Actueel, Nieuws, Veiligheid, Zeilen nieuws

SOB, vijf tips om aan boord te blijven

12:44

Overboordvallen is de grootste vrees van menig zeiler. Het is daarom ook goed om de man-overboord-manoeuvre te blijven oefenen. Anje Valk neemt een stap terug en schrijft in Zeilen 2 over de maatregelen die men kan treffen om te voorkomen dat iemand overboord gaat. “Niet MOB maar SOB: Stay on the Boat. Als je (overboord)valt ben je dood, tenzij je mazzel hebt.” Anje geeft in haar artikel onder meer vijf tips om ervoor te zorgen dat opvarenden aan boord blijven.

 

Stay On Board

Een effectieve zeereling

Het gewichtszwaartepunt van het menselijk lichaam ligt ter hoogte van de navel. De CE-normering voor klasse A schrijft een zeereling van minimaal 60 centimeter hoog voor en op de meeste jachten is de reling niet hoger. Dat is voor mij – 1,65 meter lang – maar 10 centimeter boven de knie en voor langere mensen nauwelijks op kniehoogte. Ik zou dat geen reling willen noemen maar een struikeldraad. Op mijn eigen boot is de zeereling 70 centimeter hoog en bij de preekstoel zelfs 80 centimeter.

Het is mogelijk de zeereling te verhogen door de scepters te vervangen door langere. Bij de preekstoel en de hekstoel loopt de draad dan omlaag. Dat is even een vreemd gezicht, maar aan die aanblik raakt u gauw gewend.

Kortere looplijnen en meer midscheeps

Op de meeste jachten ligt een looplijn, waar de lijflijn aan kan worden vastgeklipt, van voor naar achter in het gangboord. Zo’n doorlopende lijn lijkt handig, maar geeft schijnveiligheid. Hij verhindert niet dat je – aangelijnd en wel – overboord kunt vallen. Span de looplijn zoveel mogelijk midscheeps, over het kajuitdak bijvoorbeeld.  Weliswaar kunt u dan niet meer naar voren zonder de lijflijn om te klippen, maar hoe bezwaarlijk is dat, afgezet tegen betere veiligheid?

Genoeg houvastpunten

Overal moeten punten zijn waar je je vast kunt pakken. Een goede handreling over de opbouw, handgrepen aan de buiskap, ook aan de zijkanten. De kuip moet overal zijn voorzien van genoeg sterke grote ogen om de lijflijn aan te klippen, vooral ook onder handbereik vanuit de kajuitingang.

Veilige kuip-lay-out

Een grote, brede kuip is gevaarlijk als er geen houvast is voor de voeten. Hoe breder de boot, hoe hoger (letterlijk) de hoge kant is als de boot in een vlaag en/of een hoge golf sterk overhelt. De hoge kant van zo’n extreem brede kuip kan zonder genoeg houvast in een lanceerplatform veranderen. Grote stuurwielen nopen tot rechtopstaand sturen, maar dan moeten het stuurwiel en de stuurconsole wel sterk genoeg zijn om er met uw volle gewicht aan te kunnen hangen.

Een harnas met lijflijn

Een zwemvest is alleen nuttig als het wordt gedragen, zo luidt een slagzin van de KNRM en de RNLI. Helemaal mee eens! Hetzelfde geldt voor een harnas met lijflijn. Welk van de twee draagt het meest bij aan de veiligheid? Niet het zwemvest, dat houd je alleen maar drijvende – dead or alive. Zwemvesten zijn meestal voorzien van een geïntegreerd harnas. Maar permanent een zwaar zwemvest aan je lijf is vermoeiend. In de praktijk doet de vrije wacht binnen zijn zwemvest af. Als er dan om snelle assistentie wordt gevraagd, komt hij/zij daardoor al gauw onaangelijnd aan dek. Ik ben daarom voorstander van een los harnas, comfortabel om permanent te dragen.

Foto’s en tekst: Anje Valk

Last modified: 8 februari 2019
Sluiten