Terug van weggeweest: na twee jaar van afwezigheid kan ’s werelds grootste bootshow onder dak weer doorgaan. Van 21 t/m 29 januari staan de hallen van Messe Düsseldorf vol met boten en andere nautische handel. Hoe staat de watersportindustrie ervoor? En de wat zonniger vraag: wat kun je verwachten op Boot Düsseldorf 2023? Je leest het allemaal in Zeilen editie 01/2023.
Na twee jaar van afwezigheid is ’s werelds grootste indoor watersportbeurs weer terug. En dat is minder vanzelf sprekend dan het klinkt. “Het was een grote uitdaging om de beurs te organiseren,” bedient beursdirecteur Petros Michelidakis zich van een understatement. “De portemonnee is geenszins leeg, maar de marges staan wel onder druk en achter de schermen is veel gebeurd.”
Daarmee slaat Michelidakis de spijker op zijn kop. Twee jaar corona hebben onmiskenbaar de watersportindustrie veranderd. Door de pandemie is de tweedehands markt leeggelopen en zijn de order boeken volgestroomd. Lag je boot drie jaar geleden nog voor een habbekrats te koop, nu is de verkoopsteiger angstvallig leeg. En wie had gedacht dat we massaal in eigen land op vakantie zouden gaan – en het nog leuk zouden vinden ook?
Kapitaal vast
Nu met de oorlog in de Oekraïne, en de daaruit volgende schaarste in materialen en inflatie, verschuift de aandacht van pandemie herstel naar veiligheid. Zo is in Duitsland alle focus verlegd van de waterwegen en watersport naar het onderhoud van bruggen en waterwerken die noodzakelijk zijn voor de binnenlandse logistiek. De schaarste in materialen en personeel houdt aan, er is hoge inflatie en dito rente, en investeringen blijven uit.
Ook de (serie)jachtbouw ziet zichzelf geconfronteerd met een probleem. De prijzen voor grondstoffen en materialen stijgen zo hard, dat het moeilijk is om boten te bouwen voor een prijs die een half jaar geleden is afgesproken. Bovendien zit een deel van het kapitaal van de werven vast in boten die niet kunnen worden afgebouwd of uitgeleverd, omdat er onderdelen ontbreken. Een zwemtrap schroef je er later op, maar zonder motor kun je een 40voeter niet leveren. De jachtbouw staat dus onder druk. Als je vandaag een boot laat bouwen bij een grote serieproducent, kan die waarschijnlijk pas eind 2024 worden geleverd.
Invloed op Boot Düsseldorf
In Duitsland wordt de energiecrisis veel urgenter beleefd dan
in Nederland en er ging zelfs het gerucht dat je in deze tijd van energieschaarste niet zomaar zestien hallen kon verwarmen ten behoeve van recreatie. Michelidakis: “Maar het gaat door, en de bezoeker merkt daar niets van. Geen graadje minder op de verwarming, geen hogere toegangsprijs. Ook niet voor de exposanten.”
De beursorganisatie neemt bijzonder veel verantwoordelijkheid voor de watersport in Duitsland en zet vol in op toekomst, inno vatie en verduurzaming. Omdat de productie onder druk ligt en de havens vol zijn, ligt er bovendien nadruk op toerisme en serviceverlening. “In deze tijd is het niet makkelijk om zo’n grote beurs te organiseren. Maar de watersportindustrie heeft hem ook nodig. We verwachten goede handel.”
Zeilen 01/2023
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Welke twee grote partijen schitteren door afwezigheid? Welk type zeilboot vind je op welke plek? Waar vind je alles over klussen? Waar zijn de koopjes? En waar vind je de aller allernieuwste producten? Je leest het allemaal in Zeilen 01/2023. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 25 januari verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Tags: Boot Düsseldorf Last modified: 21 januari 2023