Conclusie
De RM 1050 is een origineel jacht dat geschikt is voor alle wateren die in verband met zijn diepgang te bevaren zijn. De boot kan uitstekend droogvallen, zij het dat het nog een hele klim is om dan van of aan boord te komen. De boot is sterk gebouwd, zeewaardig en snel en geconstrueerd voor lange reizen.
Dit is een boot die vooral tot zijn recht komt op ruime koersen en als hij vrij rechtop wordt gevaren. Een keuze voor de dubbele kiel en de dubbele roeren zal de koersvastheid en stabiliteit verhogen. Die koersvastheid en goede stuureigenschappen heeft de boot wel nodig als het noodlot toeslaat en de boot ondanks goede navigatie en routering in echt slecht weer terechtkomt.
De grote breedte en de geringe waterverplaatsing vormen een minder stabiel koppel als de boot dwarsscheeps getroffen wordt door een zware breker. Maar zeemanschap in de vorm van verstandige weerroutering, snelheid bij ruime koersen in dergelijk weer en de goede stuureigenschappen van de boot kunnen de kans op kwaad grotendeels voorkomen.
De RM 1050 is niet goedkoop. De boot is echter zo zorgvuldig en sterk gebouwd dat hij ons inziens zijn prijs zeker waard is.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Het waarschip voorbij | Nummer | Jaargang | |
09 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
RM 1050 | onbekend | Testomstandigheden | |
Golf van Biskaje, Wind 2/5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Marc Lombard | Chantiers For a Marine | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Holland Marine Hardware | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
10.47 | 9.50 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.95 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.60 / 1.90 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 4.7 | 1800 | 15.45 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
86 | Geen | I | J | P | E |
14.65 | 3.90 | 12.48 | 5.00 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D1 30 | 30 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
130 | 2*260 | 40 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | 8 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
143900 | Vaarklaar, zonder zeilen | 182000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekeing aangeeft. Bij de RM 1050 hebben wij de volgende extra’s berekend: buiskap, ‘lazy bag’ voor het grootzeil, grootzeil, genua en stagzeil (Elvström), gps, radio, marifoon met antenne, Windex, Raytheon autopilot, tridata (wind, snelheid, diepte), boiler, acculader, elektrische ankerlier, tweede serviceaccu, klapschroef, driekleurentoplicht met ankerlicht, heteluchtverwarming, vuilwatertank, antifouiling, vervoer naar Nederland (stelpost van € 4.500) en tuigen. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we noch bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teakproducten. |