De internationale media speculeert over een reserve foil aan boord bij Alex Thomson, gezien de omvang van een extra foil valt dit te betwijfelen. De Vendée Globe-zeiler brak zijn foil afgelopen weekend, waardoor hij over stuurboord geen gebruik meer kan maken van het liftende effect van de foil. In de aanloop naar de Vendée Globe werkte Wouter Verbraak nauw samen met Thomson, we belden hem op om verduidelijking over de speculaties te krijgen.
Verbraak is er meteen duidelijk over: “Dat heeft hij niet, want die dingen wegen zo’n 200 kilo. Dat is veel te zwaar om rond de wereld mee te nemen en ten tweede is het onmogelijk om in je eentje een foil te vervangen.” Thomson zelf zei eerder deze week dat hij op rustig weer wacht, zodat hij de foil af kan zagen om de weerstand te beperken. Het lijkt waarschijnlijker dat Thomson zijn concurrenten wil beïnvloeden met foutieve berichtgeving. Met het bericht over een extra foil heeft Thomson te hoog ingezet, de andere deelnemers weten net als hij dat het vervangen op zee door een enkel persoon onmogelijk is.
Verloren zaak?
De stuurboord foil is gebroken en momenteel heeft Thomson het grootste gedeelte dat over stuurboord gevaren moet worden achter de rug. Volgens Verbraak is Alex Thomson eigenwijs genoeg om de race uit te zeilen met een kapotte foil. “Hij is een echte doorbijter, dus als het aan hem ligt zeilt hij door. Vanaf nu is het een groot stuk voor de wind door de Zuidelijke Oceaan en daar heb je geen foil voor nodig. De foils van Alex werken wel op een voor de windse koers, maar hebben veel minder effect. De foils van de andere foilende zeilboten hebben alleen effect op halve windse koers, dus pakken op dat stuk geen voordeel ten opzichte van Alex.” Volgens Verbraak maakt Thomson nog steeds veel kans op de eerste plaats.
Ontwijken
Met de IMOCA 60’s is het geen uitzondering om met hoge snelheid tegen iets aan te varen op zee. “Vissen. Ja, walvissen en haaien. Als je iets raakt weet je eigenlijk nooit goed wat het is, misschien af en toe een blok hout.” Meestal brengt het object geen schade aan de boot, al kan een walvis een behoorlijke klap opleveren met eventuele gevolgen. Het is moeilijk te voorkomen door de Vendée Globe-zeiler, met de golven over het dek en in de kuip is het zicht op de IMOCA 60’s erg beperkt. Het blijft een kwestie van pech of geluk hebben.
Tags: Uitgelicht, Vendée Globe, wedstrijdzeilen Last modified: 25 november 2016
Kunnen ze omwille van het voorkomen van aanvaringen met walvissen niet een sonar aan boord installeren die de in de vaarrichting van de boot een geluidsgolf uitzendt? Dat lijkt me een win win situatie. Dan alleen nog een oplossing om al die ‘unidentified floating objects’ te ontwijken….Misschien iets met een warmtebeeldcamera met alarmfunctie? Die objecten hebben meestal een net iets andere temperatuur dan het water. Dan rest alleen nog de stuurreactie van de schipper of automatische piloot bij 20+ knopen bootsnelheid….hmm, het blijft lastig…misschien dat die jongens van de Ocean Clean Up voorafgaand aan de Vendée Globe de route ‘even’ kunnen opruimen….