Nieuws

Overleven in de Velux 5 Oceans

Dat de vijf deelnemers aan de Velux 5 Oceans, een solo wedstrijd rond de wereld met tussenstops, niet het kaliber hebben van wedstrijden als de Vendée Globe of de Barcelona World Race, was al bekend

14:51

Toch weten de schippers er met hun Open 60’s een spannende wedstrijd van te maken tijdens de eerste etappe van La Rochelle naar Kaapstad. De vraag rijst, overleven ze het?

Het meest opvallende nieuws komt van de Pool Zbigniew Gutkowski, die zijn koppositie heeft moeten afstaan aan de Amerikaan Brad Van Liew. Zbigniew Gutkowski (36), beter bekend als Gutek, is een van Polen’s meest bekende en meest ervaren zeilers. Ondanks zijn ervaring vergat hij toch om z’n slaapzak mee te nemen, deze etappe.
Als Gutek het even wat minder druk heeft met trimmen probeert tijdens het varen, zonder zijn boot stil te leggen wat wier van zijn roer af te halen. Tijdens zijn klimtocht naar de spiegel komt hij te dicht bij de windgenerator en voor hij er erg in heeft raakt een van de wieken zijn hoofd. Hij loopt een snijwond op die extreem bloedt. Hij kan de wond niet eens bekijken in zijn spiegeltje vanwege het vele bloed dat in z’n ogen stroomt.  Pas als hij een strakke tulband om zijn hoofd maakt stopt het bloeden. Gutek verliest zo veel bloed dat hij bang is om flauw te vallen. Een fles zoutoplossing en een chocoladereep houden hem op de been. Momenteel hoopt Gutek dat zijn wond niet nat zal worden tijdens de rest van de etappe. Die zal zeker nog twee weken duren, Gutek en koploper Van Liew zijn momenteel nog voor de dolldrums, ter hoogte van de Kaapverdische Eilanden.

Goed nieuws van achterin het veld. Belg Christophe Bullens, die een paar dagen voor de start zijn mast verloor is alsnog gestart met een nieuwe boot, die hij Five Oceans of Smiles too noemde. Hopelijk heeft hij geen Five Oceans of Smiles tree nodig de komende 30.000 mijl. Bullens heeft inmiddels Kaap Finisterre gerond en is volop bezig met een inhaalrace.

Als koploper Brad van Liew gister eindelijk even naast het navigatiestation kan gaan liggen wordt hij binnen een minuut bruut gewekt. De stuurautomaat aan bakboord stopt met sturen, de boot valt af en maakt een klapgijp. Ballast en de kantelkiel staan na de klap aan de verkeerde kant en versterken het effect waardoor de boot volledig plat gaat. Brad denkt eerst dat zijn kiel is afgebroken en als hij de mast tegen het wateroppervlak hoort slaan verwacht hij dat de koolstof paal elk moment zal exploderen. De boot ligt meerdere minuten volledig op zijn kant met de zeilen in het water. Brad gaat aan de slag en weet de zaak te klaren. Later achterhaalt hij de oorzaak, een loszittend draadje van de motor van de autopilot. Brad: “Ja, dat was ikzelf die de stuurautomaat installeerde, ik voelde me inderdaad een ongelofelijke oetlul toen ik dit ontdekte.”

http://www.velux5oceans.com

foto’s: www.velux5oceans.com

(KW)

Last modified: 26 oktober 2010
Sluiten