Actueel

Nu in Zeilen: Door de woestijn

17:00

Om de gevaarlijke en onaantrekkelijke Rode Zee-route te omzeilen besluit Max Dirkzwager 800 mijl van zijn wereldomzeiling af te leggen over land: dwars door de woestijn van Saoedi-Arabië. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. “Ik heb serieus overwogen mijn boot achter te laten en gewoon naar Nederland te vliegen.”

Max Dirkzwager is niet vies van wat avontuur. “Die zeilreis rond de wereld móest er gewoon een keer van komen. Mijn vrouw Ineke kon niet mee, maar ze durfde me wel te laten gaan. Voor twee jaar. In juni 2017 zwaaide ik iedereen uit en begon ik mijn reis met Hoogtevrees, een 8,5 meter lange Kelt 850DI.”
In maart 2019 komt Dirkzwager aan in Oman. Geïnspireerd door verslagen die hij online las, besluit hij het traject Oman-Aqaba over land af te leggen, een afstand van zo’n 3.100 kilometer, dwars door Saoedi-Arabië. Zo wil hij de gevaarlijke, lastige en onaantrekkelijke Rode Zee omzeilen. “Ik had geen zin in die ‘voormalige’ piraten, ongenaakbare kusten, achthonderd zeemijl tegenwind en bureaucratische havens. Wist ik veel wat me nog te wachten stond.”

Grote vrachtwagen

“Het plan was de boot uit het water te halen in Salalah, maar de ‘standaard’ noordoost-moesson van 4 beaufort nam een paar weken vrij waardoor ik onbedoeld in Duqm belandde, een haven met het formaat van de Maasvlakte,” vertelt Dirkzwager. Om je boot over land én grenzen te vervoeren, heb je allereerst een goed transportbedrijf nodig. In de online verslagen komt hij steeds één naam tegen: Nabresco uit Jordanië. “Twee dagen nadat ik hen had gemaild, had ik al een betaalbare offerte in mijn inbox.” Toch blijkt het transport niet het moeilijkst; het zijn de douaneperikelen die de grootste uitdaging vormen.

Immigratieperikelen

Vooraf weet Dirkzwager dat het regelen van alle formaliteiten wat voeten in de aarde zal hebben, maar hij is totaal niet voorbereid op de bureaucratische nachtmerrie die volgt. Hoewel hij alles doet wat de website van de Royal Oman Police voorschrijft, blijkt ter plekke zijn toeristenvisum niet voldoende; hij heeft een exportvisum nodig. “Maar niemand kon mij vertellen hoe ik daar aan moest komen. En zonder visumstempel mocht ik de poort niet uit. Gelukkig schoot de havenmeester mij te hulp.” Die stuurt hem met een chauffeur illegaal naar het douanekantoor. Daar blijkt dat ze zijn toeristenvisum moeten annuleren, wat niet mogelijk is, waardoor er ook geen nieuw visum kan worden aangemaakt. Pas na een paar dringende telefoontjes van de commerciële baas van Duqm Port en een paar ‘hoge bomen’ op het douanehoofdkantoor wordt de impasse doorbroken. “Na acht stressvolle dagen stond dan eindelijk de benodigde stempel in mijn paspoort.”

Zeilen 02/2020

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe verloopt Dirkzwagers tocht dwars door de woestijn van Saoedi-Arabië? Waarom overwoog hij serieus om Hoogtevrees definitief achter te laten en op het vliegtuig naar huis te stappen? En op welk moment verloor Dirkzwager zijn zelfbeheersing? Je leest het allemaal in Zeilen 02/2020! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 26 februari verkrijgbaar in de winkel.

Omslagfoto en foto’s: Max Dirkzwager
Tekst: Max Dirkzwager

Tags: , , , , , , Last modified: 28 januari 2020
Sluiten