De bekende Britse kaartenmaker Imray heeft aangekondigd dat het gaat stoppen met het maken van papieren kaarten. Imray schrijft: “De beslissing, die niet lichtzinnig is genomen, is een gevolg van het groeiende gebruik van digitale navigatie.” Komend jaar komt er nog wel een nieuwe versie van de overzeiler over de zuidelijke Noordzee en van de Nederlandse kust. Het bedrijf gaat wel door met het maken van de cruising guides en het digitale Explore with Imray.
Daarom zijn we bij Zeilen op zoek naar zeilers die om praktische redenen nog gebruik maken van papieren kaarten. Ken of ben je zo iemand? Stuur een mail naar Casper@zeilen.nl.
In een eerdere versie van dit artikel stond dat de Britse Admirality eerder al is gestopt met het uitgeven van papieren kaarten. Dat was enkele jaren geleden aangekondigd maar later teruggedraaid na verzet, omdat veel professionele gebruikers de SOLAS goedgekeurde elektronische navigatiesystemen niet kunnen betalen.
Meer over dit onderwerp lees je in de volgende editie van Zeilen.
Last modified: 12 december 2024
Volkomen begrijpelijk. Ik gebruik zelf ook al jaren geen papieren kaarten meer. Op het moment dat ze de drukkerij verlaten zijn ze al achterhaald. De toekomst is digitaal, of je het nou leuk vind of niet. De sextant, peiling met verzeiling , oude plaatsbepalingssystemen zoals Loran de Decca, het is allemaal geschiedenis.
Ik was anders maar wat blij met mijn papieren kaarten en het ouderwetse kompas sinds bijvoorbeeld deze zomer bij Karlskrona (zuid Zweden) de GPS regelmatig wordt gejammed door onze vriend in Rusland.
Ook ik navigeer voor 99% elektronisch, maar zie papier nog steeds als een noodzakelijke backup.
En juist de Duitse overheid stelt een verplichting van het hebben van papieren, bijgewerkte, kaarten verplicht voor de Duitse wateren. Ik gebruikte daar de imray kaarten voor. Maar op zoek naar een redelijk alternatief.
Precies: die Duitse overheid. Die vraag had ik ook al. Bovendien gebruik ik de papieren kaart om (ouderwets) een punt in de kaart te zetten, waarvan ik meestal de coördinaten aflees van de plotter ….
Papier blijft noodzakelijk, zeker met alle digitale stoordiensten die steeds vaker actief zijn, en idd bij storingen. Daarbij, denk aan fouten zoals op de Vestas (verkeerd in-uit zoomen).
Moet er niet aan denken stroomuitval aan boord te krijgen zonder kaarten als backup. Of beschadeging van reserve plotter zoals tablet of smartphone bij onweer. De wet van Murphy verdwijnd niet.
Deze regel geldt alleen voor Duitse jachten en niet voor buitenlanders. Hierover is uitgebreid gecommuniceerd op Zeilnoord.
Geldt voor alle schepen.
Papier is voor mij nog absoluut noodzakelijk, wat als de electra uitvalt?
Dan heb je de iPad toch nog als backup? Want je vertrouwt toch nooit op 1 bron? En wat doe je als door een windvlaag je papieren kaart overboord waait? Gezocht? Misschien, maar dat is die stroomuitval ook. Gewoon altijd een backup hebben.
Ach wat jammer. Ik gebruik de kaart vooral voor de tochtplanning, het geeft overzicht en de belangrijkste details heb je direct in beeld. Ik begrijp volledig het besluit, drukken en verspreiden maakt de papieren kaart gewoon een duur product. Ik had persoonlijk graag gezien dat ze dan een (beveiligde) PDF hadden uitgebracht die je dan bijvoorbeeld zelf kunt printen. Maar goed, het is een kwestie van wennen.
Heel logisch en uiteindelijk waarschijnlijk onvermijdelijk, hoewel ik toch wel graag een lekker grote kaart voor m’n neus heb, waarop je het geheel kan overzien. Op een schermpje van 8, 10 of 12″ blijft het toch een gepriegel. Niet zo zeer om heel lokaal te zien of je goed zit, maar juist voor het overzicht tijdens langere tochten.
Slechte zaak. De papieren kaart blijft de back-up voor het geval de plotter ermee ophoudt.
Ook met de huidige GPS-jamming is het goed om een alternatief achter de hand te houden.
Imran biedt de kaartenmakerij te koop aan. Wellicht is er een ondernemende uitgever om dit voor een prikkie op te kopen. Iets voor Zeilen?
Papieren overzeilers behouden zou fijn zijn. Zoals al eerder opmerkt, ideaal voor het grotere plaatje bij een tocht(voorbereiding).
Het is een kwestie van geld en niet van goed zeemanschap. Er worden niet genoeg papieren kaarten meer afgenomen om de kosten te dekken. Of dat goed is, of niet goed, is een heel andere discussie. “De kaart is je beste vriend aan boord” zei mijn leraar zeemanschap op de zeevaartschool. “Gebruik hem met respect”. Maar ja, de man is intussen overleden en de zeevaartschool waar ik naartoe ging bestaat ook niet meer.
Print-on Demand (PoD) van de digitale gegevens, zoals aangeboden van den Norwegian Mapping Authority, zou een attractive oplossing voor verspreiding kunnen zijn. Een PDF kun je overal op een handig formaat (laten) uitdraaien.
Als konsument zullen wij daar op aandringen bij het aankomen van de duure elektronische kaarten.
Ik heb altijd papieren kaarten naast de plotter uit veiligheidsoverwegingen voor wanneer b.v. de plotter uitvalt. Bovendien vind ik plannen op papieren kaarten prettiger.
Pod is een goede oplossing, voor als niemand meer papieren kaarten wil hebben. Het is natuurlijk een zaak van vraag en aanbod.
Hoewel ik ook gestopt ben met navigeren en gewoon op mn schermpje kijk, heb ik altijd papieren kaarten aan boord en een log en een kompas. Ben blij dat ik het nog geleerd en geoefend heb.
Op een zeiljacht blijft electronica altijd een zwakke schakel en zeker nu de oorlog heftiger wordt zie je ook al steeds meer storingen cq verstoringen in het gps netwerk.
Bovendien is navigeren een van de charmante zaken in het zeilen. Het hoort er gewoon bij.
NV Charts heeft al UK 1 tm 5. Prima kaarten.
https://www.nvcharts.nl/zeekaarten/engeland-en-ierland/
Hopelijk stapt NV Verlag verder in het gat.
Een papieren kaart naast het schermpje is voor mij toch wel onontbeerlijk.
British Admiralty gaat nog tot 2030 door met papieren kaarten. Deze zijn tegenwoordig eigenlijk altijd printed-on-demand en dus bijgewerkt tot moment van printen.