Nieuws

Extra inspectie alle schepen bruine vloot

De eerste stap om de vloot veiliger te maken

13:31

extra inspectie bruine vloot

Alle schepen van de bruine vloot moeten voor de start van het nieuwe vaarseizoen een extra inspectie ondergaan. Dit maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op 1 december bekend. ‘Experts uit de markt’ en ILT inspecteurs zullen de masten en tuigage van alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot voor 1 april controleren. Het is een van de maatregelen die het ministerie aankondigt om de vloot veiliger te maken.

Niet veiliger

In de afgelopen jaren vonden namelijk enkele dodelijke ongelukken plaats door het afbreken van masten en gieken. Onlangs eiste het OM voor het meest recente ongeluk een half jaar celstraf tegen de schipper, die wordt verdacht van dood door schuld. In september publiceerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een rapport over de veiligheid in de historische zeilvloot. Daarin concludeerde de raad dat de aanbevelingen die gedaan waren na een dodelijk ongeval in 2016 onvoldoende waren opgevolgd en dat de vloot niet veiliger was geworden.

Concrete stappen

Naar aanleiding van dat rapport ging Harbers in gesprek met een nieuw opgerichte taskforce, bestaande uit het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Raad voor Accreditatie, keuringsinstanties en de branchevereniging voor de beroepschartervaart (BBZ). Minister Harbers: “Alle partijen zijn ervan doordrongen dat het beter moet en hebben zich ook sinds september hiervoor ingezet. Het is goed dat we de komende maanden deze concrete stappen kunnen zetten, maar dat we ook na 1 april verder gaan om de historische zeilvloot aantoonbaar veiliger te maken. Dat zijn we aan alle opvarenden verplicht.”

extra inspectie bruine vloot
(C) W. Bulach CC BY-SA 4.0

Bureau geschorst

De eerste stap is dus het opnieuw inspecteren van de masten en tuigage van alle schepen. “De onderzoeken worden uitgevoerd in duo’s van experts uit de markt en ILT inspecteurs,” aldus het ministerie. Een flinke opgave met honderden schepen die gekeurd moeten worden. Zeker sinds een van de grootste keuringsbureaus recent haar keuringslicentie verloor vanwege partijdigheid. Maar de taskforce is ervan overtuigd dat de deadline van 1 april haalbaar is. “Daarvoor is het uiteraard belangrijk dat alle schippers hun verantwoordelijkheid nemen en volledig meewerken aan de onderzoeken.”

Andere mogelijke maatregelen waar de taskforce zich nu over buigt zijn het aanmoedigen van het lidmaatschap van de BBZ, het aanscherpen van de vereisten voor een geldig vaarbewijs en het vastleggen van de door de BBZ ontwikkelde normen in regelgeving.

Omslagfoto: (c) FaceMePLS/CC BY-SA 2.0

Last modified: 2 december 2023
Sluiten