Actueel

Klussen met Doejong: dek-onderhoud

08:00

Anderhalf jaar geleden kochten Arnout en Rosan de 34-voets stalen S-spant Doejong. Het plan: een rondje Atlantic in de zomer van 2019. Voor die tijd is er nog flink werk aan de winkel voor deze enthousiaste, beginnende klussers. Het budget is bescheiden, maar het moet natuurlijk wel goed gebeuren. Deze maand: het dek.

Lees ook deel 1: Klussen met Doejong. Boordnet vervangen

Toen we op zoek waren naar een boot, hadden we besloten dat we een ‘avonturenbootje’ wilden. We keken vol bewondering naar zeiljachten met een windvaan, klossen lijn, dikke ankers en allerhande toeters en bellen om een schip geschikt te maken voor het grote avontuur. Anderen vallen wellicht meer op strakke moderne lijnen, maar voor ons geldt dat niet.
Zo langzamerhand begint onze tweemaster dan ook een ware avonturenboot te worden. Het schip is constructief uitstekend, maar heeft tot nu vooral een carrière op het IJsselmeer gehad. Om het geschikt te maken voor ons jaar rond de Atlantic moet er een hoop op en aan gedaan worden.

De eigenaren van Doejong.

Doelstellingen

Tijdens het klussen aan dek hebben we verschillende doelen: de boot moet veilig zijn, we willen enkele functionaliteiten toevoegen en het geheel moet praktisch zijn in gebruik. En, er is wat achterstallig onderhoud te doen. Bij al dit werk doen we ons best om de kosten zo laag mogelijk te houden met veel zelfwerkzaamheid en enige creativiteit.

Een veilig reddingsvlot

Bij de aanschaf beslissen we al direct dat veiligheid een van de belangrijkste punten is. Er is weliswaar een reddingsvlot aan boord, maar dat is inmiddels meer dan 15 jaar oud, ongekeurd en te klein. Wel zit er een steun bij, die verstelbaar is en waar dus alle soorten vlotten in passen – ook een nieuw en veilig vlot.
Reddingsvlotten blijken nogal een specialistisch onderwerp. Dus bij de aanschaf van een nieuwe hebben we ons laten leiden door de eisen voor de ARC (Atlantic Rally for Cruisers). Hoewel we hier zelf niet aan meedoen, hebben we ons laten inspireren door de eisen voor dit evenement. We kiezen uiteindelijk voor een vlot dat geschikt is voor offshore volgens de ISO 9650-norm voor zes personen, net zoveel als er mensen aan boord kunnen slapen. Hiermee is het geschikt voor lange zeereizen en zware omstandigheden en voldoet het aan de wetgeving in (andere) Europese landen; Nederland heeft hierover geen wetgeving voor de pleziervaart.

Zeilen 05/2019

Wil je weten of de bemanning van Doejong de gestelde doelen haalt? Je leest het verhaal in Zeilen 05/2019! Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 22 mei verkrijgbaar in de winkel.

Tekst en foto’s: Arnout Anneveld & Rosan de Cock Buning

Tags: , , , , Last modified: 19 mei 2019
Sluiten