Nieuws

Cheyenne in de problemen

Cheyenne, de maxi-catamaran van Steve Fosset, heeft problemen. Nadat Jules Verne-concurrenten Geronimo en Orange II rechtsomkeer maakten voor reparaties aan de wal, staat nu de recordpoging van de Amerikaanse boot op losse schroeven…

11:15

Cheyenne, de maxi-catamaran van Steve Fosset, heeft problemen. Nadat Jules Verne-concurrenten Geronimo en Orange II rechtsomkeer maakten voor reparaties aan de wal, staat nu de recordpoging van de Amerikaanse boot op losse schroeven…


“Het voorstag is of gebroken, of los geraakt”, laat Steve Fosset van boord weten. “Gelukkig ontdekten we dit tijdens de voorbereiding voor een gijp naar het zuiden en de mast staat nog overeind.”
Terwijl de bemanning momenteel de schade analyseert, koerst Cheyenne richting Kaapstad, 1000 mijl naar het noordwesten. De bemanning hoopt de schade te kunnen herstellen, zodat de poging als snelste non-stop rond de wereld te zeilen voortgezet kan worden.


“De 43 meter lange mast wordt nu overeind gehouden door vallen die we niet gebruikten”, gaat Fosset verder. “Maar deze noodoplossing is alleen sterk genoeg voor voordewindse koersen bij gematigde weersomstandigheden. We kunnen het voorstag niet zien, omdat deze verborgen zit in een opgerold voorzeil en voorstagprofiel. We gaan nu het voorzeil en het profiel laten zakken op de trampoline. In het meest gunstige geval is er een sluiting los geraakt en kan het voorstag weer vastgemaakt worden. Er is echter weinig hoop.”


Het voorste deel van de stuurboord drijver van Orange II is afgebroken.
Orange II
kwam gisterenochtend aan in thuishaven Lorient. De voorste crashbox van de stuurboord drijver mist, waardoor schipper Bruno Peyron zich genoodzaakt achtte om te keren voor reparaties. Het voorste gedeelte van de drijver, dat van schuim is gemaakt en bij een aanvaring met drijvende objecten de klap op moet vangen, was zonder aanleiding van de romp gebroken. De constructie is waarschijnlijk te licht gebouwd. Binnen twee dagen is Orange II weer oceaanwaardig.


Geronimo keerde vrijdagmiddag al terug in Brest om nieuwe gennakers aan boord te nemen en zal vermoedelijk binnen enkele dagen gereed zijn voor vertrek.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten