen voor beginners

11:50

Om van je boot te kunnen genieten moet je haar goed onderhouden. Het kiezen van de juiste verf is een cruciaal onderdeel van bootonderhoud. International Yachtpaints levert coatings voor gebruik boven- en onder water, die makkelijk te verwerken zijn. Een overzicht.

Boven de waterlijn

Het nieuwste verfsysteem voor boven de waterlijn bestaat uit twee producten: One UP (undercoat en primer) en Toplac Plus. One Up is een veelzijdige eerste verflaag die klussen efficiënter maakt, door de voordelen van een undercoat en primer te combineren in een pot. Hierdoor hoef je minder lagen aan te brengen, terwijl je je boot even goed beschermt. De unieke samenstelling zorgt voor bescherming van verschillende soorten ondergronden en vloeit prachtig uit, waardoor je minder hoeft te schuren en de toplaag perfect glad wordt.

Toplac Plus is een hoogglans 1-component aflak voor alle oppervlakken boven de waterlijn. Beschikbaar in 24 verschillende kleuren, die door UV-filters lang blijven glanzen. Door de superieure vloei kun je de primer en Toplac aanbrengen met een schuimroller, en is nastrijken met een kwast niet nodig. Ideaal voor iedereen die aan boten werkt: zowel professionals als amateurs. Het aanbrengen van deze verf is sneller en goedkoper doordat je er minder van nodig hebt.

Onder water

De juiste toplaag voor boven de waterlijn is belangrijk, maar onmisbaar is antifouling – zeker als de boot niet iedere winter de kant op gaat. Aangroei zorgt voor een hoger brandstofverbruik en kan ertoe leiden dat de boot langzamer zeilt en moeilijker manoeuvreert. De werking van de meeste antifoulings is gebaseerd op een biocide zoals koper. De verf geeft continu een hele kleine dosering van deze stof af in het water vlakbij de romp, waardoor aangroei geen kans krijgt. Moderne antifoulings zijn speciaal samengesteld om precies genoeg af te geven, waardoor de romp het hele seizoen schoon blijft, zonder dat je hoeft te schrobben.

 

Het eerste wat je moet doen als je antifouling gaat aanbrengen, is de staat van de oude verflaag bekijken (als die er op zit). Schilfers wijzen erop dat verschillende soorten aangroeiwerende verf zijn gebruikt die niet compatibel zijn, of dat er te veel verf is aangebracht. Als er grote delen verf loslaten of schilferen, is het een goed idee om samen met een professional te bepalen of het nodig is om de oude laag te verwijderen.

Het is dus belangrijk om zeker te weten of de nieuwe verf compatibel is met de oude. Dat kun je checken via de website van International Yachtpaint. Als je er niet uit komt kun je International Primocon primer gebruiken en daarna antifouling aanbrengen. Kies een antifouling die past bij je vaargewoontes – je kunt kiezen voor een coating die één seizoen beschermt, maar het is ook mogelijk om voor meerdere seizoenen antifouling aan te brengen. De verf die je hiervoor gebruikt behoudt zijn effectiviteit als de boot tussendoor een tijdje op het droge staat. Op de website kun je al deze informatie per product terugvinden.

Saildrives en schroeven

Onder de waterlijn zijn op een zeilschip verschillende materialen te vinden, zoals aluminium saildrives en bronzen schroeven. Vooral de coating op schroeven slijt sneller, omdat er meer water langs stroomt. Kaal metaal moet je goed schuren en daarna behandelen met International Propeller Primer, InterProtect epoxy primer, of Primocon. Breng daarna de juiste antfouling aan die past bij jouw vaargebied. Voor de saildrive en andere aluminium onderdelen is het erg belangrijk dat de primer en antifouling geen koper bevatten. Gebruik van de verkeerde coatings kan galvanische corrosie veroorzaken.

Voor tips & trucs om jouw boot voor het seizoen klaar te stomen kun je terecht op de website van International Yachtpaint. Je vindt er ook handleidingen die je stap voor stap meenemen in het proces.

Tags: , Last modified: 8 december 2022
Sluiten