Nieuws

VOR: Turbulente start en spannende eerste nacht

11:33

Alicante stopover. Leg 01 start. Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race. 22 October, 2017.

De Volvo Ocean Race is nu toch echt van start. De In-Port Race van vorige week was de officiele aftrap, maar nu varen de boten toch echt op zee in volle race-modus. Zowel de aanloop naar de start als de start zelf was turbulent. Of het allemaal gunstig is, nee, maar saai is het zeker niet!

Tienpont toch aan de start

Tienpont

Tienpont aan het roer met naast hem Ross ‘Rosco’ Monson, de nieuwe navigator.
(c) Konrad Frost/Volvo Ocean Race

Na het winnen van zijn arbitragezaak vloog Simeon Tienpont linea recta terug naar Alicante. Daar nam hij weer zijn plaats in als schipper. Deze zet ging wel ten koste van waardevolle en ervaren bemanningsleden. Brad Jackson, Jules Salter, Joca Signorini en de pas aangekondigde Rome Kirby stonden niet in de selectie. Tienpont moest daarom gebruik maken van zijn reservecrew, maar kwam alsnog een handje tekort. Die hulp vond hij in onverwachte hoek, namelijk bij Scallywag. António Fontes stond reserve en was klaar om te gaan en werd uitgeleend aan de Nederlandse schipper.

Team Brunel en Akzo achter Scallywag bij de start. (c) Pedro Martinez/Volvo Ocean Race

Krappe start

De startlijn was niet verschrikkelijk lang. Bij het startschip werd het erg krap en dat pakte erg slecht uit voor de Nederlandse boten. Ze moesten in de wacht achter SHK/Scallywag met daarop Annemieke Bes. Het Hongkongse team startte erg gunstig en bevestigde daarmee dat er rekening met ze gehouden moet worden, ook al was de voorbereiding krap. Toch zag Scallywag de voorsprong al snel verdampen. MAPFRE, Vestas en Dongfeng pakte een goede voorsprong op de rest.

MAPFRE, Dongfeng en Vestas.
(c) Pedro Martinez/Volvo Ocean Race

MAPFRE leek lange tijd te domineren met Dongfeng en Vestas op hun hielen. Team Brunel maakte een hoop goed en kroop steeds meer naar voren. AkzoNobel leek te worstelen met een 8-koppige crew, waaronder veel onervaren bemmaningsleden.

Zeilwissels

(c) Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

De VO65’s zijn gemaakt om offshore te racen. Inshore is er veel minder ruimte voor zeilwissels. Bovendien moeten het tijdens een import-race en etappe-start snel gebeuren. Dat vergt nogal wat van de zeilers. Enkele teams kozen ervoor om de fok te laten staan terwijl de grote gennaker werd gevoerd. Dit scheelt wat in druk in de gennaker, maar dat betekent ook dat je een zeil niet opnieuw hoeft te hijsen na een boeironding. Dit scheelt veel kracht en tijd. Elke boot had zo zijn eigen voorkeur.

Dongfeng, met Carolijn Brouwer aan boord, koos ervoor om de fok te laten staan. MAPFRE haalde hem weg. Downwind leek MAPFRE daar enig voordeel mee te hebben, maar toch wierp de conservatieve aanpak zijn vruchten af en nam Dongfeng de leiding over.

Brunel

Team Brunel wordt gesandwicht.
(c) Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Penalties

Een kwartiertje later werd het echt spannend. Dongfeng, Team Brunel en MAPFRE zochten elkaar op aan de voorkant van de vloot. Dongfong wist de boten gevaarlijk dicht bij elkaar te duwen. Team Brunel werd daarbij gesandwicht door de twee rode boten. MAPFRE moest omhoog en  Team Brunel wist daardoor weg te schieten en de leiding te nemen. Dongfong speelde een genadeloos spel en wist daarmee penalties voor Team Brunel en MAPFRE af te dwingen. Zij moesten een rondje draaien. MAPFRE deed dat vrij snel, Team Brunel had geen ruimte en moest wachten. Ondertussen was Dongfeng al weer ver weg.

Vlak langs de toeschouwers

Turn the Tide on Plastic, de boot waarop Dee Caffari schippert, zette de achtervolging in. Met SHK/Scallywag vlak voor ze, schoten ze door een veld met toeschouwers. Op het filmpje vanaf de boot is goed te zien hoe rakelings ze langs een boot varen. Stuurkunsten of geluk? Oordeel zelf:

De nacht in

Onder leiding van Dongfeng vertrekt de vloot richting Gibraltar. De wind is oostelijk en zorgt voor een snelle passage langs de eerste kaap Cabo de Palos. In de namiddag is de vloot daar omheen en varen ze richting het tweede kaapje, Cabo de Gata. Er wordt rigoureus afgekruist de zee op en het zijn Vestas en Team Brunel die als eerste richting het tweede kaapje gijpen.

Simon Fisher

Schipper Charlie Enright en Navigator Simon Fisher bekijken de situatie in de nacht.
(c) James Blake/Volvo Ocean Race

AkzoNobel mee met Vestas

De vloot blijft vrij dicht bij elkaar varen tot een uurtje of 4 ‘s nachts (Nederlandse tijd). Dan zijn het AkzoNobel en Vestas die ervoor kiezen om bij Cabo de Gata langs de kust te blijven varen, terwijl de rest het grote water opzoekt. Die gok lijkt zich uit te betalen. Vestas staat op dit moment eerste en AkzoNobel tweede. Aan boord van Vestas zit Simon Fisher, de navigator die in de vorige editie Abu Dhabi Ocean Racing naar de algehele winst hielp. Een zwaargewicht dus. Bij AkzoNobel is het Ross ‘Rosco’ Monson die de afgestapte Jules Salter vervangt. Een rookie in de Volvo Ocean Race, maar met kansen om zich te bewijzen.

De nummer 7, Turn the Tide, zit op nu maar 11,9 nautische mijl vanaf Vestas, de nummer één. Maar met nog meer dan 1000 mijl te gaan kan er nog van alles gebeuren.

Check HIER hoe je de race kunt blijven volgen.

Omslagfoto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

EXTRA:
Bekijk hier de hoogtepunten van de start:

Tags: Last modified: 20 mei 2021
Sluiten