De vrouwen van Team SCA zeilden vanmorgen om 07.37.31 uur Engelse tijd over de finishlijn van de Fastnet Race. De negen vrouwen hebben tijdens de race vrijwel de gehele tijd voorgelegen op hun concurrent Abu Dhabi. Ian Walker en zijn mannen maakten vannacht een late comeback om vervolgens twaalf minuten eerder in Plymouth aan te komen. Op handicap mag Team SCA zich wel de winnaar van de VO70-strijd noemen.
Navigatiefoutje
Het vrouwenteam in opleiding voor de Volvo Ocean Race 2014-15 eindigt als vierde overall in de IRC Canting Keel klasse, net een plek voor Abu Dhabi. Team SCA navigator Sam Davies verklaarde achteraf dat ze na de Fastnet Rock een fout hadden gemaakt door iets te ver richting het oosten en minder wind te gaan. Daardoor kon Abu Dhabi het gat dichten. Bovendien misten de dames de zogenaamde inshore free-flying spinnaker, waarmee Abu Dhabi lager en sneller kon varen.
Tot de topzeilsters aan boord van Team SCA behoren de Nederlanders Carolijn Brouwer uit Scheveningen, Klaartje Zuiderbaan uit Amsterdam en Annemieke Bes uit Haarlem. Voor Bes was de Fastnet Race haar racedebuut in het zeezeilen. Vol enthousiasme doet de Olympische zeilster en zilveren medaille winnares van de Spelen van 2008 haar verhaal.
‘De start afgelopen zondag was natuurlijk een hele belevenis met zo ontzettend veel boten op de Solent. Wij zaten in de IRC Canting Keel klasse en we startten als allerlaatste tegelijk met de IRC Z, grote jachten zonder kantelkiel. We moesten dus heel veel boten inhalen. Dat was even opletten. Er stond 10 knopen wind uit het westzuidwesten, opbouwende tot 15 knopen. We zijn de Solent uitgekruist, dus het was goed oefenen. Na de Solent ging het richting Land’s End en de Scilly Eilanden. Dat ging lekker. We haalden de eerste nacht Abu Dhabi in en kwamen dinsdagnacht als eerste bij de Fastnet Rock aan. Helaas in het donker, want het was 03.25 uur in de ochtend. Ik heb daardoor alleen een vuurtoren gezien.’
De terugweg
Na de befaamde rots ging de spinnakers omhoog en werd koers gezet richting de eindstreep in Plymouth. Op dat moment voerden Team SCA zowel het IRC CK als IRC overall klassement aan. ‘Op de weg terug ging het wat moeilijker en hebben we wat fouten gemaakt. Iets te vaak gijpen en uiteindelijk kwamen we in minder wind terecht. Toen werden we ingehaald door een aantal schepen. En vanochtend zijn we dus gefinisht. Het waren vier leerzame dagen.’
De strijd met Abu Dhabi bleef tot het einde toe spannend. ‘Ik was van te voren vooral nieuwsgierig hoe het aan boord zou zijn. Ik had het idee dat binnen het team iedereen een beetje behoudend was, maar nu zijn ze erg tevreden met het resultaat. Ze zijn eigenlijk wel verrast dat we verder zijn dan verwacht. Dat is gaaf.’ Aldus Bes.
De ervaring
Net als voor Klaartje Zuiderbaan gold deze Fastnet Race ook voor Annemieke Bes als trials. Bes: ‘Ik ben er gewoon vol voor gegaan. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk leren. Het is ook een kwestie van wennen aan het racen en het meedraaien in een wachtsysteem. Het gaat steeds beter, ik beweeg alsmaar makkelijker over de boot en soms gaan er natuurlijk nog dingen fout.’
‘Het is natuurlijk heel maf om te zeggen dat je iets wilt doen, terwijl je geen enkel idee hebt van wat het inhoudt. Het leek me sowieso voor alles wat ik ga doen ontzettend leerzaam om hieraan te proeven. Dat kon, dus ik werd uitgenodigd en zodoende ben ik erin gerold. Ik heb nu ontdekt wat het betekent en daarmee kan ik afwegen of het echt iets voor me is. Het is best wel uitdagend. Ik ben blanco, dus leer me alles precies aan zoals zij willen dat je het doet. Dat maakt het heel gaaf. Verder vind ik het racen en het werken in een groot team leuk. De organisatie is erg professioneel. Nu ook, dan kom je aan en dan staat de walploeg al klaar om met de boot aan de slag te gaan. Het is een mooie leeromgeving.’
Draaien aan de koffiemolen
Over haar taak aan boord zei Bes: ‘Ik was de ‘aft pedestral grinder’, oftewel ik stond bij de achterste koffiemolen te draaien. Op de lange stukken ben je dan meestal samen met de grootzeiltrimmer het grootzeil aan het trimmen. Maar je doet soms ook mee met de twee voorste koffiemolens om de voorzeilen te trimmen. Dat heb ik in de basis gedaan. Ze zetten daar altijd de nieuwe mensen neer, omdat je vanaf die plek het overzicht hebt van wat er allemaal gebeurt. Het is de bedoeling dat je dan op gegeven moment steeds meer gaat doen.
Deze ervaring van de afgelopen week smaakt volgens Bes naar meer: ‘Nou, morgen vertrekken we om 12 uur naar Lanzarote. Het gaat dus nog even door. Die delivery wordt echt training, wat meer ruimte geeft om nieuwe dingen te leren. Daarna moeten we zien hoe het verder gaat. Ik ben hier in ieder geval heel positief over. De afgelopen maanden heb ik veel 49er FX gevaren en dat vond ik ook erg leuk. Ik moet de komende tijd gebruiken om tot de juiste beslissing te komen.’
Fotografie: Rick Tomlinson/Team SCA
Last modified: 15 augustus 2013