Op 14 februari presenteerde Emirates Team New Zealand haar nieuwe AC50 met een opvallende aanpassing. Het team gebruikt de benen in plaats van de armen. De koffiemolens zijn vervangen door trappedalen, zodat de zeilers langer en krachtiger kunnen trimmen. Een nieuwe innovatie van Emirates Team New Zealand, die in 2013 voor het eerst met de foilende naar buiten kwamen.
Op elk van de twee drijvers zijn vier trappers geïnstalleerd. Twee aandrijvingen meer dan op de boten van de andere teams met de gebruikelijke grinders. Met andere woorden, dubbel zo veel kracht en snelheid om te trimmen. Een van de voordelen van de voetpedalen is dat de zeilers meer kracht kunnen putten uit de beenspieren dan uit de kleinere armspieren. Dat betekent langer volhouden op hoog niveau en ook meer explosieve kracht.
Op de AC50’s catamarans is het innovatief, maar de techniek werd al eerder gebruikt in de zeilsport en zelfs in de America’s Cup. De Zweedse uitdager uit de 12 Metre Class genaamd Sverige, zeilde de America’s Cup in 1979 met voetpedalen op de grinders. In 2010 maakte de Franse zeiler Franck Cammas gebruik van zijn beenspieren op Groupama 3 tijdens de Route du Rhum. Nu dus vier grinders op beenkracht, met net als voorheen het doel om de inspanning van de bemanning te verminderen.
Andere teams
Onduidelijk is nog of de andere teams ook bezig zijn om hun boten uit te rusten met voetpedalen. Wel werd er tijdens de testvaart van Team Emirates New Zealand een boot van een van de andere teams gespot, met aan boord een cameraman om de nieuwe ontwikkelingen te bespioneren.
Tags: America's Cup, Emirates Team New Zealand Last modified: 30 maart 2021