Nieuws

Wat levert de bouw van Bezos’ superzeiljacht Nederland op?

Ophef genoeg over de bouw van Y721, 's werelds grootste zeiljacht. Maar wat voor goeds brengt het Nederland?

16:28

Y721
Na oplevering dit jaar zal Y721 het grootste zeiljacht op aarde zijn. Beeld: (c) Tom van Oossanen

Om het superjacht van Amazon-eigenaar Jeff Bezos van Oceanco’s werf in Alblasserdam naar zee te varen zal een deel van de Rotterdamse Koningshavenbrug gedemonteerd worden. De afgelopen weken deden woedende reacties de rondte; Rotterdammers waren het er niet mee eens dat hun iconische brug ontmanteld wordt voor een multimiljardair. Moet Nederland wel zulke superjachten willen bouwen? Zeilen zocht het uit.

Werkgelegenheid, inkomen en publiciteit zijn voordelen die het bouwen van superjachten met zich meebrengen. “Eerlijk gezegd snap ik de ophef rondom het jacht van Bezos niet zo goed,” zegt Michel Koopman, marktanalist bij Netherlands Maritime Technology (NMT), “want zo veel mensen eten ervan.” NMT is de brancheorganisatie waar de superjachtenindustrie (jachten boven de 24 meter) onder valt.

Het transport van Y721 van Zwijndrecht naar Alblasserdam, waar de drie masten erop worden gezet. Video: (c) Dutch Yachting.

Het past niet

Het nieuwe zeiljacht, genaamd Y721, heeft een lengte van 127 meter en drie masten die vermoedelijk hoger dan zeventig meter zijn. De Koningshavenbrug, beter bekend als De Hef, heeft een maximale doorvaarthoogte van 46,5 meter. Scheepsbouwbedrijf Oceanco vroeg toestemming aan gemeente Rotterdam om het middenstuk van de brug (“De Val”) te demonteren om het jacht door te laten. Deze toestemming is gegeven, waarmee de gemeente een belofte uit 2017 breekt – de markante brug zou na de renovatie van toentertijd nooit meer ontmanteld worden. 

Bezos betaalt een geschatte 430 miljoen euro voor het jacht, welke ‘s werelds grootste zeiljacht zal worden. NMT heeft berekend dat de omzet van de superjachtenbouw in Nederland 1,8 miljard euro bedroeg in het jaar 2020. Dat is – ondanks de coronapandemie – bijna vijftig miljoen euro meer dan het jaar daarvoor. De omzet van de totale scheepsbouw- en scheepsreparatiesector bedroeg 4,8 miljard euro. 

Van ruitenwasser tot ingenieur: velen profiteren

Niet enkel de jachtenbouwers verdienen hieraan. “Denk aan de timmerman en de ruitenwasser,” zegt Koopman, “Ook deze mensen hebben baat bij de bouw van superjachten in Nederland.” Verder profiteren onder andere ingenieurs, producenten, service- en verkoopmedewerkers en het projectmanagement aan zulke klussen. Oceanco gaf geen reactie op de vraag hoeveel mensen aan de constructie van Y721 meewerken.

Koopman benoemt dat de superjachten na de bouw ook naar Nederland komen voor onderhoud en reparatie, wat nogmaals werkgelegenheid en inkomen oplevert. In Nederland zijn veel toeleveranciers te vinden, waaronder bijvoorbeeld de bedrijven verantwoordelijk voor de interieurs van de schepen.

Nederland bouwt een aanzienlijk deel van de grote jachten (zie LOA en Gross Tonnage). Bron: The State of Yachting 2021 rapport.

Top van de wereld

Er werken 3.340 mensen in de superjachtenbouw, aldus het rapport De Nederlandse Maritieme Cluster 2021, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De totale werkgelegenheid van de scheepsbouw bedraagt 11.800 personen. De superjachtenbouw is als een van de weinige sectoren stabiel gebleven tijdens de pandemie.

Nederland doet mee aan de top van de wereld als het gaat om jachtenbouw. “Het is super dat wij daar zo goed in zijn,” zegt Koopman. Nederland staat met name bekend om de jachten tussen de zestig en tachtig meter in lengte, maar bouwt ook jachten boven de honderd meter. “Wel zijn het relatief minder zeiljachten dan motorjachten,” aldus Koopman.

Bron: The State of Yachting 2021 rapport.

NMT benadrukt dat de vrije toegang naar zee essentieel is voor Nederlandse maritieme maakindustrie. Op deze wijze kan de werkgelegenheid en concurrentiepositie van de industrie gewaarborgd blijven, aldus de organisatie. 

Tags: Last modified: 21 maart 2022
Sluiten