Nieuws

Is de bruine vloot aantoonbaar veiliger geworden voor het nieuwe seizoen start?

Het streven is dat voor april de keuringen zijn uitgevoerd

08:30

Alle gecertificeerde historische zeilschepen die zijn ingericht om met meer dan twaalf personen te varen, worden aan een aanvullend onderzoek onderworpen. Dit met als doel om de vloot aantoonbaar veiliger te maken. Het streven is dat voor 1 april die aanvullende onderzoeken uitgevoerd moeten zijn. Nog een maand te gaan dus. Om te vragen hoe het proces verloopt, spraken we met Lex Borst, Projectleider Bruine Vloot bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Dat de Bruine Vloot extra onderzoeken zou krijgen, maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op 1 december vorig jaar bekend. Half december had de ILT een online bijeenkomst ingepland om de schippers van de bruine vloot hierover bij te praten, onder andere over het tuigboek dat hierbij komt kijken. Begin dit jaar zijn de onderzoeken van start gegaan. 

Hoe verlopen de onderzoeken? 

“Ik kan zeggen dat ik tevreden ben over hoe de onderzoeken verlopen,” zegt Lex. “De samenwerking en medewerking van alle betrokkenen is positief. Schippers, kraanbedrijven, brugwachters; iedereen doet het maximale om de aanvullende onderzoeken zo goed mogelijk (op korte termijn) te faciliteren. Het enige waar we de afgelopen tijd een paar keer mee te maken hebben gehad, is dat we geen gebruik kunnen maken van de kraan omdat het te hard waait. Dan kunnen gelukkig de onderzoeken wel gedeeltelijk doorgaan, namelijk aan dek. Het kranen gebeurt dan later.”

Bekijk hieronder een video over wat het aanvullende onderzoek inhoudt:

Hoe worden de aanvullende onderzoeken ingepland?

“Voor de onderzoeken plaatsvinden, moeten de schippers hun tuigboeken aanleveren. Dat is een voorwaarde. Op die manier hebben wij namelijk beter zicht op het schip. Mochten we over een ingevuld gegeven twijfelen, bijvoorbeeld over een bepaalde eenheid, dan kunnen we dat meegeven aan het buitenteam dat de onderzoeken uitvoert. Die tuigboeken vinden we een gouden greep, want hierdoor krijg je heel goede kijk op de situatie. Hierin houd je bijvoorbeeld ook bij wanneer je bepaalde lijnen hebt vervangen en die informatie is ook prettig om voor jezelf op een rijtje te hebben voor in de toekomst.”

Hoeveel onderzoeken zijn er momenteel verricht?

“We doen onze uiterste best om de afgesproken deadline van 1 april te halen. Inmiddels hebben we van twee derde de tuigboeken binnen. Ongeveer de helft daarvan is al onderworpen aan het aanvullende onderzoek, dat houdt ca. 70-80 schepen in. De andere helft heeft een afspraak staan. We wachten van een derde nog op het tuigboek. Het is wel zaak om dat zo snel mogelijk naar ons toe te sturen, want anders kunnen er vervelende situaties ontstaan. De tijd dringt en als je niet voor 1 april het aanvullende onderzoek hebt gehad, dan krijg je mogelijk een gebruiksverbod. Varen of gebruik als bijvoorbeeld BenB is dan niet toegestaan. De schippers die bij het opstellen van het tuigboek tegen bepaalde problemen aanlopen: laat het ons weten. Neem contact met ons op via bruinevloot@ILenT.nl en dan helpen we je verder. Wacht niet tot het laatste moment, want als je half maart pas je tuigboek inlevert en begin april je eerste tochten gepland hebt staan, dan durf ik niet te garanderen dat je voor die tijd deel hebt kunnen nemen aan het aanvullend onderzoek. En houd er rekening mee dat de kans aanwezig is dat er dingen geconstateerd worden die hersteld moeten worden…”

Daarover gesproken. Wat zijn jullie bevinden tijdens de aanvullende onderzoeken?

“We zijn met een bepaald idee deze onderzoeken gestart en wat dat aangaat valt het ons een beetje tegen. We komen best veel zaken tegen die hersteld moeten worden. Denk aan een verkeerde borging, geen borging of een foute sluiting. Gelukkig kunnen dat soort onvolkomenheden gemakkelijk en snel verholpen worden. Maar helaas zien we ook dat rondhouten afgekeurd worden en om dat te herstellen kost tijd. Materialen moeten worden besteld en het is kostbaar. Het afnemen van bijvoorbeeld een nieuwe giek is niet zo geregeld. Eén schipper had ook te maken met een verrot rondhout en daar had hij niet op gerekend. Hij was wel blij dat een potentieel ongeluk met deze constatering hem bespaard bleef. Gelukkig ontvangen we over het algemeen positieve berichten over waar we mee bezig zijn. Bij wijze van spreken worden we onthaald met warme broodjes en gaan we weg na het borrelplankje. Dat is heel fijn. Door deze samenwerking kunnen we deze uitdaging aangaan.”

Omslagfoto: © Hajo Olij

Tags: Last modified: 29 februari 2024
Sluiten