Actueel

Replica Willem Barentsz wordt na 27.000 werkuren te water gelaten

15:43

Het heeft even mogen duren, maar nu is het écht bijna zover… De replica van het expeditieschip van Willem Barentsz wordt zaterdag 27 oktober te water gelaten. Eigenlijk had de replica in 2014 al klaar moeten zijn, maar dat is 2018 geworden. Acht jaar lang werd er gebouwd aan het schip in de Willemshaven bij Harlingen.

Het project, een initiatief van Gerald de Weerdt van Stichting Expeditieschip Willem Barentsz, heeft met aardig wat tegenslag te maken gekregen. Om het bouwproces te realiseren was zelfs een verloting van een huis in Harlingen nodig. Naast geldzorgen was er ook een tekort aan vrijwilligers

Vier jaar geleden had het schip al klaar moeten zijn, maar die plannen werden bijgesteld naar 2018. Destijds had de replica bij de start van Culturele Hoofdstad prominent Leeuwarden binnen moeten varen, maar dat is niet gelukt. Nu is de tewaterlating van het schip 27 oktober rond 13.00-14.00 uur en wordt zij door prinses Margriet gedoopt. De locatie is de Nieuwe Willemshaven in Harlingen.

(c) Expeditieschip Willem Barentsz/debarentsz.nl

Tuigage en zeilen

Inmiddels is er al zo’n 27.000 uur gewerkt aan de replica. Als het schip in het water ligt, hebben de bouwers nog ruim een jaar nodig om haar geheel vaarklaar te hebben. Het gaat dan onder andere om het tuigage en de zeilen.

Uiteindelijk hopen Koos en Gerald, de initiatiefnemers, een deel of zelfs heel de tocht af te leggen die Willem Barentsz begon. Daarmee hopen zij Harlingen, Friesland en Nederland groots op de wereldkaart te zetten. Ook is het de bedoeling dat de replica een educatieve functie krijgt, gericht op de maritieme historie. Ook vervullen van een sociale functie, bijvoorbeeld door het inzetten van mensen zonder werk of als stageplaats, is een van de doelen.

(c) Expeditieschip Willem Barentsz/debarentsz.nl

Het verhaal achter het schip

Het expeditieschip is het schip waar de zeevaarder en ontdekkingsreiziger Willem Barentsz (1550-1597) samen met 16 andere mannen op zeilde. Op 10 mei 1596 vaart Willem Barentsz uit om noordelijk van Azië een doorvaart te vinden, maar in augustus loopt zijn schip vast in het ijs bij Nova Zembla. De 17 opvarenden doen er alles aan om te overleven. Van drijfhout en scheepsmaterialen bouwen ze een onderkomen: ’t Behouden Huys.

In het voorjaar van 1597 ligt het schip nog steeds muurvast, maar blijven is geen optie. Met twee verbouwde reddingssloepen proberen de mannen de bewoonde wereld te bereiken. Willem Barentsz, die al lang ziek was, overlijdt op de terugreis. De bemanning vaart 1200 mijl en komt vlakbij Moermansk. Ondanks uitputting, kou, scheurbuik, sneeuwstormen en ijsberen weten twaalf mannen eind augustus Kildin te bereiken, in het noorden van Rusland.

Klik hier voor meer informatie.

(c) Expeditieschip Willem Barentsz/debarentsz.nl

Omslagfoto: Expeditieschip Willem Barentsz/debarentsz.nl

Tags: Last modified: 26 oktober 2018
Sluiten