Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Britse vuurtorenautoriteit lanceert eLoran in Nauw van Calais

12:58

radio_nav_02Sinds begin van dit jaar kunnen schepen in het Nauw van Calais gebruik maken van het hyperbolische navigatiesysteem eLoran. Dit systeem werkt op radiogolven en is een opvolger  van het oude Loran-C. De Britse autoriteiten besloten reeds in 2007 om een verbeterde versie dit systeem tot leven te wekken om de veiligheid van zeelui in het Verenigd Koninkrijk en West-Europa te verbeteren.

Zeven landstations gepland
Het signaal wordt uitgezonden vanuit Dover en is in het gebied rondom te ontvangen als een betrouwbaar en nauwkeurig alternatief op het gps-satnav signaal. Afgezien van de teststations in Harwich en Felixstone is dit het eerste station van zeven die gepland staan voor de oostkust van Engeland. Hierna volgen het aanloopgebied van de Thames en de Humber, de havens van Middlesbrough, Grangemouth en Aberdeen.

Zorgen om gps
De ontwikkeling van het vernieuwde Loran komen voort uit zorgen over de continuïteit van gps en andere satellietnavigatie systemen. Alhoewel Loran-C wereldwijd is teruggedrongen door het gebruik van gps en de Verenigde Staten het systeem in 2010 definitief afschaften, is het in afgeslankte vorm blijven bestaan in een groot aantal vaargebieden. De ontwikkeling van eLoran gaf de de Britse overheden genoeg aanleiding om het systeem nieuw leven in te  blazen. De precisie van plaatsbepaling met het systeem ligt nu rond de acht meter nauwkeurig. Ook wordt er met het signaal  dgps data van landstations meegezonden. Dgps maakt plaatsbepaling met gps nog nauwkeuriger maken door gebruik van landstations.

gps-jammers
Niet alleen zorgen over de houdbaarheid en de staat van onderhoud van het gps systeem hebben voor een heropleving van hyperbolische navigatiesystemen geleid. Het gps signaal wordt ook in Nederland steeds vaker verstoord door het gebruik van zogenaamde gps-jammers. Deze apparaten blokkeren in een wijde omgeving het gps signaal en worden vaak door criminelen gebruikt bij diefstal. Ze zijn verboden in de Europese Unie, maar worden wereldwijd wel verkocht. Een bijkomend effect van zo’n verstoring is dat gebruikers in de omgeving ook verstoord worden. Veiligheidssystemen, noodcommunicatiesystemen, kompassen en steeds meer toepassingen maken ook gebruik van gps en zijn dus direct in gevaar door het gebruik van gps-jammers. Afhankelijkheid van meerdere systemen biedt aldus meer veiligheid.

Oude technologie herleeft
De hernieuwde interesse en ontwikkeling van de hyperbolische navigatiesystemen zoals eLoran als alternatief voor gps en het aanstormende Galileo is op z’n minst verrassend te noemen. Jaren lang sinds de opbouw van het gps en andere satellietnavigatie systemen hebben deze technologieën als het Ei van Columbus gegolden, maar moeten nu door de betrouwbaarheid van hyperbolische navigatie meerdere spelers in het veld toelaten. De vraag rijst hoe lang het nog duurt voordat eLoran-ontvangers ook weer in de zeilwereld op jachten worden geïnstalleerd.

Tags: Last modified: 14 maart 2013
Sluiten