De Amerikaanse onderzoeksraad voor Veiligheid (National Transportation Safety Board) wijst het besluit van kapitein Robin Waldridge om voor de tropische storm Sandy uit te varen aan als de meest waarschijnlijke oorzaak van het zinken van HMS Bounty eind oktober 2012. Om een gepland bezoek aan St. Petersburg in Florida niet in gevaar te brengen besloot de kapitein om met een slecht onderhouden schip en een onervaren en te kleine bemanning voor de storm uit te varen. Door het uitvallen van de generatoren, de hoofdmotoren en de elektrische voorziening was de bemanning niet meer bij machte om binnenkomend water weg te pompen. Van de zestien opvarenden werden er veertien gered.
Rapport schipbreuk HMS Bounty
De onderzoeksraad concludeert dit in een zestien pagina’s tellend rapport dat begin februari werd gepubliceerd. Het rapport gaat verder in op de staat van onderhoud van HMS Bounty, de besluitvorming van de rederij en de kapitein, de ontwikkelingen van de storm, de hectische gebeurtenissen aan boord in de uren voor de bemanning het schip moest verlaten en de redding door de Amerikaanse kustwacht.
Download
http://www.ntsb.gov/doclib/reports/2014/MAB1403.pdf
Accident no. | DCA-13-LM-003 |
Vessel name
Bounty
Accident type
Sinking
Location
Heel-over and abandon-ship: About 110 nautical miles southeast of Cape Hatteras, North Carolina, 33° 57.36′ N, 73° 54.52′ W
Vessel last sighted: 123 nautical miles southeast of Cape Hatteras
33° 49. 6′ N, 73° 44.3′ W
Date
October 29, 2012
Time
Heel-over and abandon-ship: 0426 eastern daylight time (coordinated universal time
‒4 hours)
Last sighting: 1920 eastern daylight time
Injuries
3 serious
2 fatalities (1 deceased crewmember recovered; captain missing and presumed dead)
Damage
Total loss; value estimated as $4 million
Environmental damage
Minor, due to remaining fuel on board
Weather
At 0426: Winds 50‒60 knots with gusts of 90 knots; air temperature 73°F; overcast, visibility of 1‒2 nautical miles; seas >20 feet; water temperature 78°F
Waterway characteristics
Atlantic Ocean
Last modified: 12 februari 2014