Actueel

Heb je alles? 10 tips voor je zeilvakantie

11:31

Late evening night light over a sailboat moored at small rocky islands in the outer part of the archipelago of Stockholm, Sweden

Last minute kaarten kopen, op zoek naar radiofrequenties van weerberichten op zee, waar vind je handige navigatie-apps en welke klassiekers lees je achter het anker? Zomaar een aantal vragen waar wij op de redactie van Zeilen druk mee zijn. Want de zomervakantie staat voor de deur, en er moeten altijd last-minute nog een aantal dingen geregeld worden. Laat ons je helpen met het delen van een paar interessante tips:

1. Handige apps

chart Kattegat

Je telefoon heeft ook vakantie, dus stop hem lekker in de kaartentafel om van de wind door je haar te genieten. We kunnen zelf de lokroep van tientallen supernuttige apps voor op de boot ook niet al te lang negeren. Hier een kleine greep:
Navionics Boating app met alle waterkaarten van heel West-Europa. Werkt zowel op je telefoon als je tablet en sinds kort kun je via Wifi zelfs de AIS gegevens op je scherm toveren. Handig als backup bij de navigatie en ideaal voor tochtplanning en voorbereiding.  De app is geschikt voor zowel IOS als Android (€ 40,00). Gratis te krijgen bij een Zeilen-abonnement!
KNRM Helpt app Wat doe je als je in nood verkeert op het water en je hebt geen marifoon? Dan alarmeer je met één druk op de knop, van de KNRM Helpt app, het Kustwachtcentrum. Maar de gratis app is ook je ideale hulpje bij de voorbereiding van je vaartocht, met weer- en waterinformatie, vaarplangegevens en handig voor het bijhouden van het logboek. De app is beschikbaar voor iOS en Android.
Windfinder (pro) Geeft een verrassend nauwkeurige voorspelling van het de wind en het bijbehorende weer. Windfinder biedt verwachtingen over windkracht, weer en golven voor meer dan 45.000 locaties wereldwijd.
Luisterbieb Heeft niets met zeilen te maken, maar wat is er fijner dan iemand die je in je nachtwacht – of gewoon overdag in je oortje – een mooi boek voorleest? De openbare bibliotheek heeft duizenden luisterboeken onder de knop in deze leuke app.

2. Boot up-to-date

Niets beters dan 100 procent te kunnen vertrouwen op je boot tijdens de vakantie. Je hebt natuurlijk al gevaren, maar het kan geen kwaad om voor de zekerheid het een en ander te controleren. Je tuig: zitten alle splitpennen nog op de juiste plaats en zijn de belangrijkste sluitingen geborgd (met een tiewrap o.i.d.)? Is het grootval nog in orde op de plaats waar hij uit de mast komt en lopen de smeerrepen via de juiste weg? Desnoods steek je voordat je uitvaart even een rif om te zien of alles goed zit. Daarnaast is het praktisch om olie en reservefilters voor je motor bij je te hebben. Zo’n tocht over zee klotst toch altijd meer troep los in de tank dan je van te voren verwacht. In hetzelfde kader is een reservetankje verse diesel ook praktisch. Daarnaast is controleren van de reddingsvesten een goed idee. Laten keuren is het best. Geen tijd meer om te laten keuren? Controleer dan het gewicht van je gaspatroon (hoeveel-ie moet wegen staat erop), de vervaldatum van het smeltpatroon en de luchtdichtheid van het vest. Voor dat laatste blaas je hem ‘handvast’ op met de fietspomp en laat je hem 24 uur liggen. Als-ie lek is zie je het vanzelf.

3. Actueel weerbeeld

Het marifoonweerbericht van de KNMI vind je hier. Naast een woud van handige en nuttige apps op je telefoon zoals Zeeweer, Windy, Windfinder, Predictwind en Pocketgrib zetten onze onvolprezen collega’s van Zilt al jaren de meest essentiële informatie bij elkaar op www.ziltmeteo.nl . Verdiep je eens een paar dagen in de Bracknell-kaarten voordat je de zee opgaat. Het gesproken weerbericht van Henk Huizinga komt iedere donderdag online en helpt je daarbij. Ben je eenmaal op zee en buiten bereik van marifoon en je mobiele telefoon dan zijn er nog genoeg mogelijkheden voor een weerbericht via de radio. Bijvoorbeeld de BBC Shipping Forecast op 198 Khz.  Hier vind je nog meer nuttige radiofrequenties van weerberichten.

4. Niet vergeten

(in volstrekt willekeurige volgorde)
– Een schriftje om een leuk analoog vakantie-logboekje te maken;
– Een hoofdlamp voor nachtelijke zeilwissels, bijbootexcursies of om iets terug te vinden in de diepste en donkerste bakskist;
– De oplaadsnoeren van al je elektrische apparaatjes;
– De vreemde valuta die je vorig jaar ergens in een portemonneetje had opgeborgen voor dit jaar;
– Een goed anker (goed voor een prima nachtrust);
– Zitkussens voor in de kuip;
– Een oven(tje) (om pizza op te warmen of broodjes af te bakken);
– Kleding voor alle weertypes (bijvoorbeeld thermokleding, al is het zomer);
– Verrekijker.

5. Spelletjes/lezen/film

Eindelijk tijd om samen spelletjes te doen! De Volkskrant zette een tijdje geleden de beste bo(o)rdspellen op een rij. Die vind je hier.
Boeken:
Vier zomers zeilen, Henk Bezemer
Het raadsel van de Wadden, Erskine Childers
De lange route, Bernard Moitessier
Schaduw over de Wadden, Sam Llewellyn

Films:
Wind
All is Lost
Adrift
Dead Calm

6. Zonnebrand

Staar je niet blind op dure smeersels: het huismerk van Kruidvat is als beste getest door de Consumentenbond. Vergeet daarnaast op een zonovergoten dag niet een zonnebril met juiste glazen tegen schadelijke UV-straling, lippenbalsem met UV-filter en een goede pet of vissershoedje op te doen. En weet je niet zo goed met welke factor je het beste kunt smeren, bekijk hier het zonnebord met huidtypes.

7. Fysieke of digitale kaarten?

Met een overschot aan digitale navigatie, back-up systemen, telefoons, tablets en plotters aan boord zou je bijna vergeten dat de hele boel in een keer plat gaat bij een goedgemikte blikseminslag in je boot. Neem dus in ieder geval een grote papieren overzeiler mee in combinatie met bijvoorbeeld de (heel erg) analoge Reeds Almanak. Om te weten waar je bent zonder gps kun je naar een sextant grijpen, maar we snappen dat die misschien niet meegaat op vakantie. In dat geval is het bij een wat langere oversteek aan te raden om een logboek bij te houden met je posities, zodat je in ieder geval weet waar je was als er iets fout gaat. De cursus Theoretische Kustnavigatie heeft niets aan relevantie verloren sinds de massale opmars van elektronica. Een papieren kaart is geen overbodige luxe.

8. Vlagetiquette

Vlaggen en vlagvoering zijn voor niet iedereen even duidelijk. Vlaggen en onderscheidingsvlaggen scheppen duidelijkheid omtrent de nationaliteit van een schip, de eigenaar, de functie, het actuele gebruik of reisdoel. Hieronder de belangrijkste drie vlaggen:
Nationale vlag De Nationale vlag mag in eigen land enkel worden gevoerd tussen zonsopgang tot zonsondergang. Je voert de vlag achterop je boot, bij voorkeur in het midden. Daarbij is het belangrijk dat de vlag vrij blijft van het water en de uitlaat. De Nederlandse vlag is overigens helder vermiljoen rood-helder wit-kobaltblauw. En niet rood-wit-donkerblauw, of marineblauw. De donkerblauwe baan werd in 1937 al gewijzigd in kobaltblauw.
Gastenvlag Op het moment dat je geografisch een niet-Nederlands water op vaart, dien je een gastenvlag te hijsen onder de stuurboord zaling van de voorste mast. In Nederland komt het vaak voor dat er voor elke bezochte provincie een beleefdheidsvlag gevoerd wordt. Je laat de nationale vlag staan op de vaste plek achterop de boot zodat duidelijk is dat je te gast bent en wat het land van herkomst is.
Verenigingsvlag De verenigings- of clubvlag moet in de top worden gehesen.
Meer vlag-etiquette lees je hier

9. Even opfrissen: de sluis

Er zitten meestal maar twee sluisdeuren tussen jouw boot en Tahiti. Als je er niet elke week in ligt, kan het in de vakantie wennen zijn met al die sluizen. Zeker als je op een huurboot vaart. Heb je een boot met enkel roer, dan is aanleggen op de spring het eenvoudigst. Leg voor en achter een grote stootwil en in het midden een kleine, zodat je tamelijk recht aan de wal kunt liggen. Vaar langzaam dicht langs de sluiswand en maak de spring vanaf de middenbolder vast. Rem af en stuur vervolgens de boot van de sluiswand weg. Laat de motor in z’n vooruit staan. Dan ligt je boot strak langs de kant en kun je eenvoudig een voor- en achterlijn leggen en de motor uitzetten.
Vaar je in een boot met dubbele roeren en een brede kont – dat gaat vaak samen – dan kun je eenvoudig aanleggen op de achterlijn. Hang voor en helemaal achterop een grote stootwil en in het midden weer een paar kleine. Vaar langzaam dicht langs de sluiswand, leg de achterlandvast om een bolder en hou hem kort. Stop even af op de motor en zet als je achter vast hebt de motor even in z’n vooruit, zodat de punt bij de kant blijft. Nu heb je alle tijd om een voorlijn vast te maken en de motor uit te zetten.
Vergeet niet dat je in een sluis ligt en je de lijnen dus op de hand vast moet houden. Zo’n aan de sluiswand opgehangen boot ziet er maar wat slordig uit.

10. En maak veel foto’s

Ter inspiratie hier een aantal mooie zeilbeelden. Tips van de pro’s vind je in Zeilen nummer 8, vanaf donderdag 25 juli in de winkel.

Ook op het water

De redactie van Zeilen zit deze zomer ook op het water. Waar gaan ze naartoe?

      • Zeilvakantie naar Scandinavië en de Oostzee
      • Lesgeven op een zeilschool op de Friese Meren
      • Duurwedstrijd varen in de 24 Uurs Zeilrace
      • Wedstrijdvaren tijdens de Sneekweek
      • Denemarken (maar dan op de ferry naar Zweden)
      • Vakantie vieren langs de Belgische Kust
      • Toeren op IJsselmeer en Wadden
      • Wedstrijdvaren in de Rolex Fastnet Race en Rolex Middle Sea Race

We wensen iedereen een fijne en veilige zomervakantie toe! Maak mooie zeilherinneringen dichtbij of ver van huis. En kom tenslotte veilig weer thuis.

(c) Mikael Broms/Polke/Fam. Veld

Ook geïnspireerd geraakt?
Boek je volgende chartervakantie hieronder:

Tags: , Last modified: 23 december 2019
Sluiten