Actueel, Nieuws, Wedstrijden, Wereldzeilen

Wouter Verbraak over eindsprint in Vendée Globe

15:33

De eindstrijd in de Vendée Globe is begonnen. De Fransman Armel Le Cléac’h gaat aan de leiding, met de Brit Alex Thomson in zijn kielzog. De zeilers varen ten noordwesten van Frankrijk en moeten op een gunstig moment afbuigen naar het zuiden. We vroegen meteoroloog en wedstrijdzeiler Wouter Verbraak om een analyse van de eindsprint.

In de afgelopen week is Thomson steeds dichter naar Le Cléac’h gekropen en op het moment van schrijven is het verschil slechts 36,3 mijl. “Alex heeft de afgelopen twee dagen heel veel kunnen inlopen doordat het hogedrukgebied in de weg lag voor Armel. Hij was door het drukgebied in een windarmere omgeving terechtgekomen”, vertelt Verbraak.

Het laatste stuk naar de finish in Les Sables d’Olonne is gecompliceerd en bovendien moeten ze aan de wind varen. “Ze hebben te maken met lichte wind op een rug van hoge druk. De verwachting is dat de wind van het oosten naar het noordoosten gaat draaien.” Armel Le Cléac’h ligt een stuk noordelijker dan Alex Thomson en ligt daarmee dichter bij de ‘nieuwe’ wind. “Als je nu iets meer zuidelijk ligt, dan zit en blijf je in meer wind, maar voor de wind draait wil je zo ver mogelijk naar de nieuwe wind”, legt Verbraak uit. “In die zin is het een race naar het noordoosten, want daar komt de nieuwe wind vandaan. Het gevaar is alleen dat daar minder wind is dan in het zuiden. Het zou me daarom niets verbazen als ze nog een aantal keer overstag gaan om de weg met de meeste wind naar het noordoosten vinden.” De wind is echter niet het enige dat meespeelt in de tactische beslissingen. “Het moeilijke dat ze ook met de stroming te maken hebben. Rond de kapen bij Brest stroomt het soms 4 tot 6 knopen en dat zou nog weleens een doorslag kunnen geven.”

Nadelige boeg

Aan boord van Hugo Boss, Foto Alex Thomson

Het nadeel voor Alex Thomson is dat hij nu snelheid kan maken terwijl hij over bakboord vaart. Na de overstag zal hij minder hard kunnen varen vanwege zijn afgebroken foil aan stuurboord. “Een voordeel voor Alex is dat hij zijn boot beter heeft uitgerust voor aan de windse koersen dan Armel.” Hugo Boss, de boot van Thomson, is smaller en heeft daarmee een voordeel in licht weer, zowel door minder weerstand als door lager gewicht. Tot de winddraaiing blijft het weer dus in het voordeel van Thomson.

Eigen race varen

Aan boord van Banque Populaire VIII, Foto Armel Le Cleac’h

De zeilers krijgen elke vier uur een update waarmee ze kunnen zien waar hun concurrenten liggen. “Het zal moeilijk zijn om elkaar echt in de gaten te houden. Ze zullen allebei hun eigen race moeten varen. Ze zijn te ver van elkaar verwijderd om elkaar op de AIS te zien, dan moeten ze binnen de 8 tot 10 mijl zijn. Maar voor Alex is het spelletje om Armel onder druk te zetten. Dat zal hij doen door Armel zo lang mogelijk in weinig wind te laten varen.” Aan de hand van de weervensters is de verwachting dat Armel Le Cléac’h en Alex Thomson donderdag finishen in het Franse kustplaatsje Les Sables d’Olonne.

Tags: , , Last modified: 18 januari 2017
Sluiten