Advertentie

Nieuws

Class40 breekt doormidden na aanvaring in dichte mist

De bemanning komt er met lichte verwondingen vanaf

16:07

Boeg van door de een vrachtschip doormidden gevaren Class40 wedstrijdboot
(c) Préfecture Maritime d'Atlantique

In de nacht van 27 op 28 mei 2025 is de Class40 NST-Cabinet Z van de Franse schippers Thomas Jourdren en Cédric de Kervenoaël doormidden gebroken na een aanvaring met een vrachtschip tijdens de CIC Normandy Channel Race. Het duo overleefde ternauwernood door zich vast te klampen aan het drijvende achterschip, totdat ze drie kwartier later door de Franse Kustwacht werden gered. Het vermoedelijk betrokken Italiaanse vrachtschip is door de autoriteiten naar een Franse haven geleid voor nader onderzoek.

Advertentie

Aanvaring in dichte mist

Tijdens de CIC Normandy Channel Race, een 1000 mijl lange wedstrijd met vertrek en aankomst in Caen, varen Jourdren (25) en De Kervenoaël (61) in de nacht van 27 op 28 mei onder uitdagende omstandigheden. Dichte mist hangt over Het Kanaal, en de Class40 snelt met 16 knopen voort in 22 knopen wind. Op de AIS zien ze een vrachtschip vanuit het noord van hen gelegen verkeersscheidingsstelsel een vrachtschip naderen op ramkoers. Na meerdere pogingen lukt het om via de marifoon contact te leggen. Er wordt afgesproken dat het vrachtschip zijn koers iets wijzigt, zodat de zeilers voorlangs kunnen passeren. Voor de zekerheid houdt Jourdren wat extra ruimte aan.

Class40 (Pogo S4) NST – Cabinet Z vlak na de start van de wedstrijd. (c) Jean-Marie Liot/CIC NCR 2025

Catastrofale botsing

Ondanks de gemaakte afspraak wijzigt het vrachtschip zijn koers niet. Als de zeilers opnieuw contact zoeken, krijgen ze naar verluidt te horen: “Jullie nemen ons in de maling.” Op dat moment willen Jourdren en De Kervenoaël uitwijken, maar het is al te laat. Het vrachtschip botst op de Class40, die in twee stukken breekt. Het duo weet nog net de grabbag en de EPIRB te grijpen en klampt zich vast aan het drijvende achterschip, hun benen bungelend in het ijskoude water.

Tracker op het moment van botsing. Het onderste gearceerde gebied is het verkeersscheidingsstelsel bij Ouessant. (c) normandy-race.com

Reddingspogingen

Het enorme vrachtschip vaart door. Jourdren en De Kervenoaël zenden een noodsignaal uit. De dichtbij zeilende deelnemers Pamela Lee en Jay Thompson (Class40 #EMPOWHER) verleggen hun koers en proberen een reddingsvlot bij de drenkelingen te krijgen. Het eerste vlot ontvouwt zich niet, en het tweede waait voorbij zonder houvast te bieden.

Na ongeveer drie kwartier verschijnt de gealarmeerde Franse Kustwacht. Per helikopter worden de twee zeilers uit het water getild. Jourdren is onderkoeld en De Kervenoaël blijkt een paar ribben te hebben gebroken.

Cédric de Kervenoaël en Thomas Jourdren voor de wedstrijd. (c) Jean-Marie Liot/CIC NCR 2025

Kritiek op uitrusting

De Kervenoaël, voorzitter van de Class40 klasse-organisatie is later kritisch over het onbetrouwbare reddingsvlot. Er zijn eerder slechte ervaringen geweest met het betreffende lichtgewicht model, dat veel in de professionele wedstrijdzeilerij wordt gebruikt.

Onderzoek

De Franse autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeluk. Wat er over is van de Class40 is naar de haven van Lorient gesleept.

Over de CIC Normandy Channel Race

De CIC Normandy Channel Race is een jaarlijkse wedstrijd voor professionele en semi-professionele duo’s in de Class40-klasse. De race voert de deelnemers over een uitdagend parcours van ongeveer 1000 mijl door de Engelse en Keltische Zee, met complexe navigatiezones en drukke scheepvaartroutes. De editie van 2025 startte op 25 mei vanuit Caen en trok een recordaantal van 25 deelnemende teams.


Advertentie
Tags: , , , Last modified: 5 June 2025
Sluiten