Actueel

Watersportbranche grotendeels open, met gepaste maatregelen

Net als supermarkten zijn ook de meeste watersportbedrijven nog gewoon open. Als de lente doorbreekt is het normaliter een drukte van belang, hoe staat dat ervoor in tijden van corona? We maakten en rondje langs de velden.

Watersportwinkels  open, fysiek en online

De  meeste watersportwinkels die we bellen zijn gewoon open en hebben zich goed voorbereid om klanten te helpen terwijl de gezondheid van klant en personeel gewaarborgd blijft. De richtlijnen van de RIVM worden strak gehanteerd en winkeliers hebben maatregelen genomen om het voor iedereen mogelijk te maken veilig en efficiënt hun bootinkopen te doen.

“De winkel is open, maar extra advies geven, doen we liever per telefoon,” zegt Sander Prins van Dekker Watersport in Zaandam. De laatste dagen verkoopt hij meer onderhoudsproducten en zijn de online orders een stuk groter dan normaal. In de winkel probeert men bezoekers te spreiden en adviseert Prins om alleen te komen en kinderen thuis te laten. Bij Vrolijk Watersport in Scheveningen staan de deuren ook open en hebben bedrijfsleider Ben van Dullemen met zijn personeel speciale maatregelen genomen om iedereen van dienst te kunnen zijn. Een mooi scherm voor de kassa en een verlengde pinautomaat zorgen voor gepaste afstand. “Het zijn natuurlijk rare tijden, maar we staan er positief in.” Ook in de winkel van George Kniest in Muiderzand zijn maatregelen genomen. Eigenaar Jaap Went en zijn personeel doen er alles aan om iedereen zo goed mogelijk te helpen. Hij raadt aan om met inhoudelijke vragen vooral te bellen. “Iedereen met een kuchje is naar huis gestuurd maar we zetten met elkaar graag een stap harder om iedereen te helpen. We zien ook dat de webwinkel het drukker heeft dan normaal. In de winkel proberen we de bezoekersaantallen te spreiden” De jachthaven van Muiderzand is overigens ook geopend.

Bel voor advies

Verreweg de meeste winkeliers communiceren via hun website over hun openingstijden en speciale corona maatregelen. Wij hebben niet iedereen kunnen bellen, maar het advies is om bij twijfel gewoon even met je lokale watersportwinkel te bellen. Grote kans dat hij open is, en je graag te woord staat. Meerdere winkeliers geven aan dat ze telefonisch graag extra advies geven, omdat dat nu makkelijker is dan ‘live’ in de winkel.

Veel winkels, zoals ook Dekker Watersport en bijvoorbeeld Kok Watersport in Rotterdam hebben op hun website ook uitgebreide informatie om klanten te informeren, waar ze vooral ook in deze tijden graag naar verwijzen.

Jachthavens

Het beeld bij jachthavens is heel verschillend. Niet alles is open, maar er lijken genoeg havens open te zijn om desgewenst een rondje te kunnen zeilen.

Jan Zetzema van Jachthaven Waterland  en Waterland Yachtcharter in Monnickendam is open, en licht toe:

We houden de maatregelen aan die ook in de supermarkten worden getroffen. Het kranen gaat door maar we hebben vakken aangebracht zodat mensen op veilige afstand van elkaar blijven. Verder zijn we voor passanten nog open, er zijn nu nauwelijks vaarbewegingen en we kunnen dit proces redelijk contactloos laten verlopen. Bij alle toiletgebouwen komen extra informatieberichten te hangen die mensen attenderen op het belang van afstand houden en benadrukken dat er maximaal 2 mensen tegelijk in ruimtes mogen zijn. Het havenkantoor is gesloten maar we zijn wel aanwezig, we zijn bereikbaar via intercom, telefoon of mail. Gelukkig is de aard van onze haven zo dat er nooit grote groepen mensen bij elkaar hoeven zijn, er is veel ruimte.”

Maatregelen Yachtcharter “Alles gaat in overleg met de klant. Wij kunnen op dit moment leveren: de klant huurt een type schip en niet specifiek een aantal kooien. Wel wijzen we de klant er op zijn groepssamenstelling aan te passen aan de maatregelen vanuit de overheid en hier zullen wij op toezien. We hebben ook de mogelijkheid om boekingen door te schuiven en respecteren daarin de verzoeken van de klant. Het voorjaar zal passen en meten worden en we hopen goede zomer en najaar te draaien. We moeten het met z’n allen doen.”

Jachthavens waarborgen veiligheid

De Compagnieshaven in Enkhuizen is dicht voor passanten, vaste liggers van harte welkom
Berichtten wij vorige week dat de haven nog gewoon open was, nu is besloten de haven voor passanten te sluiten. Vaste liggers zijn wel gewoon welkom. Passanten die voor informatie de haven bellen zijn begripvol. Vaste liggers spreken vol lof over het genomen besluit. “Op deze manier proberen we de verscherpte regels te kunnen handhaven op de haven. We willen kunnen garanderen dat er voldoende ruimte op de steiger is om elkaar te passeren en ook in de toiletten en douches het aantal mensen beperkt houden. Ook hebben we de toiletten en douches niet allemaal open, om voldoende ruimte tussen mensen te waarborgen. Het tankstation is alleen voor vaste liggers met een pas toegankelijk. Het is momenteel allemaal even anders.”
“Het te water laten van boten gaat gewoon door. We zijn druk bezig met een aangepaste planning voor eigenaren die niet aanwezig kunnen zijn bij het kranen. Sommige eigenaren vinden het oké dat wij de boot naar de box brengen. Anderen willen hier wel bij zijn, maar wachten in hun auto totdat de boot in het water ligt. Het probleem ligt vooral bij booteigenaren uit Duitsland, die niet aanwezig kunnen zijn. Hier proberen we zo goed mogelijk omheen te plannen. Iedereen is vol begrip, en samen komen we een heel eind.”

Jachthaven Bruinisse, thuishavens groep (samen met Jachthaven Naarden en Marina Muiderzand)
“We zijn gewoon open voor vaste ligplaatshouders en passanten. Maar dagjesmensen weren we op dit moment. We hebben verschillende maatregelen getroffen: er is één badhuis open, we hebben plexiglas voor de balie in het havenkantoor geplaatst en houden gepaste afstand. We hebben in de havens brede steigers, dus booteigenaren kunnen elkaar met gepaste afstand passeren. De jachtservice en watersportwinkel zijn gewoon open, maar het restaurant niet. Het weekend zal wel druk worden met mensen die aan hun boot willen werken, dat kan dus gewoon.”

Marina Stavoren Buitenhaven, SkipsMaritiem (samen met Marina Stavoren, Jachthaven Hindeloopen, Flevo Marina, Jachthaven Friese Hoek)
“We zijn voornemens het seizoen gewoon te starten, en nemen daar de maatregelen in acht. Op dit moment zien we vooral vaste ligplaatshouders op de haven die op een terughoudende manier op hun boot aan de gang zijn. En ook bij het boten te water laten houden eigenaars gepaste afstand. We verwachten zo vroeg in het seizoen geen explosieve passanten toestroom, dus kunnen we de maatregelen goed waarborgen voor ons eigen personeel en de gasten op de haven. De veiligheid staat voorop, en daarin zullen wij de overheid ook volgen waar nodig,” aldus Mevr. De Vries van Marina Stavoren Buitenhaven (SkipsMaritiem).

Amsterdam Marina: Klanten komen niet meer binnen in het havenkantoor. Fysieke transacties verlopen via het tafeltje in de deuropening. Dus de mobiele pinautomaat wordt daar neergelegd als de klant gaat betalen

Amsterdam Marina, De Jachthavengroep (samen met Rotterdam Marina, Regatta Center Medemblik, Marina Stellendam, Marina Schokkerstrand)
We spreken Fred Redeker, eigenaar van de jachthavengroep. “Onze havens zijn open voor de enkele passant die we op dit moment verwachten. Zij krijgen per telefoon een plek aangewezen. De maatregelen vanuit de overheid en RIVM zijn ook op onze havens doorgevoerd. Het restaurant is dicht, maar booteigenaren mogen gerust naar hun boot gaan. We zien dit ook gebeuren, waarbij de eigenaar rustig op zijn boot aan de gang kan gaan zonder enige problemen.
Bij het kranen van de boten, zijn het onze medewerkers die de boot in het water en langs de kant leggen. Vervolgens mag de eigenaar erbij om de boot in de juiste box te varen. Alleen in Stellendam hebben we te maken met een watersportwinkel en tankstation. De winkel is momenteel gesloten tot nader order. Bij het tankstation geldt ook: houdt gepaste afstand tot elkaar. Op dit moment is de veiligheid goed te waarborgen. Dit zal een ander verhaal worden als deze maatregelen blijven gelden tijdens het hoogseizoen.”

Waddenhavens dicht

Jachthaven Vlieland heeft maandag 23 april besloten de haven voor recreanten te sluiten. Binnen korte tijd hebben ook de andere Waddeneilanden voor dezelfde maatregel gekozen. Hoofdreden: op de Waddeneilanden zijn momenteel geen geregistreerde coronapatiënten (Texel uitgezonderd). De medische voorzieningen op de eilanden zijn niet toereikend voor een eventuele uitbraak van het virus. “We blijven open als vluchthaven voor schepen vanaf zee, maar schepen vanaf het vaste land zullen wij weren.”
Havenmeester Vlieland: “Dit besluit heeft het bestuur van de haven vanmorgen genomen, dit na een eerdere oproep van de burgemeester om de Waddeneilanden te mijden. Vanuit de gemeenschap werd de roep om toeristen niet meer toe te laten ook steeds groter. Gister hadden we nog een charterschip die onze haven aandeed, maar alle faciliteiten liggen hier op het eiland volledig plat. We zien in Friesland al campings volraken met mensen uit de rest van Nederland. Wij willen geen toevluchtsoord worden, en hebben daarom dit besluit genomen.

Op waddenhavens.nl is het volgende te lezen:
Helaas zijn wij als gevolg van de Corona preventie genoodzaakt onze havens te sluiten tot 1 juni. Wij vertrouwen op uw begrip.

Cees Roos | recreant met eigen boot op Vlieland

“In januari brachten wij de boot naar Vlieland, met het idee om geregeld vanuit daar te gaan zeilen. Niet wetende hoe we momenteel zitten. We zijn afgelopen weekend naar de boot gegaan, en zitten momenteel in zelf-quarantaine. Momenteel is het nog erg rustig in de haven, en varen boten nog wel in en uit. Het is de veerdienst waar de bewoners van Vlieland met argusogen naar kijken. Vlieland heeft op dit moment namelijk nog geen besmettingen op het eiland, en dat willen ze graag zo houden. Begrijpelijk! Wij houden ons momenteel rustig. De faciliteiten op de haven incl. water zijn nog beschikbaar. Pasen staat voor de deur, benieuwd hoe de situatie dan gaat worden…

Burgermeesters Waddeneilanden vragen toeristen thuis te blijven:

Klik om de foto voor betere versie

Zeilbotenverhuur Windkracht 5
“We krijgen momenteel veel annuleringen binnen. De meeste voor de maand april, maar ook al enkele voor de zomermaanden. Veel Duitsers die simpelweg niet kunnen komen. Maar ook Nederlanders die niet weten wat ons boven het hoofd hangt, en het risico niet willen nemen. Veel huurders blijven bij de tweede betaling in gebreke, wat een behoorlijk financieel probleem voor ons is. Ik moet ook regelingen treffen voor diverse betalingen die ik zelf moet voldoen, en dit alles door het coronavirus.”