De derde dag, zondag, van de Delta Lloyd North Sea Regatta laat in sommige klassen een spannende strijd aan de top zien, met inmiddels nieuwe koplopers. In andere klassen consolideerden de nummers een hun positie. Het was een fantastische zeildag. Zonnig, met iets meer wind (10 knopen) dan verwacht. In de loop van de dag draaide de wind volgens de voorspelling naar het noorden en trok aan.
Bij de catamarans en eenheidsklassen waren de rescueboten dan ook volop in bedrijf. Bij de Javelins en de Contenders sloeg een aantal boten om en bij de catamarans is een deelnemer overboord geslagen, maar door een rescueboot weer snel aan boord gezet. De koude noordoostenwind in combinatie met het nog koude water maakten de condities vermoeiend voor de zeilers. Aan het einde van de dag keerden de zeilers echter moe maar voldaan weer terug naar de haven. Morgen is de laatste wedstrijddag. Voor de IRC en ORC klassen staat een lange baan wedstrijd op het programma. Deze telt mee voor het overall klassement. De overige klassen hebben nog een dag fleetraces.
ORC1: Stressdagje voor de nieuwe koploper
De Soulmate van Leon Westhoeve heeft de eerste plaats overgenomen van de Skarp, maar het zat de bemanning niet mee vandaag. “Het was een stressdagje”, vertelt Westhoeve. ‘Net voor de eerste start scheurde het grootzeil van voor naar achter. Normaalgesproken hebben we onze auto op de kade staan met alle reservezeilen, maar omdat mijn vrouw hoogzwanger is, heeft ze de auto thuis. We hebben dus een bliksemactie uitgevoerd. Ik heb haar gebeld of ze het grootzeil kon brengen en tegelijkertijd zijn wij naar de haven gescheurd. Ze mocht van mij alle bekeuringen krijgen, het maakte me niet uit. Wij zijn in zeilpak naar de ingang van het terrein gerend om haar binnen te loodsen en hebben het grootzeil aan boord gesmeten en los waren we alweer. Het leek wel een Le Mansstart. We waren net op tijd voor de tweede race. Doordat we de eerste race hadden gemist, hadden we geen aftrek meer, dus het was erop of eronder voor de rest van de dag. Gelukkig hebben we weer twee eentjes gezeild. We hebben een hoge bootsnelheid en een goede handling. Er zitten een paar technische zeilers aan boord die het uiterste uit de boot kunnen trimmen. Maar ook al varen we eentjes, elke wedstrijd leren we weer. De laatste race hebben we geen risico’s genomen. We lagen eerste en hebben gewoon de stormspinnaker gehesen, omdat we geen foutjes wilden maken.”
ORC3-4: We konden de nieuwe bovenboei niet vinden
De Schaap Shipcare van Dirk Jan Verdoorn laat in de ORC3-4 klasse een constante serie van bijna allemaal paaltjes zien, maar voer vandaag ook een twintigste plek. De oorzaak was een nieuwe bovenboei die tijdens de race door een enorme windshift van wel dertig graden erin was gelegd. “We konden hem niet vinden”, vertelt Verdoorn lachend. ‘Het was een zwarte boei en die is op het water moeilijker te zien. We moesten uiteindelijk een heel stuk vallen. De hele top van het klassement is in die race daardoor als bijna laatste gefinisht. Degenen die achter ons lagen konden door onze koers de boei beter zien en lagen ineens voor. Gelukkig is het onze aftrekwedstrijd en zijn we nog eerste overall. Wij hebben een vast team dat al jaren met elkaar zeilt. Iedereen neemt het heel serieus, we trainen veel en kunnen de boot optimaal tunen. We kunnen bijvoorbeeld net zo vaak gijpen als we willen en verliezen dan niets, dat is bij sommige boten wel anders. Het maakt niet uit of we licht of zwaar weer hebben. Met zwaar weer komt de boot lekker in plané en dat is zo mooi voor een kielboot.”
Catamarans
In de F18 doen Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij goede zaken Na negen wedstrijden staan ze op een eerste plaats na onder meer drie eentjes en als slechtste een negende plek die als aftrek kan dienen. “We hebben een nieuw setje zeilen op de boot”, vertelt Tentij, ‘en dat is een van de beste setjes die we ooit hebben gehad. De spinnaker is een raket, we zijn downwind niet te stoppen. Vorig jaar hadden we een beetje slecht jaar en wat problemen die we van de winter hebben opgelost. Vanaf nu kunnen we weer competitief meedoen. De condities waren geniaal vandaag, maar het was ook een lastige dag met veel golfjes. De laatste race zag je meer gaten in de wind en die plekken werden steeds groter. Ook draaide de wind steeds en daardoor was het moeilijk om de boot in een rechte lijn te laten varen en continu hard te blijven gaan. Morgen hebben we nog drie wedstrijden te gaan. Ik hoop dat het net zo wordt als vandaag. We zijn allround, dus kunnen ook met minder wind goed uit de voeten, maar het is gewoon leuk om met veel wind te varen.”
Laatste feestavond
De zeilers konden op de laatste feestavond nog genieten van de North Sea Kitchen en de muziek van onder meer Captain Midnight Live band. Morgen, tweede pinksterdag, is de laatste dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta. Zie ook: www.nsr.nl.
Tekst Diana Bogaards, foto’s Sander van der Borch.
Tags: Delta Lloyd North Sea Regatta Last modified: 20 mei 2013