Actueel

Nu in Zeilen: Tank vol of leeg?

12:00

Hoe maak je de brandstoftank winterklaar? De standpunten over dit onderwerp zijn nogal verschillend. De een pleit voor helemaal voltanken, de ander zweert bij een lege tank. Een gulden middenweg is er niet.

Als booteigenaar moet je kiezen of je je brandstoftank vol of leeg de winter in laat gaan. Die keuze heeft met veel factoren te maken. Op welke brandstof loopt je motor, van welk materiaal is je tank gemaakt en blijft de boot in het water of staat-ie op de kant? We zijn op onderzoek uitgegaan en spraken diverse mensen over het winterklaar maken van je brandstoftank.

Wouter Boekel, zeiler: “Dit is het tweede seizoen dat we met onze Jeanneau Sun Light 31 uit 1991 varen. In de rvs tank past zo’n 48 liter brandstof. De laatste jaren tanken we GTL. We kochten de boot in het najaar en pas in het voorjaar gingen we ermee varen. Toen kregen we problemen met water in de dieseltank; we waren namelijk in de veronderstelling geweest dat de tank vol de winterstalling in was gegaan. De tank is toen leeg gepompt en goed schoongemaakt. Er kwam behoorlijk wat zwart bezinksel (sludge) naar boven. Vervolgens zijn de leidingen doorgeblazen en hebben we de filters vervangen. Afgelopen winter hebben we de tank afgetopt met GTL. Bij de winter- en zomervakantiecheck liet de monteur weten dat alles in orde is.”

Olav Cox.

Vervuilde tanks

Olav Cox, jachtexpert: “Leeg of afvullen – het is mij om het even. Met de hoeveelheid condens in een niet afgevulde tank valt het wel mee. Zelf vaar ik al 22 jaar met een Koopmans 33 en ik heb nog nooit last gehad van veroudering van diesel na een paar maanden stilstand.
In mijn werk kom ik wel vervuilde tanks tegen; vrijwel altijd ontstaat die vervuiling door de aanwezigheid van water in de tank, door jarenlange condensvorming of diesel waar al water in zit. Het is vooral belangrijk dat je water onderin de dieseltank bijtijds opmerkt en verwijdert. Als je tank een aftappunt heeft aan de onderzijde, kun je dit water eenvoudig eruithalen en is er weinig aan de hand. Kleine moeite om dan aan het begin en eind van het seizoen een jampotje diesel af te tappen, om te controleren of er water of andere vervuiling in zit. Een monster nemen op het diepste punt van de tank met een zuigslangetje kan natuurlijk ook, maar dat leidt vaak tot geknoei met diesel.”

Zeilen 11/2019

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Welk advies heeft dieseltankreiniger Kees Kingma? Wat vinden andere zeilers? En wat zijn de voor- en nadelen op een rijtje? Je leest het allemaal in Zeilen 11/2019! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 20 november verkrijgbaar in de winkel.

Omslagfoto en foto: Ben Rutte en geïnterviewden
Tekst: Bertine van Dijk

Tags: , , , Last modified: 5 november 2019
Sluiten