Actueel

Tweede poging voor record met microyacht

De plannen voor Big C V2 zijn in gang

17:17

De Britse Andrew Bedwell heeft zichzelf een doel gesteld: met het kleinste schip van Canada naar Engeland varen. Op zaterdag 28 mei startte Bedwell aan zijn langverwachte avontuur, maar helaas moest hij vlak na vertrek al snel terugkeren naar de haven vanwege een lek. Vervolgens spatte zijn droom uiteen toen zijn microyacht Big C, met een lengte van 1  meter, kapot viel op de kade. Inmiddels is Bedwell bezig met Big C V2 en daarover spraken we hem.

Hoe gaat het nu met je?
“Met mij gaat het goed. Ik ben druk met de begrafenis van mijn vader die slechts twee dagen voordat ik naar Canada vertrok overleed. Dat was de reden dat het dit keer niet slaagde. Ik had een soort black-out omdat ik de voorgaande twee weken weg was geweest om voor mijn vader te zorgen, toen ik thuiskwam zaagde ik de bout los die ik eerder ook al had losgezaagd. Dat was de oorzaak van het waterlek, ik deze had moeten vervangen omdat die water doorliet. Het water liep maar langzaam naar binnen, maar ik heb altijd tegen mijn vrouw en dochter gezegd: ‘Als er iets niet goed is, kom ik terug.’ Dat deed ik dus ook. Toen Big C later uit het water werd gehesen, brak het touw en viel ze van grote hoogte op de betonnen kade.”

Wat heb je geleerd van de vorige poging?
“Ik had de poging moeten uitstellen tot tenminste een week na het overlijden van mijn vader. We hadden ook te maken met oponthoud toen de boot door de douane kwam. Dat zorgde ervoor dat we Big C maar een paar uur in handen hadden, voordat ik de haven verliet. Maar het weer zag er te goed uit om toen die kans aan ons voorbij te laten gaan.”

Hoe ziet de nieuwe Big C V2 eruit?
“We hebben veel geleerd van Big C V1, de boot die Tom McNally ontwierp en voor het grootste deel bouwde. Het was een fantastisch schip – hij zeilde met het zusterschip van Gibraltar naar de Canarische Eilanden (70 mijl) om haar te testen en alles werkte perfect. De val op het beton was de doodsteek voor Big C. Nu zijn we bezig met een ontwerp met een vlakker dek om meer ruimte voor zonnepanelen te hebben, vanwege alle elektronica die nodig is op de nieuwe boot. Ik wil ook de ruimte met tien centimeter breder maken om Big C v2 veel comfortabeler te maken.”

Kun je dingen van de oude boot hergebruiken?
“Ja, de Icom M510-transponder en een paar van de Icom M510-marifoons. Deze lagen de hele nacht onder water, maar Icom heeft bevestigd dat er helemaal geen water is binnengedrongen. Ongelooflijk! De hatch furler, watermaker, alle blokken en lijnen kan ik ook weer opnieuw gebruiken. De rest is op verzoek van de douane in stukken gesneden.”

Heb je nog hulp nodig? Ben je nog op zoek naar bepaalde kennis of iets dergelijks voor het nieuwe ontwerp?
“De nieuwe boot bevindt zich in de eerste ontwerpfase, maar het plan vordert snel. Het is een evolutie van Big C V1. We denken momenteel aan aluminium, en we zijn op zoek naar een bouwer om haar te maken. In de komende weken zullen we een aantal bouwers benaderen om te helpen. Omdat ze klein is, zal het niet zo lang duren om te haar realiseren. Natuurlijk moet het wel allemaal precies goed zijn om haar met lasersnijders uit aluminium te snijden.”

Een beetje vroeg, maar wanneer hoop je aan de tweede poging te beginnen?
“Als alles uitzonderlijk goed gaat in 2024, maar ik verwacht eigenlijk 2025.”

“Ik geef niet op.”

Bekijk hieronder hoe Andrew eerder vertelde over zijn mislukte poging:

Daar schreven we ook eerder dit artikel over.

Omslagfoto: © Big C Atlantic Challenge

Tags: , Last modified: 19 juni 2023
Sluiten