Twee zeilers zijn omgekomen toen Capella, het jacht waarop zij voeren, zaterdagochtend omsloeg voor de kust van Oostende. Een 18-jarige jongen raakte vermist. Het zoeken naar hem werd zaterdagavond definitief gestaakt. Drie andere opvarenden konden zich in veiligheid brengen op de romp van het omgeslagen jacht en werden gered door een passerend baggerschip. Eigenaar en schipper van de boot is jachtontwerper Frans Maas (79). Volgens de Zeeuwse krant PZC is hij een van de slachtoffers. Het zeiljacht uit Breskens nam deel aan de Genisol Light Vessel Race vanuit Zeebrugge.
Zoekactie gestaakt
Het tweede slachtoffer betreft een 70-jarige Nederlander. Beide slachtoffers waren al overleden op het moment dat ze uit het water werden gehaald. Van de vermiste jongen is slechts zijn zeilbroek gevonden. De zoekactie om hem te vinden werd zaterdagavond rond 21.30 uur definitief gestaakt. Ook hij lijkt het drama niet te hebben overleefd. Onder de drie geredde bemanningsleden is de kleinzoon van de schipper.
Toedracht onbekend
De precieze toedracht van het ongeluk is nog onbekend. Volgens de laatste berichten zou de kiel van het jacht zijn afgebroken. De weersomstandigheden op het moment van het ongeluk waren niet extreem. Een deelnemer van de wedstrijd vertelt aan Clubracer dat er rond 8.30 uur een krachtige wind stond van 22-27 knopen met windvlagen tot 32 knopen. Er stonden golven tot twee meter hoog, de zee was onrustig, maar niet extreem stormachtig. De organisatie van de race ontdekte ‘s middags dat er een deelnemend schip ontbrak nadat ze zich niet hadden gemeld. Daarop werd een zoekactie gestart.
Beelden van de zoekactie
De plaatselijke reddingsdienst, de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) maakte de volgende beelden. Ze vinden meerdere voorwerpen in het water en te zien is hoe ze bij de boot aankomen. Aan het einde is te zien wat voor route de reddingsdienst heeft afgelegd, op zoek naar de Capella.
Omslagfoto: (c) PZC
Tags: Frans Maas Last modified: 23 oktober 2017
Gelezen in Zeilersforum jaren terug:
Kapiteinmomo schreef :
Indien je een Loper op de kant zet en je trekt eens flink aan de kiel zie je de hele romp vervormen, toch moet de eerste Loper nog zinken door een afgebroken kiel.
Klopt! Ik schrok er in het begin wel van en heb Frans Maas toen gebeld daarover. Is ook ergens hier een draadje over.
Dit is een duidelijke design-keuze van Maas geweest “Awel mijnheer, ut is buigen of barsten hé?” De kiel (die van Nachtvlinder in ieder geval) zit spelingsvrij aan de onderkant van de bilge, maar net zoals bij een vliegtuigvleugel geeft de hele constructie enigszins mee. Bewust gedaan om “harde punten” en daarmee lokaal geconcentreerde belastingen te voorkomen en het moment van de kiel via de bilge gelijkmatig af te leiden naar het romplaminaat. En ik kan me ook voorstellen dat dynamische belastingen (golven, stampen) op de kielbouten hierdoor enigszins gedempt worden. Nu is het ook weer niet zo dat je die kiel zomaar 30 cm heen en weer beweegt: als je de “kadans” gevonden hebt gok ik een centimeter of 10 bij kielzool bij heen en weer jutteren.