Je eigen boot bezitten, dat is voor de meesten van ons ideaal. Tegelijkertijd brengt een boot veel verantwoordelijkheid met zich mee. Het delen van een boot – professioneel geregeld en zonder zorgen – is de ideale oplossing.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met:
In Nederland is het delen van een boot nog vrij onbekend. De meeste mensen kopen een boot, of huren er een. Maar in de Verenigde Staten zijn deelschepen heel normaal, zegt ondernemer Bart Zwager. “Kopen, huren of delen, dat zijn daar standaardopties. En volgens mij is het voor veel zeilers in Nederland ook een goede oplossing.” ’s Werelds grootste organisatie voor deelschepen, SailTime, bestaat al sinds 2001 en heeft in de VS zo’n 150 deelboten in de vaart. We maken kennis met Zwager, die het concept naar Nederland haalde. Komend vaarseizoen opent hij zijn eerste locatie in Stavoren.
Hoe kwam je bij SailTime terecht?
“Voordat ik zelf een schip kocht, heb ik best vaak gezocht naar de mogelijkheid om een boot met andere zeilers te delen. Uiteindelijk bleek dit toch lastig te realiseren; de financiering en de onderlinge verdeling was ingewikkeld. Later ontdekte ik dat het in Amerika juist supersuccesvol én normaal is om een schip te delen. Delen is daar net zo gebruikelijk als kopen of huren. Waarom doen we dat ook niet zo in Nederland, vroeg ik mij af. En zo ontdekte ik SailTime. Of ik zelf geen schip wil delen? Helaas is het voor mij niet interessant. Ik zeil haast ieder weekend met mijn gezin; dat kan niet met een deelschip.”
Hoe werkt dat, een deelzeiljacht?
“Het is vergelijkbaar met een lidmaatschap op bijvoorbeeld de sportschool. Je wordt lid van een bepaalde locatie – voorlopig alleen Stavoren – en kiest een type zeiljacht. Er is één eigenaar en maximaal zes abonnementhouders per zeiljacht. Met een lidmaatschap heb je elke maand een gegarandeerd aantal dagen toegang tot het schip. Je reserveert je tijd online, gaat lekker zeilen, laat het schip weer netjes achter en verder hoef je niets te doen. Je hebt eigenlijk een abonnement op pure zeiltijd.”
Wat is het verschil met huren?
“Het belangrijkste verschil is dat er maar een beperkt aantal zeilers gebruikmaken van het zeiljacht. Het voelt daardoor echt alsof het je eigen schip is. Een tweede verschil is de tijd die je kwijt bent naast het zeilen. Bij huren moet je steeds zoeken en boeken, heb je vrij veel tijd nodig om in en uit te checken en is er geen flexibiliteit met betrekking tot het gebruik. Het derde verschil is de kwaliteit van de schepen: bij SailTime zijn ze maximaal vijf jaar oud. We vinden het ook erg belangrijk dat de mensen die deelnemen aan het systeem, goed kunnen varen. We gaan met alle nieuwe leden het water op om te kijken of ze genoeg vaardigheden hebben. Zijn mensen nieuw in de zeilsport of kunnen ze wel een opfriscursus gebruiken, dan heeft SailTime een eigen zeilschool voor kajuitzeiljachten. Zo leer je zeilen op het schip waar je later mee gaat varen.”
Hoe werkt het voor de eigenaar van een jacht?
“De eigenaar koopt via ons een nieuw schip en sluit een overeenkomst voor het gebruik en beheer af. Vanaf twee abonnees heb je als eigenaar geen kosten meer voor een ligplaats, verzekering, winterklaar maken, onderhoud en stalling. Vanaf vier abonnees krijg je ook nog een extra vaste vergoeding per maand. De eigenaar heeft dubbele zeiltijd (zeven dagen per maand) en betaalt uiteraard geen abonnementskosten. Maar het is uitdrukkelijk geen belegging voor de eigenaar. Bootdelen is een voordelige manier om een eigen schip te bezitten, zonder omkijken naar het beheer en onderhoud.”
Zo werkt een abonnement
Voor 550 euro per maand neem je een abonnement op bijvoorbeeld een Jeanneau Sun Odyssey 350. Je hebt dan minstens 3,5 vaardagen per maand in het vaarseizoen, van april tot november. Voor 1050 euro per maand heb je minimaal 7 vaardagen. Als je binnen 36 uur een vrij plekje ziet, kun je dit gratis bijboeken. Je kunt maximaal een week achter elkaar met een boot weg als standaard abonnementhouder.
Waarom zijn de boten niet ouder dan vijf jaar?
“We willen dat mensen echt de ervaring hebben van ‘Jeetje mina, wat een schip!’ Daarom werken we uitsluitend met nieuwe, moderne boten die perfect uitgerust zijn. We gaan voor absolute topkwaliteit en onbezorgd zeilen. Misschien dat eigenaren straks hun schip wel wat langer in het systeem willen houden, maar na vijf jaar moet de boot eruit. Dit zijn de regels van SailTime; zo borgen we de kwaliteit.”
Het standaardabonnement biedt 3,5 zeildag. Is dat niet veel te weinig?
“Dat was in eerste instantie ook mijn gedachte. Maar in de VS kiest 90 procent van de deelnemers voor dit abonnement. In de praktijk blijkt dat het eerder te veel dan te weinig zeiltijd is. Op de HISWA te Water zei het merendeel van de mensen die ik vroeg of ze deze zomer lekker gezeild hadden, ook: ‘Nou, veel te weinig. Ik heb er eigenlijk geen tijd voor.’ Of: ‘Ja, ik wil wel meer zeilen, maar mijn vrouw wilde ook nog naar Italië.’ Dus die dagen zijn vaak geen probleem. Bovendien kun je gratis dagen bijboeken als de boot niet gebruikt wordt.”
En als ik een week op vakantie wil?
“Ja, je zou een maand niet kunnen gaan, zodat je dagen opspaart voor de volgende maand, bijvoorbeeld voor een weekje vakantie. Maar dat is ook wel de max: je deelt de boot immers. Je kan wel nog extra bij SailTime in het buitenland varen. Wat dacht je van Florida of New York, bijvoorbeeld?”
Thuishaven Stavoren
De eerste Nederlandse SailTime-locatie opent in de Marina Binnenhaven in Stavoren. Vanuit daar zit je zo op het IJsselmeer, kun je het Markermeer of de Waddenzee op, of natuurlijk op avontuur door Friesland zelf.
Waarom kiezen jullie voor alleen Jeanneau’s?
“Vanwege alle goede ervaringen met dit merk in de VS en alle kennis die er is om de schepen perfect te onderhouden. Natuurlijk, het had ook best met een Hanse of Bavaria gekund. Maar niet met een Bestevaer ofzo; een heel duur zeegaande schip is niet nodig op deze plek. Jeanneau heeft ook een mooie range met schepen in elke afmeting. Wat ik niet verwacht had: ik heb nog niemand gesproken die zei: ‘Goh, maar ik had eigenlijk liever een Dehler of een Hanse gehad.’ Een Jeanneau biedt alles wat een zeiler zoekt. Ze hebben gewoon heel goed nagedacht over de hanteerbaarheid en beleving op het water. Het spreekt een breed publiek aan.”
Doe de test
Lijkt het je wel wat, lekker zeilen zonder zorgen? Met dit testje zie je meteen of je geschikt bent voor bootdelen. Herken je je in een van de onderstaande profielen, dan heeft deze deelaanpak zeker voordelen voor je.
– Je bent met pensioen en gaat nog graag het water op, maar je ziet steeds meer op tegen het onderhoud van de boot en de regelzaken daaromheen. Je zoekt een moderne boot die je makkelijk kunt varen – liefst ook doordeweeks.
– Je hebt een druk leven met een baan, gezin en een partner die niet per se alle vakanties met de boot eropuit wil. Als je gaat zeilen, doe je dit veelal solo, of met vrienden of zakenrelaties. Bart: “Het is een zeer traditioneel verhaal, maar wel een dat ik veel hoor.”
– Met het gezin hebben jullie het zeilen ontdekt. Tot nu toe huren jullie steeds een boot, maar het lijkt jullie gaaf vaker mooie tochten te maken.
– Je bent nog niet zo lang geleden begonnen met zeilen, hebt misschien al je vaarbewijs gehaald, maar je durft (of wilt) de stap naar een eigen schip nog niet nemen.
Ook goed om te weten: een deelboot is niet geschikt als:
– je veel wilt en kunt zeilen;
– je elke vakantie (minstens) drie weken achter elkaar met eigen schip weg wilt;
– je spontaan op een mooie dag een tochtje wilt kunnen maken;
– je het leuk vindt veel verschillende schepen te huren;
– je het prima vindt om er jaarlijks een week of twee met een gehuurd schip op uit te gaan;
– je het weinig of niet belangrijk vindt dat een jacht in goede staat is, of je het juist leuk vindt om zelf veel onderhoud te plegen aan een boot. Dan is een eigen, wat ouder tweedehands model waarschijnlijk voordeliger.
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met SailTime. Is je interesse gewekt, in een abonnement of als eigenaar? Kijk dan verder op Sailtime.eu/nl/zeilen en meld je aan. Heb je nog vragen? Neem dan direct contact op met Bart Zwager (085-1248875, nederland@sailtime.eu) of vul het contactformulier in.
Last modified: 22 december 2024