Storing bij de Oranjesluizen (Amsterdam) veroorzaakte een hoop oponthoud voor zowel pleziervaart als beroepsvaart. Alle vier de kolken waren sinds vrijdag 10 juli 17:00 uur gestremd voor de scheepvaart. Een probleem met de bedieningscamera’s was hiervan de oorzaak en daarnaast kampte de Prins Willem-Alexandersluis ook met een defect aan één van de deuren. In de loop van zaterdag 11 juli werden de sluizen en de Schellingwouderbrug weer in gebruik genomen.
Door de problemen met de bedieningscamera’s was het niet mogelijk om in de gaten te houden hoe de sluizen zich vulden. Hierdoor werd volgens een woordvoerder van de haven intensief gebruik van de kolken gevaarlijk. Het beperkte aantal schuttingen had veel vertraging tot gevolg.
Op het moment van schrijven zijn De Noorder-, Midden-, Zuidersluis en Schellingwouderbrug weer in bedrijf. De Prins Willem-Alexandersluis draait ook weer, maar wel met minder schuttingen dan gebruikelijk omdat de technische storing aan de sluisdeur nog niet volledig is opgelost.
De technische storing van het Oranjesluizencomplex bij Amsterdam is deels opgelost voor schepen tot 91 meter. De Noorder-, Midden-, Zuidersluis en Schellingwouderbrug zijn weer in bedrijf. De Prins Willem-Alexandersluis is vooralsnog gestremd. 👉https://t.co/4KxZTf1BIN pic.twitter.com/BcMKC3F6FM
— RWS West NL Noord (@RWS_WNN) July 11, 2020
UPDATE Oranjesluizencomplex. Goed nieuws voor de beroepsvaart: ook de PWA-sluis is weer in bedrijf. Helaas nog met minder schuttingen dan gebruikelijk omdat de technische storing aan de sluisdeur nog niet volledig is opgelost. Houd dus rekening met langere wachttijden.
— RWS West NL Noord (@RWS_WNN) July 11, 2020
Omslagfoto: Ronald op de Nederlandstalige Wikipedia/CC BY-SA 3.0
Tags: Amsterdam, Oranjesluizen, Prins Willem-Alexandersluis, Schellingwouderbrug, Storing Last modified: 11 juli 2020