Nieuws, Vendée Globe

Vendée Globe update: gebroken foil, tweede afvaller en veilig langs het ijs

En hoe varen de schippers veilig langs het ijs?

10:22

De boot van Simon mét stuurboordfoil Foto: Vendée Globe/Martin Viezzer

De huidige stand vind je via deze link: https://www.vendeeglobe.org/en/tracker

9/12/2024: De volgende afvaller en schades door de storm

De eerste stormen hebben hun tol geëist terwijl de deelnemers steeds verder uit elkaar komen te liggen. Recordbreker Sebastien Simon brak zijn stuurboordfoil en moet nu zonder leren zeilen. Geen makkelijke opgave in de windvlagen van vijftig knopen waar hij zich in begeeft. Het kost hem dertig procent van zijn snelheid als de zeilen over stuurboord staan. Vooralsnog behoudt hij zijn tweede positie in het klassement, alhoewel de voorsprong van koploper Charlie Dalin is vergroot naar 169 mijl.

De kopgroep vaart de komende dagen onder Australië door. Daar staat ze bij Tasmanië opnieuw een groot lagedrukgebied te wachten dat met ze mee beweegt.

De tweede afvaller van deze editie is Louis Burton van de Bureau Vallée. Hij moest de race verlaten na een beschadiging aan zijn tuigage. Intussen ligt de boot veilig in Kaapstad.

Hoe blijven de schippers op veilige afstand van het ijs?

De zeilers van de Vendeé Globe naderen de Antarctic Exclusion Zone (ZEA). Dat is een ring om de Arctische ijsplaat heen waar ze niet doorheen mogen varen wegens gevaar voor ronddrijvend ijs. De zone is afgebakend door het bedrijf CLS, dat schotsen met satellieten in de gaten houdt.

Drie verschillende soorten satellieten, die 700 kilometer boven de aarde rondzweven, brengen het ijs voor de zeilers in kaart. Het monitoren doet CLS in samenwerking met de European Space Agency (ESA). Ze berekenen risicogebieden en voorspellen bewegingen van ijsschotsen. Op die manier passen ze de grenzen van de ZEA live aan op naderende ijsbergen. 

President van de Vendeé Globe, Alain Leboeuf, zegt dit over de innovatie: “De veiligheid van de schippers is onze absolute prioriteit.” De samenwerking illustreert volgens hem de sterke toewijding die de organisatie heeft om de veiligheid van de zeilers te verhogen en te blijven innoveren.

Satellietbeelde van het ijs

01/12/2024

De zeilers van de Vendée Globe begeven zich verder zuidwaarts. De eerste groep boten is langs Kaap de Goede Hoop. Charlie Dalin ligt weer op kop, maar wordt strak gevolgd door de nummers twee en drie, die amper 30 mijl achter hem varen. De huidige koploper was ook als eerste langs Kaap de Goede Hoop. De nummers een en twee lagen na het ronden van de kaap zelfs zo dicht bij elkaar dat ze konden zwaaien, zoals je ziet in de video hieronder.

De komende dagen maken de voorste schippers zich klaar voor een lagedrukgebied waar ze waarschijnlijk woensdag in terecht gaan komen. Het wordt de eerste grote test in een echte storm.

28/11/2024

De records volgen elkaar in hoog tempo op. Gisteren Sébastien Simon verbreekt als eerste de grens van 600 mijl afleggen binnen 24 uur. Later verbreekt hij zij eigen record en brengt de langst afgelegde afstand binnen 24 uur naar 614,25 mijl.

Een ander opvallend nieuwtje uit de Vendée Globe is dat Justine Mettraux haar J0-zeil, een groot voorzeil, onbruikbaar is geworden na een incident. Eerder was er al een reparatie aan gedaan maar daar heeft het niet mee te maken gehad. Ze zal het moeten doen met minder middelen dan haar tegenstanders. Een dag nadat het gebeurde ligt ze als dertiende in de race.

26/11/2024

Het 24-uurs afstandsrecord was al twee keer verbroken in deze editie van de Vendée Globe, en gisteren kwam er weer een aanscherping bij. Yoann Richomme verbeterde het vorige record, van hemzelf, door 579.86 mijl af te leggen in de monohull. Op dit moment ligt Charlie Dalin op de Macif Santé Prévoyance voorop, gevolgd door Thomas Ruyant en Yoann Richomme. De top drie boten begeven zich binnen een afstand van 80 mijl.

De groep is deze week in tweeën gesplitst rond de evenaar. De ene helft gaat meteen naar Kaap de Goede Hoop en de latere volgers varen langer zuiderlijk. Vanaf Zuid-Afrika moeten de schippers rekening gaan houden met de lijn rondom Antarctica waar ze niet overheen mogen door ronddrijvend ijs.

Op de vijftiende dag van de race neemt Boris Hermann van Team Malizia een filmpje op waarin hij laat zien dat de snelheid van de boten is toegenomen. “Het begint hobbelig te worden.” De volgende tien dagen is het nog vrijwel volledig voor de wind zeilen. “Dat is rustgevend maar ook wel intimiderend.”

20/11/2024

Er is een hoop gebeurd de afgelopen week. Het grootste deel van de groep ligt rond de Kaapverdische Eilanden met Sam Goodchild aan kop. Hij nam 17 november de leiding en wordt gevolgd door Sébastien Simon en Thomas Ruyant. Het moment dat ze de rustige doldrums op de evenaar passeren nadert gestaag.

Eerste afvaller

De schipper van V and B – Monbana – Mayenne, MaximeSorel, besloot 15 november om uit de race te stappen. Hij had sinds de tweede dag een gezwollen enkel nadat hij viel terwijl hij een probleem met het grootzeil probeerde te verhelpen. Volgens zijn team is het onmogelijk om het probleem alleen op te lossen, en al helemaal met een zere enkel. Zijn tocht eindigt dus bij Madeira.

Fabricio Amadeo, die achteraan op de 34e plek vaart, heeft sinds vandaag een probleem met zijn kiel. Hij probeert een oplossing te vinden en zeilt ondertussen veilig door. Later volgt meer informatie.

11/11/2024

De veertig schippers die meedoen aan de tiende editie van de Vendée Globe zijn zondag gestart. Wat spectaculaire beelden op had kunnen leveren, ware het niet dat de wind het af liet weten. Desondanks stond een kolkende mensenmassa op de kades in Frankrijk om de solo-zeilers uit te zwaaien voor hun tocht rond de wereld.

Het publiek begint zich al om 4:30 te verzamelen op de kade waar de boten langs uitvaren. Om 13:02 is het zover. De glimmende Imoca’s komen over de start. De nieuwste boten kunnen hun foils nog niet gebruiken want er is zoals genoemd nog maar weinig wind. De Nieuw-Zeelander Conrad Colman kwam als laatste, een uur na het sein, over de lijn omdat er een lijn in de schroef zat. President van Frankrijk Emanuel Macron wenst de zeilers “goede wind en goede zee.” En hij ziet ernaar uit om ze allemaal in juni weer te ontvangen in Nice.

Een dag later, maandag, ligt de Fransman Charlie Dalin op kop, gevolgd door Sébastien Simon en Sam Goodchild. De vloot ligt nog redelijk dicht bij elkaar dus de schippers moeten goed op elkaar blijven letten. De verwachting is dat de wind de komende dagen wel toe zal nemen.

De huidige stand vind je via deze link: https://www.vendeeglobe.org/en/tracker

Last modified: 12 december 2024
Sluiten