De Zweedse Dag Eresund is vorige week overboord geslagen tijdens de Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Hij zeilde mee op de Ocean Breeze, een 21,49 meter lange Volvo 70, varend onder de Oostenrijkse vlag. Zijn familie heeft toestemming gegeven aan de organisatie voor het bekendmaken van zijn naam.
Eresund raakte midden in de nacht van 2 december overboord. Hoe precies is nog niet bekend. Het gebeurde ongeveer 1300 mijl ten oosten van Bermuda, midden op de Atlantische Oceaan, met een wind van tussen 20 en 30 knopen. Op de tracker is te zien dat de boot toen 6,3 knopen voer. Alle schepen in de buurt werden opgeroepen voor een zoekactie die de MRCC Norfolk coördineert. De zoekactie stopt na negentien uur in patronen varen omdat het donker wordt en het weer verslechtert. Het gebied is te ver van land verwijderd voor hulp vanuit de lucht.
Op het moment dat het incident gebeurde lag de boot onder leiding van schipper Johannes Schwarz voorop in de race. Eerder dit jaar won Schwarz de RORC Transatlantic in dezelfde boot.
Overboord tijdens oversteek
De organisatie deelt mede dat Eresund een reddingsvest met PLB droeg maar desondanks niet gevonden kon worden. Hij was geen professionele zeiler en werkte in Denemarken voor een verzekeraar als medehoofd van een afdeling. De World Sailing Club liet op drie december weten dat de andere 14 opvarenden in veiligheid zijn.
De ARC vertrok dit jaar op 24 november vanuit Grand Canaria naar Sint-Lucia. Ocean Breeze kwam op acht december aan op het eiland Martinique. De rally is enige tijd geleden opgezet om mensen met extra hulp van professionals een eerste Atlantische oversteek te laten maken.
Ocean Breeze
De boot Ocean Breeze is eerder in het nieuws geweest voor verschillende gebeurtenissen. De VO70 droeg ook de namen Telefonica Blue en Sanya Lan. Meer over die lange geschiedenis lees je hier.
De Nederlandse voormalig schipper van de boot, Ysbrand Endt, maakte een podcastaflevering in zijn serie over de Vendée Globe over het incident.
Lees ook:
Last modified: 12 december 2024
Iedere zeiler weet dat er risico is. Overboord vallen mag never ever gebeuren. Zeker niet bij die snelheden van tegenwoordig. Het is een wonder als je dan gevonden wordt. Het kan zomaar een uur duren voordat de boot terug is.
Zwemvesten moeten beter uitgerust worden. Naast een tracker. Bv een kleine yellow fluor reddingsballon aan een 10 m dunne lijn met flitser of met een of twee rookpatronen.
Golfhoogte en dag of nacht bepaald wat zichtbaar is.
Als je in het water ligt en ziet de boot, dan wil je alles gebruiken om jezelf zichtbaar te maken.
Zoveel tijd heb je niet om het er levend vanaf te brengen.
Het zeemansgraf is dichterbij dan we denken.
Sterkte voor de Ocean Breeze crew en fam van de zeiler.
Dit jaar heb ik een vriend verloren met 35-45 TWS langs Portugal (CapMartinique 2024). De discipline bij mij aan boord is mede daardoor, nog verder aangescherpt: onder specifieke omstandigheden altijd aangelijnd. Een lijn die binnen hangt en daar aangeklikt wordt. Alvorens naar buiten te gaan. De andere lijn aan de loopband op de kajuit, klaar om over te nemen van de cockpit lijn als je naar voren moet. Het is opvallend hoe met name in Nederland laconiek en lichtzinnig over safety aan boord gepraat wordt.
Apparatuur zijn leuk om over te praten, maar zijn niet de oplossing. Zijn slechts een vlucht. Je moet altijd aangelijnd zijn. Dat kan wel helpen.
Aangelijnd prima, maar dan wel zo kort mogelijk. Dwz je mag niet overboord kunnen vallen.
Heb zelf crew gesproken die hun aangelijnde schipper hadden verloren.
Hij hing na een golf in de kuip achter de boot in het water, maar ze kregen hem met geen mogelijkheid terug aan boord.
Toen ze hem binnen probeerden te lieren brak zijn harnas en verdween hij in de golven.
Die crew zei mij : Attention avec la mer Robert !!!
Ben die uitspraak nooit vergeten, net als die blik die zij er toen bij trokken.
Een ongeluk gebeurt altijd, als je het niet verwacht. En is zowel in de zeevaart als in de luchtvaart een gevolg van het niet (kunnen) oplossen van 3-4 achter elkaar ontstane problemen aan boord.