Vader en dochter naar de Carieb: het avontuur gaat verder

van Cherbourg naar Roscoff

Annabelle en haar vader Herman zijn vetrokken om een rondje Carieb te zeilen met Garfield, een Compromis 36. Tijdens de Toerzeilers Vertrekkersdag hebben ze zich al kort voorgesteld. De komende maanden doet Herman voor Zeilen verslag van de reis.

Ruim vier weken waren we even in Nederland en zijn we na een lange nachtelijke busreis eindelijk weer in Cherbourg aangekomen. In deze tijd thuis hebben we nog het één en ander aan uitrusting aangeschaft en zo reizen we met volle koffers en onder andere een Starlink weer terug naar Cherbourg.

Feest!

Omdat het zomervakantie is, is onze crew uitgebreid met Hanna, een klasgenoot van Annabelle. Zij heeft drie jaar geleden met het hele gezin al een keer een rondje Atlantic gedaan, dus dat zit wel goed. Annabelle heeft nu haar VWO-diploma op zak en is met mooie cijfers geslaagd! Dat mag gevierd worden en dat heeft ze samen met Hanna dus ook uitbundig gedaan.

De markt in Cherbourg

Gedurende onze afwezigheid hebben diverse medevertrekkers een oogje in het zeil gehouden op onze Garfield, zodat we deze weer in goede staat terugvinden. Nadat we de watertank weer gevuld hebben en ook de verse voorraden weer aangevuld hebben, gaan de trossen een dag na onze aankomst los. Er lijkt zich een goed maar kort weervenster aan te dienen.

Omdat de rest van de familie in de zomervakantie mee willen varen langs de Spaanse rias, hebben we een beetje haast om verder te komen. We plannen dus om in één keer van Cherbourg naar Roscoff te varen, een tochtje van circa 115 mijl en daarom varen we de hele nacht door. Dit betekent helaas wel, dat we Guernsey en de andere Kanaaleilanden links moeten laten liggen, maar dat hopen we volgend jaar op de terugweg meer dan goed te kunnen maken.

Dolfijnen bij Guernsey!

Kort nadat we aan Guernsey voorbij gevaren zijn, krijgen we voor het eerst gezelschap van een viertal dolfijnen! Een kwartier lang zwemmen ze naast, vóór en onder de boot door. Een heel leuke ervaring en we hopen onderweg nog vaak dolfijnen te gaan ontmoeten. De wind laat ons echter later op de dag in de steek, dus we varen onder motor de nacht door, die verder rustig verloopt. Omdat we de volgende ochtend vroeger dan verwacht bij Roscoff aan dreigen te komen en het weer nog goed blijft, besluiten we door te varen naar l’Aber Wrach. De wind is erg wisselend van zowel windrichting als windkracht, dus de motor blijft de hele dag bijstaan. Zo worden uit de geplande 115 mijl uiteindelijk 148 mijl. Als we aan het eind van de middag aan het bezoekersponton in l’Aber Wrach vastmaken, zijn we moe maar voldaan en kijken tevreden terug op een lange maar prima tocht.

Dolfijnen naast de boot

Stroom en wind tegen

Tijdens ons verblijf monteren we de Starlink antenne en daarom hebben we vanaf nu onbeperkt en wereldwijd internet. Je kunt van Elon Musk denken wat je wilt, maar dat heeft hij goed geregeld! Twee dagen later willen we door naar Brest, maar de aanvankelijk goede weersverwachting wijzigt. En we willen niet met windkracht 5 tegenwind én stroom tegen door het Chenal de Four richting Brest. We cancellen dit plan dus in de nacht en moeten een nieuw goed weervenster afwachten, wat vermoedelijk nog wel een paar dagen duurt. Zo hebben we in ieder geval alle gelegenheid om de wereldstad l’Aber Wrach uitvoerig te gaan verkennen. In spanning wachten we op een goede weersverwachting om toch over twee weken in A Coruña aan te kunnen komen.